در حال بارگذاری ...
ایران‌تئاتر 10 نمایش منتخب در بخش دیگرگونه‌های اجرایی را معرفی می‌کند

رقابت ایده‌های خلاق در میدان فجر39

ایران تئاتر: هیات انتخاب بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، متشکل از ندا شاهرخی، حسین توازنی‌زاده و امیر راد اسامی ۱۰ نمایش‌ منتخب برای حضور در این رویداد را اعلام کردند.

بخش دیگر گونه های اجرایی از بخش های جوان جشنواره تئاتر فجر است. انتخاب این واژه برای دسته بندی گروهی از آثار نمایشی، ناظر به تفاوت آثار این بخش با دیگر آثار حاضر در دو بخش صحنه ای و خیابانی جشنواره است. این واژه اشاره به گسترده دیدن مفهوم اجرا، صحنه اجرا، شرایط اجرا، نحوه ارتباط اجرا با مخاطب و هر آن چیز دیگری دارد که نتوان آثار حاضر در این بخش را در بخش های مرسوم جشنواره دسته بندی کرد.

مهر ماه سال جاری، فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی با پذیرش آثار در 2 بخش آثار اجراشده و آثار تازه منتشر شد. ستاد این دوره از جشنواره تئاتر فجر با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی ایده‌های اجرایی در این سرفصل‌ها پیشنهاد داد: ایده‌های مبتنی بر تغییر کاربری مکان‌های متعارف یا استفاده از مکان‌های نامتعارف، ایده‌های فاقد مکان ثابت اجرا یا گردشی، ایده‌های مبتنی بر بدن و حرکت، ایده‌های مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین، ایده‌های چندرسانه‌ای، ایده‌های مرتبط با ارائه آثار از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی و ایده‌های حوزه‌ تئاتر کاربردی به مفهوم گسترده‌ کلمه. ضمن اینکه در فراخوان اشاره شده ستاد این دوره از جشنواره از ایده‌های پیشنهادی دیگر هم استقبال می‌کرد.

در مجموع براى بخش آثار تازه ٧٤ تقاضا به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر ارسال شد. چنان‌چه در فراخوان ذکر شده بود هیات انتخاب متشکل از ندا شاهرخی، حسین توازنی‌زاده و امیر راد در مرحله اول، بعد از دیدن ٧٤ ویدئوی ۵ دقیقه‌ای آثار تازه که در آن کارگردان یا ایده‌پرداز به معرفی و تشریح ایده خود می‌پرداخت، صاحبان ٤٣ اثر را به مرحله دوم و جلسه گفت‌وگو دعوت کردند. این جلسات به شیوه برخط برگزار شد و پس از برگزارى آن ٢٦ اثر براى حضور در مرحله سوم و ارزیابی نهایی معرفى شدند. در نهایت 10 اثر منتخب برای حضور در این بخش که با مدیریت سامان خلیلیان در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود؛ معرفی شدند. در این گزارش به معرفی آثار منتخب می‌پردازیم.

 

هوم

نمایش هوم به کارگردانی سارا کریمیان اقبال از شهر تهران یکی از 10 نمایش معرفی شده است. کریمیان اقبال کارشناسی علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر، کارگردان نمایش های جاده، خروس و خرده ریز و بازیگر نمایش های نفرین طبقه گرسنه، جاده، خروس، خرده ریز، جایی میان خوک ها، قربانگاه، فرآیند و ممکن بوده است. در خلاصه این نمایش ۳۵ دقیقه ای که مکان اجرای آن خانه ای در یک آپارتمان است؛ آمده: زنی به دلیل مهاجرت قصد فروش لوازم خانه اش را دارد. در این نمایش تک پرسوناژی خود سارا کریمیان اقبال به ایفای نقش می پردازد.

 

سلول ها با ما می رقصند

سلول ها با ما می رقصند به کارگردانی مجید سرنی زاده از بندرعباس یکی دیگر از آثار است. این نمایش که کاری از گروه تئاتر کارگاه بندرعباس است؛ در دو بخش صحنه ای با ۳ بازیگر(۲۵ دقیقه) و اینترنتی با ۶ بازیگر(۷ دقیقه) اجرا می‌شود. این اثر در قالب نمایشی فیزیکال و بدون قصه است که روایت کلاسیکی دارد و در پلاتو اجرا می شود. در ماه های اخیر و با شیوع بیماری کرونا آگاهی شهروندان نسبت به دنیای سلولی و میکروبی بیشتر شده اما این آگاهی همراه با نوعی ترس و نفرت است. در این اثر نمونه سلولی هر کدام از بازیگران در آزمایشگاه مورد تصویر برداری قرار می گیرد و همین تصویرها با خطوط و رنگ ها و حرکاتشان در فرآیندی خلاقه الهام بخش بازیگران و نوازنده گروه برای تولید یک اجرای فیزیکال می شوند. بازیگران از تصویر متریال های زیستی خود الهام می گیرند و این اثر به دنبال آن است تا یادآوری کند دنیای میکرو، زیبایی های خاص خود را دارد تا تصویر سراسر ترس امروز مخاطبان از این جهان تلطیف شود. مجید سرنی زاده، متولد بندرعباس و عضو گروه تئاتر کارگاه با سابقه فعالیت اجرایی در زمینه بازیگری، نویسندگی، طراحی و کارگردانی که در سال های اخیر پژوهش هایی را در زمینه هنرهای نمایشی انجام داده است. سرنی زاده سابقه تدریس در مرکز آموزش فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را دارد. وی یه دوره کاندیدای جایزه پژوهشی استاد ناظر زاده کرمانی بوده و در سال ۱۳۹۵ با گروه تئاتر کارگاه توانسته در میان دوازده گروه منتخب مرکز مطالعات قشقایی تهران قرار بگیرد. ترجمه نمایشنامه مرد زباله ای اثر ویسنی یک و داستان های کوتاه بالکن روبرو و خداحافظی از آثار منتشر شده مکتوب وی می باشند. تحصیلات دانشگاهی سرنی زاده در زمینه ریاضیات کاربردی، فلسفه علم و مدیریت می باشد.

 

پانزده ثانیه

پانزده ثانیه نمایشنامه‌ای از تهران است که پویان محمودی آن را دو سال پیش نوشته است. داستانِ زندگی بابک و ماهرخ، دو کارکتر اصلی، که از زبان خودشان روایت می‌شود. ماهرخ اهل سنندج و بابک عکاسی از تهران که در زمان جنگ برای عکاسی به مریوان رفته بود. این دو شخصیت در حالِ بیان کردن روایت زندگیشان در سال‌های ابتدایی دهه ۴۰ تا اواخر دهه ۶۰ هستند. از دوران کودکیشان شروع و به جوانی و زمان جنگ ایران و عراق(دوره آشناییشان) می‌رسد، اتفاقات و حواشی زمان جنگ را سپری می‌کند و بعد از آن به داستان مهاجرت بابک و زندگی ماهرخ در تهران و روابط این دو می‌پردازد. اجرا در خانه‌ای قدیمی در تهران اتفاق می‌افتد که خودِ خانه هم دارای شخصیت است، به این شکل که در طول اجرا خانه نقش مکان‌های مختلف را ایفا می‌کند؛ جایی بیمارستانی در سنندج می‌شود، جایی خانه پدری بابک زمان کودکی‌اش، جایی خانه ماهرخ زمانی که بعد از جنگ به تهران آمده و .... مخاطب در طول اجرا کاملا با دو کاراکتر تعامل دارد و در بخش‌هایی از اجرا با هم دیالوگ خواهند داشت. تمرینات این متن همان دو سال پیش بعد از نهایی شدن متن شروع شده ولی بخاطر نبود امکانات کافی برای اجرا و نبودن لوکیشن مناسب بعد از مدتی متوقف شد تا پاییز امسال که با یافتن لوکیشن مورد نظر مجدد تمرینات آغاز و بر اساس موقعیت لوکیشن مجدد روی متن تامل شده تا بخش‌هایی از آن و همینطور شیوه‌ اجرایی متناسب با خانه تغییر پیدا کند. مدت زمان این اجرا بسته به نوع تعامل مخاطب با اجرا بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه متغیر است. پویان محمودی متولد سال ۱۳۷۴ و فارغ التحصیل رشته تئاتر- ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری در مقطع کارشناسی است. او بازیگر نمایش های راز بقا، ما سه نفر بودیم، اینا همه خوبن، شکل اتفاقات، نرگس، کاربن، ناراحت، فیلم سینمایی خوک و فیلم کوتاه نهنگ آبی بوده است.

 

دموکراسی سفارشی

دموکراسی سفارشی اثری از میلاد جباری مولانا از تهران است که در ۶۵ دقیقه و با ۲۷ بازیگر در زندان قصر به بررسی اتهامات و جرائم برخی اشخاص در ادوار مختلف تاریخ و به مقایسه آنها با برخی مجرمین امروز و آسیب شناسی آن می پردازد؛ مخاطب در این نمایش خود متهم است که در سیر داستان تلاش به تبرئه خود خواهد کرد. جباری مولانا متولد ۱۳۶۵ است که از اجراهای او می توان به مسافر نیمه راه، نبودی ببینی، اگر با تو بودم، حبیب و رویای شب دهم اردیبهشت اشاره کرد.

 

میکرومکبث

میکرومکبث به کارگردانی حسین دریس از شمیرانات بر اساس نمایشنامه مکبث اثر شکسپیر خواهد بود. این اثر در قالب میکرو تئاتر و تئاتر صحنه ای اجرا خواهد شد. این اجرا برای یک پارکینگ متروکه طراحی شده است که البته امکان اجرا در سوله و فضاهایی از این دست نیز امکان پذیر است. حسین دریس که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده؛ فارغ التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری در مقطع کارشناسی از دانشکده سینما تئاتر و دانشجوی ارشد در همین دانشکده است. 

 

است

است اثری از جعفر حجازی از تهران است. است اجرایی ایده‌محور است که بازیگر ندارد و عمدتا بر بستر اینترنت شکل میگیرد. این اجرا درباره وضعیت معاصر زندگی(پادآرمانشهری) استکه با ناامیدی و شهر و بیماری ارتباط دارد. اثر با روایت شخصی کارگردان از اجرای قبلی‌اش شروع می شود که در آن به مسئله ابتلای پدرش به سرطان و شهر تهران پرداخته است. او در داستان‌های موازی به سراغ روایت از زندگی آدم‌های دیگر می رود که که دچار این وضعیت دیستوپیایی شده‌اند. جعفر حجازی من هنرمند بینارشته‌ای است که تلاش میکند با استفاده از ابزار مختلفی ارتباط موثرتری میان کار هنری و مردم ایجاد کند. حجازی مشغول کار بر روی پروژه‌های مبتنی بر پژوهش است تا بتواند مرزهای میان حضور فیزیکی و مجازی را کشف کند.

 

آنتروپی

آنتروپی به کارگردانی نازنین زهرا رفیعی از تهران در این بخش حضور دارد. این نمایش 40 دقیقه‌ای درباره چند نوجوان است که در موقعیتی قرار می‌گیرند تا از میان خود برگزیده‌ای انتخاب کنند؛ برگزیده‌ای که باید جانشینی باشد برای قدرت از دست‌رفته. کانسپت اجرا از صحنه اول، پرده سوم از نمایشنامه ریچارد سوم اثر ویلیام شکسپیر الهام گرفته شده است. در آنتروپی که تمامی مراحل تمرین و اجرا به صورت اینترنتی پیش می‌رود و در google meet اجرا می‌شود؛ دنیا عبداللهیان، ری‌را آزادی، حلما اعظم‌پور، رونیکا محرابیان، مهرناز نیکدلی و مینا پورمجیب بایفای نقش می‌کنند. نازنین‌زهرا رفیعی متولد 1372، تهران پرفورمِر و کارگردان تئاتر است. وی فارغ‌التحصیل رشته‌ کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر سوره است. او از سال ۱۳۹۰ طراحی پرفورمنس‌هایی چون دست‌انداز، ... و نباید و کارگردانی نمایش‌هایی چون شب‌به‌خیر مادر، چیزهایی که به خاطر می‌آورم، علیه تفسیر و گالیله را بر عهده داشته است. نمایش علیه تفسیر و پرفورمنس نباید به ترتیب در پنجمین و هفتمین فستیوال بین‌المللی پرفورمنس در موزه هنرهای معاصر به اجرا درآمده‌اند و نیز نمایش گالیله به عنوان برنده تندیس بهترین نمایش گروهی از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در مرکز تئاتر مولوی و تئاتر باران اجرا شده است. او هم‌چنین عضو گروه بتا وابسته به کانون نیومدیا موزه هنرهای معاصر است و برای نمایش‌های چیزهایی که به خاطر می‌آورم و شب‌به‌خیر مادر برنده‌ جوایزی از جشنواره تئاتر دانشگاهی و تئاتر خلاق شده است. پرفورمنس‌ نباید همچنین در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شده است.‌

 

از دیگر آثار پذیرفته شده در این مرحله می توان به نمایش تناسخ به کارگردانی مهیار جوادی ها از قم و تهران و بندر انزلی و حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی به کارگردانی رضا سعیدی از تهران اشاره کرد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می‌شود.




نظرات کاربران