در حال بارگذاری ...
حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر:

سال گذشته را ملاک قرار ندهید

حسین مسافر آستانه که دبیری چهلمین جشنواره تئاتر را بر عهده گرفته است، می‌گوید همه تلاشش را به کار می‌گیرد که این جشنواره صاحب اساسنامه‌ای بشود. او همچنین تاکید دارد که دوره گذشته این جشنواره را به دلیل شرایط خاص دوران کرونا نباید ملاک قرار دهیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا جشنواره تئاتر فجر در حالی به چهلمین دوره خود رسیده که هنوز اساسنامه‌ای ندارد. با این حال حسین مسافر آستانه که روز گذشته، دوشنبه 25 اسفند ماه، حکم دبیری این جشنواره را دریافت کرده، می‌گوید همه تلاشش بر این است که این جشنواره بعد از 40 سال حتی اگر صاحب اساسنامه نشد، دست‌کم به آیین نامه‌ای دست پیدا کند.  
 او که پیش از این هم تجربه دبیری جشنواره تئاتر فجر را داشته است می‌گوید: یکی از برنامه‌هایم، برگزاری مستمر جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره است و در این جلسات حتما در زمینه نگارش اساسنامه کار خواهیم کرد و امیدوارم به جمع‌بندی برسیم تا اگر اساسنامه هم نشد، دست‌کم به آیین‌نامه‌ای دست یابیم.
مسافر یادآوری می‌کند:  سال 84 هم که دبیری جشنواره فجر را بر عهده داشتم، به صورت شخصی و با توجه به تجربه دوره‌های پیشین، اساسنامه‌ای نوشتم ولی در دوره‌های بعدی هر یک از دبیران برنامه‌های خود را دنبال کردند.
این مدیر هنری تاکید دارد که نمی‌توان هر دوره جشنواره را به صورت سلیقه‌ای برگزار کرد بلکه لازم است سازماندهی داشته باشیم و دبیر بر اساس سیاستگذاری‌های کلان، برنامه اجرایی بدهد.
مسافر با ابراز خرسندی از ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری اضافه می‌کند: ترکیب خیلی خوبی در شورا داریم بویژه حضور دکتر قطب‌الدین صادقی را خیلی موثر می‌دانم چراکه ایشان فرد با تجربه و دنیا دیده‌ای است و به تئاتر جهان و جشنواره‌های معتبر دنیا آشنایی دارد و از از این نظر می‌توان از تجربه‌های ایشان بهره‌مند شد.
مسافر در پاسخ به این که ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری به گونه‌ای است که شاید کارهای جوانان‌پسند کمتر مورد توجه قرار بگیرد و با این وصف چه برنامه‌ای برای جذب جوانان برای شرکت در جشنواره فجر دارید، توضیح می‌دهد: بحث شورای سیاستگذاری علمی است نه سلیقه‌ای. شورا سیاست‌های کلان فرهنگی را تبیین می‌کند که انجام این کار هم بر عهده افراد با تجربه است. همچنانکه در تمام دنیا هم این گونه است.
 دبیر جشنواره تئاتر فجر از جشنواره ادینبورگ به عنوان نمونه یاد می‌کند که 60 تن از چهره‌های کهنه‌کار فرهنگی هنری حوزه‌های مختلف، سیاست‌های کلان آن را تبیین می‌کنند.
او در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای جذب جوانانی دارید که هرچند جزو سرمایه‌های جشنواره تئاتر فجر به شمار می‌آیند ولی در این سال‌ها برای حضور در  آن تمایلی نداشته‌اند، می‌گوید: سالی را که پشت‌سر گذاشتیم نمی‌توانیم به عنوان یک سال عادی به حساب بیاوریم بنابراین آن را ملاک قرار  ندهیم چراکه بیشتر دوستان تئاتری، فرصت کار پیدا نکردند. جوانان به هنگام کار کردن، سلیقه‌های خود را مطرح می‌کنند یعنی سلیقه آنان در تولید، اجرا می‌شود و نه در برنامه‌ریزی. آنان با کار خودشان، سلیقه خود را ارایه می‌دهند.
مسافر که دبیری جشنواره س و نهم تئاتر فجر را هم بر عهده داشته، درباره تعدد بخش‌های این جشنواره و در پاسخ به این پرسش که آیا این تعدد در دوره چهلم هم رخ خواهد داد، تصریح می‌کند: هنوز در این زمینه چیزی نمی‌دانم. اما مسلما وجود یا حذف هر بخش باید دلایلی داشه باشد و این دلایل، مهم‌تر از خود آن بخش‌هاست.
او در پایان درباره احتمال بازگشت بخش بین‌الملل به جشنواره چهلم فجر هم می‌گوید: همه چیز تابع شرایط است. باید دید وضعیت تئاتر در دنیا به چه سمت و سویی می‌رود. اگر شرایط به گونه‌ای شد که فعالیت‌های تئاتری رونق گرفت، خوب است که بخش بین‌الملل به جشنواره بازگردد ولی اگر همچنان تئاتر در سکوت و رکود بود که واقعا چنین بخشی ضرورت ندارد.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران