داوود فتحعلی بیگی درباره جزئیات دپارتمان سینما و تئاتر جهاد دانشگاهی هنر به ایران تئاتر گفت:
آموزش مهمترین بخش هنر نمایش ایرانی است
دپارتمان سینما و تئاتر جهاد دانشگاهی هنر با هدف برطرف کردن خلاهای موجود در سیستم آموزشی هنر نمایش ایرانی و همچنین آموزش هر چه بیشتر هنرجویان با مفهوم اصلی این عرصه، قرار است کلاسهایی را در این زمینه برگزار کند.
به گزارش ایران تئاتر، دپارتمان سینما و تئاتر جهاد دانشگاهی هنر قرار است که برای ترم تابستان در دورههای شیوههای بازیگری و کارگردانی نمایش ایرانی، نقالی بزرگسالان و نقالی کودکان و نوجوانان زیر نظر محمدحسین ناصر بخت و داوود فتحعلی بیگی، کلاسهایی را برگزار کند. همچنین برگزاری کلاسهای کارگردانی مستند و دورههای تکدرس ساخت ویدئو کلیپ، مدیریت تولید فیلم و تحلیل و روانشناسی فیلم از دیگر اهداف این دپارتمان است.
داوود فتحعلی بیگی درباره ضرورت تشکیل این کلاسها و رویکرد اصلی آن به ایران تئاتر گفت: «در شرایطی که متأسفانه هیچیک از دانشکدههای تئاتر و موسسهها بر روی گونههای مختلف نمایش ایرانی متمرکز نیستند، جای خالی این کلاسها بهشدت احساس میشود. هدف اصلی ما از برگزاری این کلاسها این است که خلاهای موجود در زمینه آموزش نمایش ایرانی را برطرف کنیم تا از این طریق، هم هنرجویان با جزئیات و تئوریهای مهم این عرصه آشنا شوند و هم بهتدریج از این مهارت در آینده کاری خود نیز استفاده کنند.»
او در ادامه به جزئیات بیشتر خلاهای موجود سیستم آموزشی هنر نمایش ایرانی پرداخت و تأکید کرد: «در اغلب دانشکدهها و کلاسهای آموزشی معمولا 2 یا 3 واحد و در بعضی مقاطع 6 واحد آموزشی، به هنر نمایش ایرانی میپردازند، در صورتیکه این واحدها بهمنظور تربیت ماهرانه هنرجو در این عرصه کفایت نمیکنند زیرا هیچیک به شکل پایه و اساسی هنرجو را با مفهوم هنر نمایش ایرانی آشنا نمیکند. متأسفانه در چنین شرایطی، هنرجو بعد از گذراندن این واحدها خیلی سریع وارد کارنمایشی میشود و این خود نیز یک مسئله و بحران مهم در سیستمهای آموزشی است.»
او در ادامه افزود:«متأسفانه هیچیک از این هنرجویان ریتم را در هنر نمایشهای آیینی سنتی نمیشناسند و این جای تأسف دارد که کسی که شناختی کافی از مفاهیم اولیه این هنر ندارد چطور وارد فعالیت در این عرصه میشود!»
او همچنین راهکارهایی در زمینه بهبود وضعیت سیستم آموزشی هنر نمایش ایرانی ارائه داد و گفت: «به نظرم وزارت علوم باید در زمینه فراهم آوردن رشته مناسبی در زمینه این هنر تدبیری بیندیشد و همچنین سالن ویژهای برای برگزاری تمرینهای نمایشهای سنتی و آیینی فراهم آورد که البته بخشی از این امکانات دست مدیران است. به نظرم جشنواره آیینی سنتی نیز کمک مهمی در زمینه بهبود این عرصه کرده است.»
فتحعلی بیگی در ادامه درباره شیوه برگزاری دورههای کارگردانی و بازیگری جهاد دانشگاهی هنر نیز خاطرنشان کرد: « دورهها به هم وابسته هستند. اصول بازیگری در این کلاسها بدین شکل است که ابتدا هنرجو باید از نقالی یاد بگیرد و بعد شیوه بازیگری یکنفره بر روی سن و بعد بازیگری چندنفره روی سن را یاد بگیرد. علاوه بر این، شیوههای بازی تیپهای مختلف تخت حوضی را هم به هنرجویان تعلیم میدهیم. در این دوره ها، آموزش بهگونهای شکل میگیرد که هنرجو با تم جزئیات آگاهی پیدا کند و ارتباط با تماشاگر را بفهمد.»
او همچنین درباره نحوه انتخاب اساتید نیز خاطرنشان کرد: «ما بر اساس نیاز و ظرفیتمان به سراغ اساتیدی که خودشان درزمینه موردنظر، تحصیلکردهاند رجوع میکنیم. مثلا اگر روایی شناسی را میخواهیم آموزش دهیم به سراغ کسی که ادبیات روایی خوانده است میرویم یا اگر میخواهیم به حرکت بدن در هنرهای نمایش آیینی بپردازیم به سراغ کسی که در مهارت های حرکتی تحصیلکرده است میرویم. بنابراین همهچیز در این کلاسها به شکل آکادمیک و اصولی انجام میگیرد.»