در حال بارگذاری ...
پوران درخشنده در رونمایی از کتاب «ناگهان همه برمی خیزند... به آوازی دیگر» عنوان کرد:

امروز بیش از هرچیز نیازمند حفظ جایگاه انسانی خود هستیم

مراسم رونمایی از کتاب نمایشنامه «ناگهان همه برمی خیزند... به آوازی دیگر» نوشته سعیده آجربندیان شب گذشته با حضور پوران درخشنده برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در این مراسم که پس از اجرای اختصاصی همین نمایش نامه به کارگردانی «سعیده آجربندیان» در تماشاخانه ارغنون برگزار شد، پوران درخشنده با اشاره به مسیر سختی که نویسندگان و کارگردانان زن در طول سال ها طی کرده اند گفت: خوشحالم که امروز زنان جوان و با استعدادی را می بینم که در کسوت نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان دغدغه های عصر خود را با زبان هنر به مردم منتقل می کنند. امروز زنان ما در عرصه های مختلف و در زمینه سینما و تئاتر و ادبیات تلاش می کنند. در این سال ها می بینیم که چقدر زنان در زمینه تئاتر فعال هستند و از لحاظ تفکر و اندیشه در آثار خود به غنای فکری رسیده اند.
وی ادامه داد: در این سال ها در سالن های نمایش ما حرف های ناگفته بسیاری از زنان می شنویم که توسط نویسندگان، کارگردانان و بازیگران زن روایت شده است. زنان جوان هنرمند با تمام قوا تلاش می کنند و حضورشان بسیار جدی، باورپذیر و ستودنی است. از سوی دیگر می بینیم که در کنار تماشاگران مرد، خانم های بسیاری نیز مخاطب تئاترهای روی صحنه هستند.
درخشنده با تاکید براین نکته که نویسنده و کارگردان در نمایش «ناگهان همه برمی خیزند...به آوازی دیگر» توانسته است آدم های واقعی روزگارمان را به صحنه تئاتر بکشاند گفت: خوشحالم امروز اثری را دیدم که آدم های واقعی آن خانم ها هستند. نمایشی که امروز دیدم و نمایشنامه ای که از آن رونمایی کردم اثری دوست داشتنی با نقدی روان شناسانه بود. اهمیت موضوع اثر در این بود که انسان معاصر در کجا قرار گرفته و مسیر بدی ها و نیکی هایش به کجا می رسد.
او با اشاره به اینکه در شرایط امروز به دلیل اختلاس ها، نابرابری های اجتماعی و فقر مالی و فرهنگی برخی شأن انسانی خود را فراموش می کنند افزود: آن چیزی که بیش از هرچیز نیاز داریم انسان بودن و خاطره درست برجا گذاشتن است. در این اثر انسان هایی را دیدم که روح و روان خود را به فراموشی سپرده اند و کارهایی را که قبلا انجام داده اند را از یاد برده و فکر نکردند که اثر اعمال آنها چه برسر دیگران آورده است و حالا بار دیگر در شرایطی که پیش پای آنها قرار می گیرد بر می گردند و نتیجه تاثیر رفتار خود را بر سرنوشت دیگران می بینند. این اثر به انسان این امید را می دهد که ممکن است ناگهان به آوازی دیگر دوباره برخیزیم و اینجاست که می توانیم دوباره واقعیت ها را ببینیم و درباره ناگفته هایمان سخن بگوییم و ببینیم که چه انسان هایی بخاطر اعمال افرادی که نمی دانستند جایگاه انسان کجاست سوختند.
این کارگردان موفق سینما ادامه داد: تئاتر بخشی از زندگی ماست و بسیار تاثرگذار است بنابراین این عرصه باید فعال تر شده و امکانات بیشتری در زمینه تئاتر در اختیار زنان قرار بگیرد تا هنرمند زن ما بتوانند روی پای خودش محکم تر بایستند. از خواندن نمایشنامه «ناگهان همه برمی خیزند... به آوازی دیگر» و دیدن اجرای آن لذت بردم و در انتظار کارهای بعدی نویسنده و گروه اجرایی اثر خواهم ماند.
در ادامه این مراسم «سعیده آجربندیان» نویسنده و کارگردان اثر نیز با اشاره به اینکه زن ها باید تلاش کنند و نباید هیچ وقت ناامید باشند گفت: زنان باید در تثبیت جایگاه شان و توسعه فردی شان به لحاظ دانش و آگاهی بکوشند و نشان دهند در چه جایگاهی هستند زیرا آنها حتی می توانند در تصمیم گیری های بزرگ و مهم نقش اساسی داشته باشند.
او درباره کتاب اش گفت: نمایشنامه «ناگهان همه برمی خیزند... به آوازی دیگر» روایت عشق و صبوری است که در قالب رئالیسم جادویی به مخاطب ارائه می شود و از یک قصه تک خطی با این مضمون شروع شد که مردی با صورت نیمه سوخته وارد حمام زنانه متروکه ای می شود که پیر زن و دختری در آنجا زندگی می کند و کم کم شخصیت های دیگری نیز بتدریج به داستان اضافه می شوند. در حین روایت متوجه می شویم هر کدام از این شخصیت ها چقدر تنها هستند و مقهور شرایط اجتماعی پیرامونشان هستند. گاهی مواقع شرایط آنقدر برای عده ای سخت می شود که می خواهند از موقعیتی که در آن قرار دارند، بیرون بزنند و به گوشه امنی بروند، در حالی که این کار به آنها کمک نمی کند چون باید در شرایطی که هستند اقدام به حل مشکلشان بکنند.
گفتنی است کتاب «ناگهان همه برمی خیزند... به آوازی دیگر» که توسط انتشارات «نصیرا» منتشر شده، دومین نمایشنامه منتشر شده این نویسنده است. آجربندیان که تاکنون بجز نمایشنامه فوق یک نمایشنامه به نام «آسمان پا به ماه» و دو مجموعه شعر با نام های «هشت بی سه نقطه نیست می شود» و «زبانم در شورش کلمات» را به چاپ رسانده است متولد 1359 و دانشجوی مقطع دکترای فلسفه هنر است و کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی و همچنین مدرک کارشناسی‌اش را در رشته کارگردانی دریافت کرده است.
نمایش «ناگهان همه برمی خیزند... به آوازی دیگر» که سال قبل اجراهای موفقی را با کارگردانی نویسنده اثر در تماشاخانه ارغنون به روی صحنه برد بار دیگر در دوم اسفندماه امسال و در بخش مسابقه تئاتر ایران یک سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران