در حال بارگذاری ...
در نشست فعالان رسانه ای تئاتر و مسئولین شهری

تعیین مالکیت محوطه و حدود حریم تئاتر شهر دردستور کار شهرداری قرارگرفت

در نشست مسئولین شهری ، فعالان رسانه ای و خبرنگاران تئاتر بر لزوم تعیین مالکیت حریم تئاتر شهر به عنوان اولین قدم در شناسایی مسئولیت ها  و رفع معضلات این مجموعه تاکید شد و در دستور کار شهردار قرارگرفت .

به گزارش ایران تئاتر، اولین نشست صمیمانه دوره‌ای خبرنگاران تئاتر و مدیران و مسئولان فرهنگی بعدازظهر شنبه 1 تیرماه در به همت عمارت نوفل‌لوشاتو و در محل این مجموعه هنری برپا شد. این نشست با حضورمحمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،محمدجواد رشیدی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱، علی‌اصغر طاهری، شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱، و جمعی از فعالان رسانه ای حوزه تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این نشست احسان زیور عالم مسئله تئاتر شهر را که این روزها در سر تیتر اخبار است مطرح کرد و محمد رضا ایمانیان با طرح سئوال های متعدد به گسترش آن پرداخت .خبرنگاران حاضر در این ارتباط معتقد بودند که همیشه  در بزنگاه هایی اینچنین مسئولان فرهنگی شهرداری منطقه یا شورای شهر از برگزاری جلسات و قول و وعده اجرایی کردن طرح و برنامه های مختلف از جمله در ارتباط با پهنه رودکی و حریم تئاتر شهر را می دهند،اما پرسش این است که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران قرار است چه کارکرد و مکانیسم عملی  را دراین باره اتخاذ کند؟ 

محمدجواد حق‌شناس در ارتباط با این پرسش ها بیان کرد: بحثی که مربوط می شود به شورا و شهرداری این است که ما هم در برنامه پنج ساله و هم در بودجه سالانه تلاش داریم تا حداکثر حمایت و مساعدت خودمان را برای توسعه زیرساخت ها و کمک به شکل گیری فضاهایی که به به طور مستقیم و غیرمستقیم در خدمت هنر و فرهنگ کشور و مشخصاً هنر نمایش و سینما قرار بگیرد. شاید یکی از این موارد کمکی بود که در خصوص مراکزی چون خانه تئاتر، خانه سینما ، موزه سینما، خانه هنرمندان و موزه موسیقی دنبال شد. با وجود کاهش بودجه در حوزه شهرداری تلاش کردیم که این دست حمایت ها شامل این کاهش هزینه ها نباشد و از آن در امان بماند. مورد دیگر تئاتر نصر به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تئاتری شهری تهران بود که با پی گیری های صورت گرفته بازسازی و از وضعیت نابه سامانی که داشت خارج شد. این از جمله اقداماتی است که با اینکه هیچ گاه شهرداری وظیفه اولیه نسبت به این حوزه ها نداشته! اما به خاطر اهمیتی که فرهنگ و هنر در حوزه شهری ایفا می کند، حتی بیشتر از سازمان هایی که مسئولیت مستقیم در این ارتباط دارند عمل کرده و پیشگام بوده است.

حق شناس در ادامه سخنانش افزود: توجه به معضلات ساختمان تئاتر شهر به عنوان یکی از مهم ترین بناهایی که در این پهنه قرار گرفته و بنا به موقعیت تاثیرگذار و ارزشمند آن در حوزه هنرهای نمایشی در دستور کار قرار گرفته و در این مدت هم سازمان زیباسازی و هم شرکت توسعه فضاهای فرهنگی برای پیرایش بخش هایی از این بنا را با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه ای جدی برای ساماندهی به وضعیت این مجموعه از خود نشان داده اند. مسئله نگران کننده آسیب هایی است که از چند سال گذشته این مجموعه با آن ها درگیر بوده؛ از جمله بساط گستری دستفروشان در اطراف تئاتر شهر بوده که به نظر می رسد تبعات این آسیب فضای این مجموعه را به شدت درگیر کرده است . برای هماهنگی در این خصوص جلسه ای با حضور نمایندگان نیروی انتظامی تهران بزرگ و مسئولین شهرداری برگزار شد تا برای ساماندهی این وضعیت اقدامات جدی صورت بگیرد. در این ارتباط نظراتی مطرح شد که برخورد با ناهجاری های های حاکم بر اطراف این مجموعه نباید به شکل سلبی باشد بلکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد ایجابی و پیش بینی برنامه هایی برای حضور شهروندان بتواند این بخش را ساماندهی کند.

علی اکبر عبدالعلی زاده سردبیر سایت ایران تئاتر در این بخش از نشست ، سخنان خود را با ذکر یک نکته خطاب به حق شناس آغاز کرد و گفت : شما بیش از اینکه وضعیت تصمیم گیری ها برای تئاتر شهر را برایمان شرح دهید از حوزه های دیگر فعالیت شهرداری که بخشی از وظایف این نهاد است و بخشی هم خدمات میان متنی حوزه فعالیت شهرداری است گفتید.در عین حال می فرمایید شهرداری وظیفه ای نسبت به تئاتر ندارد، جدا از بحث های نظری کارکردهای اجتماعی هنرهای نمایشی ، در بدیهی ترین وضعیت باید در نظر بگیریم که وقتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاسیس می شود و برای آن بودجه در نظر گرفته می شود قطعاً موظف به ارائه خدماتی در این حوزه است.

وی در ادامه درباره موضوع نابسامانی فضای پیرامونی تئاتر شهر گفت :در خصوص این دست مسائل شهری اولین چیزی که مطرح می شود این است که مالکیت یک مکان دقیقاً تعیین شود که مربوط به کیست. بنابراین قبل از هر چیز سوال اصلی  این است که مالکیت محوطه تئاتر شهر که مجموعه آن مربوط به سازه اصلی تئاتر شهر است در اختیار کیست؟ در این مورد ،از آنجا که تئاتر شهر محله کودکی من بوده وضعیت اولیه این مجموعه را به خاطر دارم که به چه صورت بوده،  تئاتر شهر با حصاری از پارک مجاورش جدا شده بود و نشان می داد وضعیت مالکیت محوطه تاتر شهر تا پیش از برداشتن حصارها مشخص بوده .اما وقتی در دوره آقای کرباسچی حصارهای پارک ها را برداشتند -که در مجموع اتفاق خوبی بود- تصادفاً در این دوره حصارهای تئاترشهر را هم برداشتند در حالی که به لحاظ مالکیت  این مجموعه ربطی به پارک دانشجو نداشت.

عبدالعلی زاده با اشاره به شرایط مکان های فرهنگی هنری مشابه گفت :اینجا با نسبتی شبیه به موزه هنرهای معاصر و پارک لاله روبه رو هستیم. با این تفاوت که در مورد موزه هنرهای معاصر حصارهای اطراف موزه برداشته نشده و وضعیت این موزه هرگز دچار نا امنی و مناقشه واقع نشد، اما در مورد تئاتر شهر به هر دلیل این حصار برداشته شد. در حال حاضر اولین مسئله ای که باید تعیین تکلیف شود این است که مالکیت این مجموعه متعلق به کیست. آیا این مالکیت در اختیار تئاتر شهر است یا  پارک دانشجو؟ اگر مالکیت آن به تئاتر شهر تعلق دارد برای اینکه حریم آن مشخص شود بدیهی ترین چیز این است که حصار آن به شکل گذشته یا با طراحی جدید ایجاد  شود. در این صورت مسئولیت تامین امنیت این حریم و خدمات شهری آن هم مشخص خواهد شد.

وی همچنین افزود :نمی دانم چرا فکر می کنیم تنها دو سه سال است که معضلات این مجموعه آغاز شده اما دست کم از سال 83 که رسانه ها به این ناهنجاری ها پرداخته اند با این معضلات روبه رو بوده ایم. قبل از این زمان هم معضلات وجود داشت اما تئاتر سهمی جدی از رسانه نداشت. دست کم 25 سال است که تئاتر شهر دچار این وضعیت است. این یک بلاتکلیفی است و ممکن است شهرداری بخواهد از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کندامامن فکر می کنم رسیدگی به این مسئله جزو وظایف شورای شهر است که پی گیر باشد . اینکه  تکلیف چگونه باید روشن شود هم در اولین گام می بایست وضعیت مالکیت و حریم محوطه تئاتر شهر مشخص شود. الان هم دیگر زمان مسامحه نیست ما وسط بحران هستیم و اتفاق هایی که نباید افتاده است.

حق شناس در پاسخ به این پرسش بیان کرد: خوشحالم که این مطالبه شکل گرفته؛ من یک سال و هفت ماه است در شورا هستم و تازه این نقدها را می‌شنوم و امروز با شنیدن این حرف‌ها حالم خوب شد. در این مدت با خودم می‌گفتم کجای دنیا اجازه حضور این تعداد دستفروش را در چشم شهر می‌دهند که تبدیل شود به محلی که شاهد توزیع مواد مخدر و حضور گروه‌های آسیب‌زا آنجا باشیم. نقطه طلایی شهر تهران را چهارراه ولیعصر می‌دانم که مهم‌ترین حوزه فرهنگی هنری و اجتماعی شهرمان است. در واقع یکی از دو چشم شهر، تئاتر شهر و دیگری رودکی است و باید از این صورت زیبای شهرمان مراقبت کنیم درحالی‌که در این سال‌ها به آن بی‌توجهی شده و نه تنها دنبال بهبود آن نبودند بلکه دنبال این بودند که کمتر دیده شود. انتظار من دقیقا از ارشاد است که مگر تئاتر دستش نبوده؟ وزیر و معاون هنری باید از حریم این مجموعه مراقبت می‌کردند.

این رویکرد واکنش فعالان رسانه ای حاضر را برانگیخت و در ادامه عبدالعلی زاده در واکنش به سخنان حق شناس گفت: ولی این مطالبه امروز شکل نگرفته است . ما 25 سال است که آن را مطرح می کنیم ولی واقعیت این است که کسی در این خصوص پاسخگو نبوده . در واقع یک مسیر فرسایشی را در این موضوع طی کرده ایم. من به طور مشخص از شما که یک سال و نیم روی پرونده متمرکز بوده اید  می خواهم این سوال را پاسخ دهید که اساساً مالکیت این مجموعه با چه کسی است؟

حق‌شناس  در پاسخ به این پرسش درباره مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر و مالکیت آن هم وعده داد تعیین وضعیت مالکیت محوطه و تعیین حریم تئاتر شهردر دستور کار هسته مشاوران طرح قرارگیردو در جلسه‌ای مسائل حقوقی تئاتر شهر و از جمله مسئله تعیین مالکیت حریم تئاتر شهر را پس بررسی‌های لازم اعلام کند. او همچنین از تلاش‌های سه گروه مشاور در حوزه پهنه رودکی خبر داد که هر یک در حوزه‌ای متفاوت در حال بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پهنه رودکی هستند و قول مساعدی داد در طی چند روز آینده، پس از جمع‌بندی مشاوران پهنه رودکی جلسه‌ای درباره اقدامات انجام شده با حضور خبرنگاران برگزار شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در جمع خبرنگاران چند قول پیگیری درباره ارائه تسهیلات به نمایش‌های روی صحنه و سالن‌های خصوصی هم داد.

حق‌شناس همچنین در اعتراض خبرنگاران در نبود تسهیلات در حوزه تبلیغات شهری قول پیگیری اختصاص چند استرابورد شهری و نصب تابلوهای راهنمای مخصوص اماکن فرهنگی داد و در واکنش به پیشنهاد خبرنگاران از شهردار ناحیه یک منطقه ۱۲ خواست طراحی یک نقشه راهنمای فرهنگی در پهنه رودکی را در دستور کار قرار دهند.

محمدجواد رشیدی (معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱) نیز در این نشست با اشاره به اینکه پهنه رودکی ۳۵ هکتار است، گفت: حدود ۱۳۰ بنای ارزشمند و ۳۶ بنای واجد ارزش درباره شش ملک انجام شده و ۱۵ ملک هم در دست اجراست و فرایند اجرایی در دست عملیاتی شدن است. بسترسازی برای ایجاد ایونت انجام گرفته که نوروزگاه مهم‌ترین مسیر همین پهنه بود. امسال اعتباری برای تملک دو خانه در این پهنه در نظر گرفته شده که در بودجه ۹۸ اتفاق می‌افتد. تئاتر شهر هم در این پهنه است و در مورد آن احساس تکلیف می‌کنیم.

ساراکریمیان از ایرنا، سبا حیدر خانی از ایلنا،فریبرزدارایی از مهر، بهروز فائیان از ایران تئاتر ، حسین رسولی و... دیگرفعالان رسانه ای حاضر در این نشست بودند.

 

 

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

امیرموسی کاظمی:

«هم‌آغاز»، فرصت ورود جوانان به بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی کشور را فراهم کرد
امیرموسی کاظمی:

«هم‌آغاز»، فرصت ورود جوانان به بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی کشور را فراهم کرد

امیرموسی کاظمی، دبیر نخستین جشنواره «هم‌آغاز» تئاترشهر، براین باور است که این رویداد هنری فرصت ورود هنرمندان جوان را به بزرگ‌ترین و معتبرترین مجموعه نمایشی کشور فراهم کرد.

|

نظرات کاربران