در حال بارگذاری ...
سید عباس صالحی در اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

نمایش آیینی هنر گفتگوی مردم با مردم است

آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شامگاه شنبه ۲۶ مرداد ۹۸ در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شامگاه شنبه 26 مرداد 98 با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نصیریان رییس افتخاری جشنواره،  سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی ،داود فتحعلی‌بیگی دبیر این رویداد، محمدحسین ناصربخت قائم مقام جشنواره  و علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 تهران در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. اردشیر صالح پور، داریوش مودبیان، اسماعیل خلج ، پیمان شریعتی و تعدادی دیگر از هنرمندان و مدیران تئاتر از دیگر حاضرین در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم که افشین هاشمی اجرای آن را برعهده داشت با حضور داود فتحعلی‌بیگی، داریوش مودبیان، اردشیر صالح‌پور، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ و حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی از شهناز روستایی برای نگارش کتاب «مبانی اصول نمایشنامه‌نویسی»، مهدی دریایی برای کتاب «همای رحمت»، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب «سیری بر تاریخ داستان پردازی  موسیقایی در ایران»، محمدحسین ناصربخت برای نگارش کتاب «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه»، همچنین بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و سعید ابریشمی راد شهردار کاشان تجلیل به عمل آمد.

در ادامه و بعد از پخش کلیپی درباره هنرمندانی که در این مراسم  مورد تجلیل قرار گرفتند افشین هاشمی از داود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، اسماعیل خلج و حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی به منظور تقدیر از پیشکسوتان هنرهای آیینی و سنتی دعوت کرد تا روی صحنه حضور یابند. 

غلامعلی ایوبی شبیه‌خوان برجسته کشور، محمدرضا (نادر) شهسواری فرد از شیراز که به عنوان یکی از پیشکسوتان نمایش‌های تخت حوضی شناخته می‌شود، ابوالفضل کبابیان شبیه گردان، شبیه خوان و نمایشنامه نویس متولد قم و پرویز سنگ سهیل از هنرمندان شناخته شده نمایش‌های آیینی و سنتی که سابقه بازی در نمایش‌های سنتی تخت حوضی و سیاه بازی را دارد ۴ هنرمندی بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گفتند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بعدی این مراسم در سخنانی گفت: اگر تئاتر هنر گفتگو است، نمایش آیینی هم هنر گفتگوی مردم با مردم است، هم هنر گفتگوی مردم از فضای فرازمینی و فرامادی از اسطوره ها و آیین ها. ما خوشبختیم که در ایران زندگی می کنیم؛ کشوری که تمدن دیرینی دارد و این تمدن دیرین و کهن بوم فرصت را ایجاد کرده برای خیلی از اتفاقات خوب از جمله نمایش های آیینی که در گونه های مختلف داشته و داریم. تمدن تاریخی ایرانی و پارینه های کهنی که در این سرزمین و مرز و بوم داشته ایم فرصتی را ایجاد کرده برای اینکه نمایش های آیینی ما هم از لحاظ غنا و هم از لحاظ سبک و شیوه بسیار بسیار پربار و متنوع باشد.

وی افزود: جشنواره ای که امروز در اختتامیه آن در حضور شما هستیم، برای این استمرار تاریخی فرصت سازی کرده است و بخش قابل توجهی از بار نمایش های آیینی و سنتی را در این 30 سال گذشته بر دوش داشته است. سپاسگزارم از همه آنانی که به عنوان یک شهروند ایرانی به سهم خود از همه بزرگانی که در طول قرن های متمادی این مزیت تاریخی ایران را حفظ کرده اند و در دهه های اخیر با این جشنواره این بار را بر دوش کشیده اند. جشنواره ای که گام به گام به پیش آمده و بخش های متنوعش غنی تر و غنی تر شده است. خوشبختانه ما با این فرصت هایی که از گذشته داریم، همچنین فرصت هایی که امروز جوانان ما می سازند، میتوانیم به آینده ایران در همه اجزا و ابعادش امیدوارتر باشیم و یکی از امیدهای جدی ما هنرهای نمایشی به ویژه نمایش هایی است که ریشه در کهن بوم ایران دارند. ممنون و سپاس از همه کسانی که این اتفاق خوب را رقم زدند و این پرچم را همچنان بر دوش دارند.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و برجسته سینما و تئاتر نیز در ادامه این مراسم در سخنانی بیان کرد: این تالار نماد نمایش ایرانی است و آن زمان که می خواستیم این تالار را راه اندازی کنیم تمام گروه هایی که در سازمان اداره تئاتر بودیم مشترکاَ تصمیم گرفتیم اینجا نمایش های ایرانی را اجرا کنیم. به دلیل اینکه تئاتر یک ملت اجراها نیست، تئاتر یک ملت ادبیات دراماتیک و ادبیات نمایشی است. ما تئاتر و سینما را در واقع از غرب اقتباس کردیم، ولی خودمان علاوه بر گونه هایی از نمایش ایرانی چون تعزیه و تخت حوضی خرده نمایش ها و روایت هایی که به صورت نمایش درآمده از جمله نقالی و معرکه گیری داشته ایم که گونه هایی دیگر از نمایش ایرانی را شکل داده است. این عنایت و توجه ما در دوره جوانی مان نسبت به این نمایش ها که درواقع متشکل ازسبک و شیوه و شگردها بود که با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت، موجب توجه نسل های بعدی به این نمایش ها شد.

وی افزود: جشنواره آیینی سنتی که نوزدهمین دوره اش را امروز پشت سر می گذارد خیلی به توسعه این هنرها کمک می کند. شعار امسال یعنی « نمایش سنتی فرصتی است برای تئاتر معاصر ایران» شعار درستی است. ما نمی خواهیم تا ابد نمایش سیاه بازی با همان سبک و شیوه گذشته اجرا کنیم. آن مقوله دیگری است ولی استفاده کنیم از فنون، شگردها، شکل ها و ساختارهای نمایش ایرانی در حرف و صحبت و نمایش امروز که تلفیق شود با دیدگاه ها  و نگاه ها و شکل های خود ما و با جوشش ها و خلاقیت های خود ما.  این شعار خیلی هوشمندانه است.  

این بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما در بخش پایانی سخنانش نیز بیان کرد: بسیاری از اساتید نمایش‌های ایرانی به علت بیماری از بین رفته‌اند و آقای فتحعلی‌بیگی بود که نمایش ایرانی را پس از انقلاب  حفظ کرد. درخواست من این است که شهرداری تهران حالا که به فضای شهری توجه کرده و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده و نشان می‌دهد که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمی‌دهد و به زندگی انسانی‌تر هم توجه دارد . تمام فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانی‌تر برویم پس درخواست دارم که جاهایی مخصوص تابستان‌ها و زمستان‌ها تاسیس کنند تا نمایش‌های ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند. سابق بر این کافه‌ای بود به اسم کافه شهرداری که نمایش‌های مختلف ایرانی مانند خیمه‌شب‌بازی در آن اجرا می‌شد و الآن هم ما می‌توانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایش‌های ایرانی را هم به صورت مستمر تماشا کنند. در گذشته چنین مکان‌هایی در ایران بود. من فکر می‌کنم نمایش‌های ایرانی با برگزاری دو سال یک‌بار جشنواره راه به جایی نخواهد برد این روزها نمایش‌هایی داریم که فقط کمدی های بی ربطی هستند پس باید در زمینه نمایش‌های کمدی کار فرهنگی کنیم.

 حسن ختام مراسم اختتامیه به اجرای گروه آیلان و حرکات موزون آذری اختصاص داشت.

 




مطالب مرتبط

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است
سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است

مجید افشار، سیاه‌باز پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، سیاه را بهلول و قهرمانی مردمی می‌داند که با شاد کردن دیگران شاد است و از اهمیت سالم و درست خنداندن تماشاگر در این هنر می‌گوید.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران