در حال بارگذاری ...
در بخش «دگرگونه‌های اجرایی» جشنواره تئاتر فجر اجرا شد

نمایشی در «راهرو» ی بیمارستان

حسین ملکی که فضای اجرایش متفاوت‌تر از دیگر کارگردانان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر بوده، معتقد است که دیگرگونه‌های اجرایی، مخاطبان را با فهم جدیدی روبه‌رو می‌کند که دریافت آن در سالن‌های تئاتر امکانپذیر نیست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از همشهری حسین ملکی، کارگردان نمایش راهرو که در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره موضوع و ایده این اثر نمایشی به همشهری گفت: نمایش راهرو با یک ایده کاربردی خلق می‌شود که در حقیقت یک رویداد است؛ رویدادی که تنها کادر درمانی یک بیمارستان بازیگران آن هستند، چون در سمتی از ماجرا بیماران مبتلا به یک بیماری قرار دارند و در سمت دیگر کادر درمانی و مبتلایان به این بیماری تمایلی نداشتند مردم نظاره‌گر این رویداد باشند ما نمی‌توانیم تماشاگر داشته باشیم. نمایش ما یک ساحت دیگر دارد که شنیداری است و در عمارت رو‌به‌رو، شهروندان با تمهیدات اجرایی که اندیشیده‌ایم، می‌توانند اصوات اجرا را بشنوند.
ملکی در پاسخ به اینکه دیگرگونه‌های اجرایی چقدر در شناساندن مسائل و رویدادهای اجتماعی مؤثر است، توضیح داد: تئاتر امروز به سمت گریز از سالن‌ها پیش می‌رود و فرصتی که تئاترهای خیابانی فراهم می‌کنند این است که می‌توانند بی‌واسطه با عامه مردم ارتباط برقرار کنند یا با مخاطب هدف خود بدون واسطه ملاقات کنند. به‌نظرم این فرصتی که جشنواره تئاتر فجر برای بخش دیگرگونه‌ها فراهم کرده است، اتفاق خوبی است، اما در کل تئاتر ایران باید به این سمت برود و چه‌بسا تأثیرگذارتر از تئاتر صحنه‌ای باشد.
این کارگردان تأکید کرد: مخاطبان ما به تئاتر صحنه‌ای عادت کرده‌اند و با گونه‌های نمایشی دیگر آشنا نیستند، اما جشنواره تئاتر فجر این فرصت را فراهم می‌کند تا نسبت به دیگرگونه‌های اجرایی شناخت پیدا کنند.
ملکی درباره اینکه دیگرگونه‌های اجرایی در مقایسه با تئاتر خیابانی از چه وجوه تمایزی برخوردار است و این دو گونه دارای هم‌پوشانی هستند یا خیر؟ پاسخ داد: باید ببینیم شناختی که از تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی داریم چیست. در سال‌های اخیر تنها شاهد اجرای نمایش‌های خیابانی بوده‌ایم که بیشتر به سمت آیین‌ها پیش می‌روند. به‌نظرم باید تعریف دقیق‌تری از تئاتر خیابانی که یکی از گونه‌های تئاتر آف استیج و ویترینی است، پیدا کنیم.
وی افزود: اگر تئاتر ایران می‌خواهد فضای جدیدی را به مخاطبان معرفی و امکان جدیدی را فراهم کند، باید در مکان‌های مختلفی به اجرای نمایش بپردازد. حال ممکن است این محل‌های اجرا در بیمارستان‌ها، قبرستان‌ها و هرجای دیگری باشد.
ملکی درباره رویکرد تعاملی دیگرگونه‌های اجرایی با مخاطب گفت: تئاتر تعاملی گونه‌ای از تئاتر است و الزامی ندارد که هر اثر نمایشی تعاملی باشد. مناسبات فضا می‌تواند در ادراک تماشاگران تغییر به وجود آورد و این کاری است که تئاتر آف استیج انجام می‌دهد و مخاطبان را با فهم جدیدی روبه‌رو می‌کند که دریافت آن در سالن امکانپذیر نیست. البته چون در تئاتر پسامارکسیستی تعامل نقش مهمی ایفا می‌کند، این مسئله برای ما هم مهم شده که تئاترهای دور از صحنه باید تعاملی باشند اما ضرورتی ندارد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران