در حال بارگذاری ...
انتقاد تند داود فتحعلی‌بیگی از حذف تعزیه از دانشگاه

آخر آدم این داد را به کجا ببرد؟!

داود فتحعلی‌بیگی با انتقاد بسیار از حذف واحدهای درسی تعزیه از دروس دانشگاهی گفت: همه جای دنیا نمایش ایرانی را با تعزیه می‌شناسند، بعد ما بدون هیچ دلیل و منطقی آن را از دانشگاه حذف می‌کنیم! آخر آدم این درد را نزد چه کسی ببرد؟

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا این هنرمند باسابقه تئاتر که بیشتر در حوزه نمایش‌های ایرانی فعال است، گفت: کجای دنیا نمایش‌های ملی خود را از دروس دانشگاهی حذف می‌کنند؟!
او با یادآوری ثبت تعزیه به عنوان میراث ایرانی در یونسکو اضافه کرد: تعزیه و نقالی ما به ثبت جهانی رسیده، این همه سال که گرایش نمایش‌های ایرانی را در دانشگاه تعریف نکردیم، همان دو واحد آشنایی با تعزیه را هم حذف کردید؟! آخر آدم این داد را به کجا ببرد؟!
فتحعلی‌بیگی در پاسخ به این پرسش که حذف تعزیه با چه دلیلی انجام شده است، گفت: چه دلیلی داشته‌اند به جز بی‌مهری و بی‌توجهی؟! تعزیه را حذف و تئاتر آمریکا را جایگرین کرده‌اند خودِ آمریکا مگر چقدر قدمت دارد که تئاترش داشته باشد.
این پژوهشگر نمایش‌های ایرانی خاطرنشان کرد: آنچه قبل و بعد از ثبت جهانی تعزیه، باعث ماندگاری آن شد، دو عامل بود؛ در وهله اول علاقه‌مندی مردم به امام حسین (ع) و بعد هم کوشش‌های فردی تعدادی هنرمند عاشق که با وجود همه ناملایمات و موانع، پای این هنر ایستادند.
او که با همراهی جمعی دیگری از هنرمندان تئاتر برای آموزش تعزیه واحد درسی تعریف کرده‌اند، افزود: ما برای نمایش‌های ایرانی 140 واحد درسی تعریف کرده‌ایم. ببینید پیش و پس از انقلاب چه تعداد پایان‌نامه درباره تعزیه نوشته شده است. اگر قابلیت نداشت که این همه پایان‌نامه درباره آن نوشته نمی‌شد.
این نمایشنامه‌نویس متذکر شد: می‌گویند استادان زیادی برای تدریس تعزیه در دانشگاه نداریم، چند استاد به شما معرفی کنم، محمد رحمانیان، حمید امجد، محمدحسین ناصربخت، هادی عامل و حتی در نسل جدید در همین دانشجویان خود من هستند علاقه‌مندانی که می‌توانند آموزش دهند، ولی ما چه کردیم؟ یک برچسب دگراندیش به آنان زدیم و حذف‌شان کردیم!
فتحعلی‌بیگی با ابراز تاسف از بی‌توجهی به میراث معنوی کشورمان گفت: در بسیاری زمینه‌ها عقب مانده‌ایم و حال آنکه کشورهایی مانند چین، ژاپن، اندونزی ، هند و ... تمام میراث ملی‌شان را حفظ کرده‌اند. آنان حتی تماشاخانه‌های قدیمی‌شان را هم نگهداری کرده‌اند.
این مدرس تئاتر ادامه داد: در چین هم مانند ایران، نقالی در چایخانه‌ها انجام می‌شده ولی با مدرن شدن چایخانه‌ها، سالن‌های کوچکی ویژه اجرای نقالی ساخته‌اند و حتی در سالن انتظار آن سماور و چای گذاشته‌اند. یعنی به همه چیز فکر کرده‌اند و جالب‌تر اینکه این چایخانه‌های جدید را در مکان‌هایی ساخته‌اند که مردم به تماشای نقالی خو گرفته بودند. یعنی شرایط به روز کردن این هنر را ایجاد کرده‌اند؛ کاری که ما انجام ندادیم و نمی‌دهیم.
او تاکید کرد: لازم بود ما هم تماشاخانه‌های چند منظوره‌ای برای نمایش‌های ایرانی درست کنیم که تماشاگر در چهار طرف آن بنشیند و تمام شیوه‌های نمایش ایرانی به تناسب در آن اجرا شود ولی ما چه کردیم، گفتیم اینها دروریختنی است، حذفش کردیم و تماشاخانه‌های غربی ساختیم و به همان‌ها هم کم‌توجهی کردیم.
فتحعلی‌بیگی با اشاره به توجه کشورهای دیگر به آموزش نمایش‌های ملی‌شان افزود: کشورهایی مانند چین، ژاپن، هند و حتی مالزی با اینکه قدمت چندانی هم ندارد، برای آموزش نمایش‌های ملی خود مدرسه و دانشگاه دارند ولی در ایران تا همین دو سه دهه قبل، تمام آموزش‌های ما به صورت سینه به سینه منتقل می‌شد. هر چقدر کسانی مانند آقای بیضایی، آقای نصیریان و حتی فرنگی‌ها نسبت به حفظ و آموزش این شیوه‌ها تاکید داشتند، هیچ کس توجهی نکرد و نتیجه‌اش همین است.
این کارگردان تئاتر در پایان انتقاد خود را متوجه سازمان (وزارت) میراث فرهنگی هم کرد و ادامه داد: میراث فرهنگی این همه ساختمان دارد چرا یکی از آنها را که مناسب نمایش‌های ایرانی است، در اختیار این نمایش‌ها نمی‌گذارد. ما هیچ مرکزی برای اجرای مداوم این گونه نمایش‌ها نداریم.




مطالب مرتبط

بازیگری ایرانی که در فرانسه و اسپانیا درخشید

بازیگری ایرانی که در فرانسه و اسپانیا درخشید

سعدی افشار، رویاهای دور و درازی داشت. او همه تلاشش را کرد و گرچه روزگار چندان هم با او مهربان نبود، ولی به بخشی از آن رویاها رسید و آنچنان در سیاه‌بازی استاد شد که در فرانسه و اسپانیا هم درخشید.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است
سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است

مجید افشار، سیاه‌باز پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، سیاه را بهلول و قهرمانی مردمی می‌داند که با شاد کردن دیگران شاد است و از اهمیت سالم و درست خنداندن تماشاگر در این هنر می‌گوید.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که در پای صندوق سیار مستقر در تالار وحدت حضور پیدا کرده بود، از کمیسیون فرهنگی آینده مجلس خواست منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند.

|

نظرات کاربران