در حال بارگذاری ...
حسین مسافرآستانه:

بی نیازی به فرهنگ انقلاب یک اشتباه فاحش روشنفکرمابانه است

حسین مسافرآستانه تنها راه برون‌رفت از رویدادهای ناگوار در روند فرهنگ و هنر انقلاب را تنظیم اساسنامه‌های درست، سیاست‌گذاری‌‌های دقیق و پایداری آنها و دور شدن از سلیقه شخصی مدیران تازه دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در مورد رویدادهای جشنواره‌ای پس از انقلاب و میزان موفقیت‌های آنها تصریح کرد: جشنواره‌های انقلابی بسیاری پس از انقلاب شکل گرفتند که امروزه دیگر نامی از آنها نیست. این جشنواره‌ها که معمولا در دوره خود موفقیت‌هایی هم داشتند به سادگی فراموش شدند، چرا که برپایی آنها تداوم نداشت و اساسنامه‌ای مدون برای آنها تنظیم نشده بود. از طرفی هم تغییرات پیاپی مدیریت‌ها در سازمان‌های فرهنگی و هنری مربوطه به هر یک از جشنواره‌ها و رویدادها، لطمه‌ای جبران ناپذیر به آن جنبش‌های فرهنگی و هنری می‌زد.

مسافرآستانه ادامه داد: برخی جشنواره‌های تئاتری همانند جشنواره تئاتر دفاع مقدس که امروزه با عنوان جشنواره تئاتر مقاومت به کار خود ادامه می‌دهد، به خوبی در حوزه هنر انقلاب جریان‌سازی کردند. این جشنواره که نقطه آغازین بسیاری از چهره‌های تئاتری موفق امروز کشور بود با تغییرات ناگهانی مدیریت‌های سازمان‌های حامی خود، دچار اختلال‌های جدی شد و تا حد زیادی نیروها و پتانسیل‌های واقعی هنر انقلاب را که در این جشنواره شکل گرفته، رشد کرده و در حد حرفه‌ای ظاهر شده بودند از هم پراکنده کرد.

دبیر چندین دوره از جشنواره تئاتر دفاع مقدس یادآور شد: بهترین راه‌حل برون‌رفت از این رویدادهای ناگوار برای فرهنگ و هنر انقلاب کشور، تنظیم اساس‌نامه‌های درست، سیاست‌گذاری‌‌های دقیق و پایداری آنها است، آنچنان که هیچ مدیر تازه‌ای نتواند به راحتی و بر اساس سلیقه‌های شخصی خود آن رویداد هنری را به دست بگیرد.

مسافرآستانه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش، ظهور و بروز هنر انقلاب در تئاتر را خودجوش و خودساخته دانست و گفت: هنرمندان تئاتر کشور در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن به صورت خودجوش و خودخواسته به سوی آثاری با مضامین انقلابی حرکت کردند. این روند تا جایی پیش رفت که حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس و در خط مقدم جبهه‌های مقاومت برابر ارتش رژیم بعث عراق، علاقه‌مندان و هنرمندان به تئاتر اقدام به تولید و اجرای نمایش می‌کردند.

او ادامه داد: نمایش‌های تولید شده در دوران دفاع مقدس عموما با موضوعات انقلابی به منظور روحیه بخشی به رزمنده‌ها بود و بسیاری از عوامل اجرای تئاتر نیز همان رزمنده‌های حاضر در هر منطقه عملیاتی بودند.

این مدیر فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: انقلاب مردمی سال ۵۷ هنرهای گوناگون از جمله تئاتر جهت‌دهی کرد و بیش از پیش آن را به سوی مضامین ارزنده انسانی هدایت کرد. ذات حقیقی هنر و تمامی رشته‌های منشعب از آن پاک و مقدس است و انقلاب اسلامی هم با ریشه و پایه‌ای دینی و مذهبی هنر را در به نمایش گذاشتن حقیقت وجودی هنر یاری کرد.

مسافرآستانه با تاکید بر نقش و اهمیت هنر در انتقال مفاهیم انقلابی به جان عموم مردم گفت: به قول مقام معظم رهبری هیچ اندیشه‌ای ثابت و پابرجا نخواهد ماند مگر آنکه با هنر آمیخته شود. بر اساس بیانات رهبری، مفاهیم انقلابی به واسطه هنر به جان و دل عموم مردم می‌نشیند و با تمام وجود درک خواهد شد. بنابراین اگر امروزه جای فرهنگ انقلابی در جامعه خالی‌ست، یعنی اینکه در جامعه هنری نقش درستی برای آن فرهنگ ایفا نشده است و استمرار فعالیت هنری در این زمینه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

او در همین راستا اضافه کرد: فرهنگ انقلاب و مقاومت فرهنگ ارزشمندی است که هر انسان آزاده‌ای با هر عقیده‌ای در هر کجای جهان اگر به آن پایبند باشد زیر بار ظلم نخواهد رفت و این همان درسی است که ما باید از عاشورا گرفته باشیم.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه «هنر انقلاب محل رشد نهال‌هایی است که امروزه فرهنگ و هنر کشور از وجودشان بهره می‌برد.» تصریح کرد: ما چه مسئول باشیم چه نباشیم به فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس بدهکاریم. به شهدا بدهکاریم. شعار ندهیم و عمل کنیم. هرچه از دوره تاریخی انقلاب و دفاع مقدس فاصله می‌گیریم باید نگاه تحلیل‌گرانه و منطقی‌تری داشته باشیم، تا ماندگاری این فرهنگ تضمین شود.

مسافرآستانه با تاکید بر نیاز ما به نگاه منطقی و تحلیل‌گرانه نسبت به شخصیت‌های انقلابی و وقایع مرتبط با آن مثل دفاع مقدس، گفت: این نیاز را باید از طریق آثار هنری به نسل بعدی منتقل کنیم تا بتوان پایداری فرهنگ انقلابی را تضمین کرد. نگاهی که در سطح جهانی هم قابل ارائه است. این فرهنگ مثل فرهنگ عاشوا است.

این هنرمند و پیشکسوت تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنین خاطرنشان کرد: بعضی معتقدند که انقلاب اسلامی برای آن دوره بوده و تمام شده است. امروزه نیازها و خواسته‌ها چیز دیگری است! سلیقه‌ها تغییر کرده و ما نسبت به آن فرهنگ احساس نیاز نمی‌کنیم! این یک اشتباه فاحش روشنفکرمعابانه است که آنها به ما تزریق می‌کنند. اسم آن را روشنفکر نمی‌گذارم چون این پُز روشنفکری دروغین است که متاسفانه در دوره‌های مختلف جامعه تاثیرگذار است.

او در پایان یادآور شد: اگر ما در هر دوره‌ای به فرهنگ عاشورا نیازمندیم و می‌گوییم «کل یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلا»، پس کل یوم انقلاب و دفاع مقدس و کل ارض شهرهای انقلابی و مناطق جنگی همچنان می‌تواند به عنوان یک فرهنگ، ساری و جاری باشد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران