در جریان برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
سه کارگردان از جشنواره بیست و سوم می گویند
درحالیکه اجراهای سومین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز به پایان میرسد کارگردانان حاضر در این جشنواره از اجراهایشان میگویند و ایده آلهایشان را توصیف میکنند.
به گزارش ایران تئاتر، سه کارگردان جوان شرکتکننده در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که آثارشان در این جشنواره به روی صحنه رفته است با نگاهی مثبت به آینده جشنواره و تأثیرگذاری آن دارند. آثاری چالشبرانگیز برای مخاطبان خود آوردهاند که به نظر میرسد با دیدن آنها باید دریابیم که تئاتر کودک دیگر آن کلیشه مرسوم شاد و بیغم بودن را ندارد بلکه دست بر روی مسائل و مشکلاتی میگذارد که بهاندازه جریان اصلی تئاتر میتواند چالشبرانگیز باشد با این تفاوت که زبان ارائه آنها کودکانه است.
حسینی: امیدوارم بتوانیم اثرم را در شهرهای مختلف اجرا کنم
رضا حسینی معتقد است که جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نقطه اوج تئاتر کودک است. این کارگردان تئاتر کودک بابیان این مطلب گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که باعث دورهم جمع شدن اهالی حوزه تئاتر کودک میشود، نقطه قوت و نقطه اوج تئاتر کودک است و به رشد این حوزه کمک میکند و باعث میشود که کیفیت آثار این حوزه بیشتر شود.
حسینی که با نمایش «حقایق نوبت شب، وقایع نوبت روز» در بخش مسابقه نوجوان بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت دارد، ادامه داد: نمایش حقایق نوبت شب، وقایع نوبت روز در مشهد اجرای عمومی موفقی داشت ولی برای اجرا در همدان برای جشنواره درزمینهٔ دکور مشکلاتی داریم چون دکور نمایش حجیم و بزرگ است و باید تصمیمگیری کنیم که آیا همان دکور سنگین را به همدان منتقل کنیم یا با توجه به تغییر سالن در همدان برای اجرای نمایش دکور جدیدی آماده کنیم.
این کارگردان که تاکنون آثار متعددی را به مرحله تولید رسانده است در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای عمومی موفق نمایش حقایق نوبت شب، وقایع نوبت روز، هنوز ارتباطم با این اثر قطع نشده است و امیدوارم بتوانم آن را دوباره در شهرهای دیگر اجرا کنم.
الهام چنانی: حرف دل بچههای کار را میزنیم
الهام چنانی گفت: نمایش بچههای خاکستری به موضوع بچههای کار میپردازد. چنانی که با نمایش بچههای خاکستری در بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت دارد بابیان این مطلب به ستاد خبری جشنواره گفت: این نمایش به بچههای کار میپردازد. بچههایی که دور یا نزدیک همه ما آنها و مشکلاتشان را لمس کردهایم.
این کارگردان ادامه داد: جشنواره کودک و نوجوان همدان جایگاه بسیار خوبی دارد و تأثیرگذار است.
چنانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که سال آینده نیز با نمایشی به شکل کارگاهی درباره نوجوانان در فضای تخیلی و فانتزی به کارگردانی حسین اسدی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت کنم.
«نگاه خطخطی» نمایشی با موضوع قضاوت
رضا بهرامی گفت: نمایش نگاه خطخطی به شرایط اجتماعی و قضاوتهای عجولانه میپردازد.
این کارگردان تئاتر که با نمایش نگاه خطخطی در بخش خیابانی بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت دارد، بابیان این مطلب گفت: نگاه خطخطی از یکسو تفاهم به وجود میآید. در روزگار امروز برخی از انسانها بدون اینکه چیزی درباره افکار فرد مقابلشان بدانند، او را قضاوت میکنند و هر آنچه میخواهند دربارهاش تصور میکنند، حالا تصور خوب یا بد که هرکدامش چون بدون شناخت رخ میدهد، درست نیست.
بهرامی درباره نمایش خطخطی تصریح کرد: اینیک نمایش بیکلام و تک بازیگر است. در این نمایش مهدی رضاییان پور بازی میکند. موسیقی آن را علی انوری بر عهده دارد و طراحی صحنه و لباس بر عهده هانیه زحمتکش و الهه میرزایی است.
بهرامی درباره داستان نگاه خطخطی خاطرنشان کرد: داستان یک کودک و عروسک است.کودک از خواب بیدار میشود و عروسک را میبیند. عروسکی که جان ندارد و فقط کنار تخت پسربچه خوابیده... پسربچه برای خودش و کودک مرز ایجاد میکند تا اینکه از عروسک بهعنوان سیبل استفاده میکند و... بعدها متوجه میشود که این فقط یک عروسک است و هیچ خطری برای او نداشته و اینها ساخته ذهن کودک بوده است.
نگاه خطخطی سومین تجربه حضور بهرامی در جشنواره تئاتر کودک است. او پیشازاین با نمایش به کفشات نگاه کن جایزه اول بازیگری مرد را در بخش نوجوان گرفته و همچنین کارگردانی نمایشنامه خوانی شازده کوچولو را بر عهده داشته است.
بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی تا 27 آذرماه در همدان ادامه خواهد داشت.