در حال بارگذاری ...
گفت وگو با سوران حسینی نویسنده وکارگردان نمایش آخرین مرزهای اشتغال در فجر 36

نمایش میزان سهم کردستان از سرانه اشتغال در ایران

سوران حسینی، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دارد و خودش نیز تجربه کولبری داشته است و در دوره پیشین شورای شهر مریوان عضو بوده است.وی از سال ۷۶ کار در تئاتر را در حوزه نویسندگی ،بازیگری و کارگردانی آغاز کرد

اودر جشنواره متعددی نظیر جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی ، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ( 9بار) حضور داشته و ازاین جشنواره ها برنده جوایز و دیپلم افتخار شده است . آخرین اجرا و پیدایش از جمله نمایش های مهم کارنامه کاری سوران حسینی هستند.

نمایش آخرین مرزهای ایجاد اشتغال از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شهریور ماه امسال جوایزی زیادی در بخش های طراحی فضای نمایش ، بازیگری مرد (خبات محمدی)، طرح و ایده و رتبه دوم کارگردانی را به دست آورد. آخرین مرزهای اشتغال از مریوان به مسئله کولبری می پردازد که  از جمله مسائل فراگیر درمنطقه کردستان ایران است که هر از چندگاهی به دلیل برخی اتفاقات ناگوار که برای کولبران رخ می‌دهد به مسئله روز کشور تبدیل می‌شود و احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند. در این نمایش سه کولبر حضور دارند که هر کولبر نماینده یک قشر خاص است، یکی از کولبرها هنرمند موسیقی است، یکی دیگر از کولبران نماینده قشر کودکان کار است، یک مرد معلول هم در نمایش حضور دارد که او نماینده کسانی است که یکی از اعضای بدن خود را روی مین از دست داده‌اند اما با این وجود چاره‌ای به جز کول بری ندارند. از جمله  مواردی که در این نمایش به آن اشاره می‌شود، این است که تعداد زیادی از زنان هم در میان کولبران حضور دارند که در این کار دشوار دوشادوش مردان کولبری می‌کنند . خبات فتحی، آرینا محمدی، هیوا سورانی، محمد ارجمندی، فرید نیکخواه، آروین حسینی بازیگران این نمایش هستند. با سوران حسینی در باره اجرای نمایش آخرین مرزهای اشتغال گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در نمایش آخرین مرزهای اشتغال به یک مسئله بسیار مهم و جدی ( اشتغال ) که دغدغه خیلی از مردم است پرداخته اید؟

اساس کار من در مورد سهم کردستان از سرانه اشتغال در ایران است . سهم ما از اشتغال شده کولبری . نمایندگان محترمی که در حوزه انتخاباتی ما وعده کار آفرینی و ایجاد کارخانه را داده اند، وعده شان عملی نشده است. البته کارهایی در شرف انجام است که محدود است . نمایش من یک اثر اجتماعی – انتقادی از شرایط زیست و کار کولبران است که شغل پر مخاطره ای دارند و در وضعیت رکود اقتصادی حاکم بر استان تن به چنین کار سخت و پر مخاطره ای می دهند و همیشه با حوادث تلخی در این باره روبه رو می شویم. در نمایش هم بار عاطفی هم وارد داستان شده و ازدواجی صورتی می گیرد و عروس ماجرا هم می رود کولبری .

 

تئاتر خیابانی چه تفاوت های با تئاتر صحنه ای دارد؟

 مهم ترین تفاوتش جدای از مکان اجرایش ارتباط گیری آسان و بدون واسطه اش با مخاطب است .  حضور مخاطب در اجراهای خیابانی جزو لاینفک ساختاریش است و در ضمن بسیار مهم و اثر گذار به نظر می رسد و مخاطب کاراکتر و شخصیت دارد و می تواند ابراز نظر کند .

 

تا به حال چند بار در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته اید؟

 اولین حضورم در فجر در سال 1382 با نمایش طناب، گونی ، من با موضوع کولبری بوده است و تا به حال 5 بار در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته ام.

 

 حضور در جشنواره تئاتر فجر چه تفاوت هایی با حضور در سایر جشنواره ها را دارد؟

جشنواره تئاتر یک ویترین ارائه آثار هنرمندان است و تمام هنرمندان از کل کشور در آن حضور دارند و به تبادل داده های یکدیگر می پردازند.

 

گفتنی است نمایش آخرین مرزهای اشتغال دوم بهمن در محوطه تئاتر شهراجرا می شود

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران