در حال بارگذاری ...
سید محمد هادی هاشم زاده در گفتگو با ایران تئاتر :

در بازبینی زنده جان اثر حفظ می‌شود

ایران تئاتر : تغییر رویکرد دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر در نحوه انتخاب آثار منتخب جشنواره استانی سطح کشور و همایش بزرگ هنرمندان تئاتر استان‌ها بهانه ای شد تا با سید محمد هادی هاشم زاده یکی از کارگردان‌های راه یافته به فجر گفت و گو کنیم.

 بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس آبان ماه در شهر شیراز برگزار شد که ماحصلش انتخاب دو نمایش« یک هفته راه رفتن در بهشت » و نمایش«گذشتن از گذشته ای که نمی گذرد » از شیراز برای معرفی به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود.
تغییر رویکرد دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر در نحوه انتخاب آثار منتخب جشنواره استانی سطح کشور و همایش بزرگ هنرمندان تئاتر استان ها که در آستانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجراز از 21 الی 24 آذر ماه 97 در تهران برگزار شد
سید محمد هادی هاشم زاده متولد ۱۳۶۷ در شیراز یکی از کارگردانان جوان تئاتر شیراز است که در جشنواره های مختلفی حضور داشته است وی در شش دوره جشنواره تئاتر استانی حضور داشته که در سه دوره موفق شده به عنوان نمایش برگزیده به مرحله بعد راه یابد امسال نیز نمایش «یک هفته راه رفتن در بهشت» به کارگردانی این کارگردان جوان موفق به حضور در بخش انتخاب جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۹۷ شده است در این خصوص با وی گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی پیش از این با حضور در جشنواره تئاتر منطقه ای جواز حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به دست می‌آوردند چند سالی است که این رویه تغییر کرده است و در سالهای قبل از طریق بازبینی فیلم های ارسالی این مرحله انجام می‌شده است در این خصوص و تغییری که در سال جدید برای انتخاب آثار اتفاق افتاد چه نظری دارید؟
واقعیت ماجرا این است که جشنواره تئاتر منطقه ای به نظر من فواید بیشتری داشت خود من به جز امسال در دو دوره قبلی که برگزیده استانی شده‌ام به دلیل بازبینی از طریق فیلم و اینکه بسیاری از خلاقیت هایی که به واسطه نور و تصویر در نمایش وجود داشت عملا از طریق فیلم قابل بررسی نبود نتوانستم در جشنواره فجر حضور پیدا کنم.
این حسن جشنواره‌های منطقه این بود که رقابت دیگری در یک فرم دیگر شکل می‌گرفت آثار مورد داوری دیگری قرار می گرفت و نظرات و تجربیات مختلفی در این مسیر نصیب گروه‌های نمایشی می‌شد با سایر هنرمندان تئاتر دیگر شهرستان ها آشنا می‌شدیم و این آشنایی مسلماً منجر به آشنایی های می‌شد که می‌توانست به تولیدات مشترک تئاتری آموزش و موارد دیگر بیانجامد.

درخصوص بازبینی از طریق فیلم که در بسیاری از جشنواره ها انجام می‌شود چه نظری دارید؟
من به صورت کلی با بازبینی تئاتر به وسیله فیلم مخالفم چون جان و شیوه اجرایی بسیاری از نمایش ها وابستگی شدیدی به طراحی‌های نور و بصری دارد به دلیل آنکه امکانات فنی نورپردازی یا تصویر برداری فوق العاده حرفه ای در اختیار گروه‌های تئاتری وجود ندارد عملا نمی‌توان تمام تلاش هایی که در زمینه طراحی نور مخصوصا نورهای نقطه ای یا بازی های نوری یا استفاده از سایه روشن ها در تئاتر را بر روی فیلم ثبت و ضبط کرد من خاطرم هست در سال ۹۵ هنگامی که برای بازبینی نمایش با هیئت بازبینی در تهران حضور داشتم عملاً هیئت محترم بازبینی هیچ چیزی از فیلم متوجه نشدند خود من هم بسیاری از لحظات اصلی را که برای کار طراحی کرده بودیم را در فیلم ندیدم.
هر چند داوران و بازبین های منتخب همه از هنرمندان طراز اول و مجرب هستند اما وقتی عملاً دوربین تصویربرداری قدرت ثبت لحظه ها را ندارد و در نسخه نهایی فیلم این بخش ها قابل رویت نیست چگونه می توان توقع قضاوت صحیح را داشت

شیوه بازبینی آثار به شکل حضوری که امسال از سویی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر عملی شده است  از نظر شما رومدی رو به رشد است؟
قبل از آن باید بگویم که فکر می کنم جشنواره امسال با نظم و برنامه ریزی بهتری در حال آماده سازی جهت برگزاری است به طور مثال در فراخوان قانونی اعمال شد که باعث شد حداقل نمایش ها پنج شب اجرای عموم پیش از جشنواره استانی داشته باشند، همین اجراهای عمومی کوتاه مدت باعث آمادگی و بهبود وضعیت اجراها در جشنواره ها شده است بازبینی به شکل حضوری ایده بسیار خوبی است به این دلیل که هیئت بازبینی به صورت زنده با کار روبرو میشود و نمایش را در همان سال نمی بیند که پیش از آن گروه در آن به اجرا پرداخته و تمرین کرده است تئاتر هنری زنده است حسن دیگر امسال این بود که داوران پس از دیدن اثر امکان گفتگو بحث و تبادل نظر در مورد نمایش را داشتند و برای نمایشی که بعداً قرار است در اجرای عمومی مورد قضاوت مخاطب و عامه مردم قرار بگیرد این نظرات بسیار راهگشا خواهد بود یا همین طرح همواره تئاتر که هر نمایش باید در یک شهر و استان دیگر چند شب اجرا برود که به نظرم اگر بتوانیم این را به عنوان یک طرح مدون در طول سال مورد بهره برداری قرار دهیم باعث بهبود و پیشرفت وضعیت تئاتر کشور خواهد شد

بر اساس آنچه که دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر اعلام کرده است امسال در طی برگزاری همایش برگزیدگان تئاتر استانی چندین کارگاه تخصصی در خصوص ایده پردازی و خلاقیت برگزار می شود در خصوص این کارگاهها چه نظری دارید؟
ایده بسیار خوبی است و پیشنهاد می کنم که فایل تصویری یا حتی صوتی این کارگاه‌ها که توسط اساتید مجرب داخلی و خارجی تدریس می شود پس از اتمام کارگاه ها در اختیار روسای انجمن نمایش هر استان قرار بگیرد تا بتواند در استان خود این فیلم ها را به صورت برنامه های هفتگی اکران و تمامی دوستان بتوانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شود تنها مشکل این کارگاه همزمان این کارگاه است که هر کسی حق انتخاب یک کارگاه را دارد و مثل خود من با تمام علاقمندی برای شرکت در بقیه کارگاه ها این امکان را از دست میدهند
 

باتوجه به اینکه این کارگاه ها فقط برای نویسنده و کارگردان و مدیر انجمن هاست، چه‌کاری در جهت فراگیری این آموزش‌ها میتوان انجام داد ؟
شیوه های آموزش با رشد تکنولوژی تغییرات چشمگیری داشته است به نظر من می توان این فیلم ها را در اختیار تمام استان ها قرار داد تا گروه ها بتوانند در جریان آموزش های روز قرار بگیرند فراموش نکنیم یکی از فواید جشنواره‌های منطقه‌ای این بود که گروه‌های تئاتری در جریان روند و شیوه‌های اجرایی هنرمندان سایر استانها قرار می گرفتند که این اتفاق باعث می‌شد همکاری های زیادی بین استان‌های مختلف صورت بگیرد در حال حاضر ۶۴ برگزیده تئاتر استان ها در کشور داریم چه ایرادی دارد فیلم برگزیدگان استانی با تمام نواقصی که مسلماً دیدن تئاتر از طریق فیلم دارد به صورت یک پکیج کامل از فعالیت‌های نمایشی هنرمندان استان ها در سال ۹۷ در جشنواره های تئاتر استانی در اختیار تمامی استان ها قرار بگیرد پس از اکران و با دیدن این فیلم ها در هر استان شاید شرایطی برای دعوت از برخی از این نمایش ها به صورت مبادله نمایشی در حداقل استان های همجوار صورت بگیرد یا اینکه با نویسندگان و طراحان مختلفی در سایر استان ها آشنا شویم که بتوانیم همکاری های مشترکی در راستای تولید هر چه بهتر تئاتر در کشور و مسلمان در شهرستانها داشته باشیم.

گفتگو: نویدجعفری

 




مطالب مرتبط

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس
نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، پس از چهار روز ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در شیراز و مشارکت حداکثری مردم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

روح الله خدامی: تئاتر برگرفته از زندگی مردم است
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

روح الله خدامی: تئاتر برگرفته از زندگی مردم است

روح الله خدامی کارگردان نمایش «خن» که در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس) حضور دارد با طرح این موضوع که تئاتر برگرفته از زندگی مردم است، اثرش را نمایش دانست که با تفکر و احساسات جامعه نزدیک و نسبت به اقلیم خود متعهد است.

|

نظرات کاربران