در حال بارگذاری ...
روایت تهیه‌کننده تئاتر فرانسه از حضور در ایران؛

جشنواره تئاتر فجر نشان می‌دهد تئاتر در ایران پویا است

فدریک پوتی تهیه‌کننده نمایش و تئاترهای عروسکی چند کمپانی فرانسوی از میهمانان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است گفت: دیدن آثار سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نشان می‌دهد نمایشنامه‌نویسی و اجرا خیلی پویا در ایران جریان دارد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین؛ فدریک پوتی تهیه‌کننده نمایش و تئاترهای عروسکی چند کمپانی فرانسوی از میهمانان بخش SHOWCASE  یا "نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران" در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، او در هفته گذشته از نمایش‌های جشنواره دیدن کرد و به همین مناسبت با پوتی درباره تجربه حضور در ایران گفت‌وگویی انجام شده است

 

خودتان را معرفی کنید؟
من فدریک پوتی هستم از فرانسه. قبلا دبیر یک جشنواره در فرانسه بودم، اما دیگر این مسئولیت را ندارم و بیشتر به عنوان تهیه‌کننده نمایش و تئاترهای عروسکی در چند کمپانی فرانسوی کار می‌کنم.

 

چند روز است که به ایران آمده‌اید؟ آیا قبلا نمایشی از ایران دیده‌اید؟
6- 7 روز است که به ایران آمده‌ام. قبلا در ماه آگوست برای جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک به ایران آمده بودم و پیش از آن از تئاتر ایران اطلاعی نداشتم.

 

در این چند روز که به ایران آمده‌اید و نمایش‌هایی را تماشا کردید، نظرتان نسبت به تئاتر در ایران چیست؟
خلاقیت زیادی در آثار شما هست و مجموعه عظیمی از آثار تئاتری در جشنواره فجر شرکت دارند. بعضی از اجراها خیلی کلاسیک هستند و برخی دیگر مدرن. این تقابل در کنار هم بسیار جالب است. این جشنواره نشان می‌دهد نمایشنامه‌نویسی و اجرا خیلی پویا در ایران جریان دارد.

 

با توجه به حوزه کاری خودتان که تئاتر عروسکی است، "اپرای عشق" بهروز غریب‌پور را دیده‌اید؟ نظرتان چیست؟
"اپرای عشق" خیلی حرفه‌ای و خوب کار شده است. برای من نمایش طولانی بود و چون داستان‌های سنتی این چنینی را نمی‌شناسم، گاهی در نمایش گم می‌شدم.

 

در واقع از طریق تصاویری که نمایش می‌ساخت بیشتر کار را دنبال کردید؟
بله. دقیقا. می‌فهمیدم پایه داستان چیست، اما جزئیات را درک نمی‌کردم. در اجراهای طولانی فهم جزئیات ماجرا خیلی اهمیت دارد. غیر از این موارد "اپرای عشق" یک اجرای کاملاً حرفه‌ای بود. جمعیت خیلی زیادی برای تماشای نمایش آمده بودند و این واقعا برایم شگفت‌انگیز بود.

 

شما با ترجمه و بالانویس نمایش‌ها مشکلی نداشتید؟
من دوست دارم اجراها رابه زبان بومی خودشان ببینم و اگر در حالی که نمی‌دانی چه می‌گویند، جذب اثر شوی، خیلی خوب است. تعداد زیادی از اجراها را از دست دادم به این دلیل که خط داستانی را متوجه نمی‌شدم. به طور کلی می‌توان گفت من از فلان اجرا خوشم نیامد، اما یک قسمتی جذاب داشت که می‌توان آن را گرفت و حتی رویش کار کرد. به نظرم تنها مشکل، سد زبانی است که جلوی برقراری ارتباط درست با نمایش را می‌گیرد.

 

در بخش شوکیس چه نمایش‌هایی برای همکاری و پرزنت نظر شما را جلب کرد؟
به این دلیل که بیمار بودم، نتوانستم در پرزنت‌ها شرکت کنم. برای من مهم‌ترین قسمت دوست‌یابی سریع (اسپید دیتینگ) بود که لحظات خیلی خوبی داشت و با هنرمند واقعا رابطه برقرار کردم و می‌توانستیم سوال بپرسیم. به دلیل محدودیت زمانی این بخش همه چیز خیلی مختصر و مفید ارائه می‌شد و خیلی خوب بود.

 

چه ویژگی در تئاتر ایران نظر شما را جلب کرد؟
من در این مدت، سه یا چهار نمایش واقعا عالی دیدم. یکی از این اجراها در تئاتر مستقل به صحنه رفت که اجرای امیررضا کوهستانی بود. همچنین نمایش "او" را خیلی دوست داشتم که آرش دادگر کارگردانی کرده بود. نمایش عروسکی "تصعید" را هم پسندیدم و روش خیلی جالبی را برای استفاده از عروسک به صورت سنتی به کار برده بودند. نمایش "اپرای شماره 1 #تهران" هم اثر جالبی بود. در جشنواره فجر نمایش‌های خوبی به صحنه رفتند و بعضی از آنها حقیقتا حرفه‌ای هستند و من در واقع با دیدن این آثار، به پیچیدگی تئاتر ایران پی بردم.

 

منظورتان پیچیدگی در روایت و متن آثار ایرانی است؟

نه، منظورم تعادل بین گروه‌ها است. بعضی از اجراها کلاسیک بودند و برخی مدرن. این تعدد سبک و شیوه واقعا جالب بود.

 

کمپانی‌هایی که در کشور خودتان دارید، دولتی هستند یا خصوصی؟

تئاتر در فرانسه هم خیلی پیچیده است. می‌تواند هر دوی اینها باشد و در هرحال ما از طرف شهرداری یا ناحیه کمک دریافت می‌کنیم.

 

کمپانی‌های کاملا خصوصی دارید؟

بله، اما آنها کارهای تجاری به صحنه می‌برند؛ 99 درصد اینطور هستند. به طور کلی ما در تئاترمان حمایت زیادی از طرف دولت داریم.

 

نکته آخر؟

من خیلی خوشحالم که اینجا هستم و واقعا دوست دارم باز هم به ایران بیایم.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران