در حال بارگذاری ...
داوود فتحعلی‌بیگی در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

خمسه‌ای از نسل هنرمندان اصیل خیمه ‌شب‌ بازی بود

داوود فتحعلی‌بیگی در گفت‌وگو با ایران تئاتر از زنده‌یاد مرتضی خمسه‌ای به عنوان هنرمندی از نسل خیمه‌شب بازان اصیل ایران یاد کرد.

داوود فتحعلی‌بیگی نویسنده و کارگردان پیشکسوت عرصه نمایش‌های ایرانی در گفت‌وگو با ایران تئاتر به دنبال درگذشت مرتضی خمسه ای هنرمند عرصه خیمه شب بازی اظهار کرد: مرتضی خمسه‌ای از فرزندان استاد خمسه ای بزرگ آخرین بازمانده نسلی از هنرمندان بود که نمایش خیمه شب بازی را به شکل سنتی و اصیل اجرا می کردند. کاری که خانواده خمسه ای در این زمینه دنبال می کرد، در حقیقت ادامۀ سنت های خیمه شب بازی در دوره قاجاریه بود که این ویژگی ها مشخصاًٌ در شخصیت ها و عروسک های نمایش هایشان آشکار بود.

این هنرمند پیشکسوت نمایش ایرانی در پاسخ به اینکه با ازدست رفتن فعالان پیشکسوت نمایش های خیمه شب بازی چه آینده ای را می توان برای این هنر متصور بود، بیان کرد: اگرچه گروه هایی از هنرمندان نسل های جدید این شکل از نمایش ایرانی را دنبال می کنند، اما واقعیت این است که خیمه شب بازی و به طور کلی نمایش های ایرانی آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد و این جای گله مندی و تاسف بسیاری دارد. در هیچ کجای دنیا به نمایش های ملی کشورشان تا این اندازه مورد بی مهری قرار نمی گیرد. در این زمینه به طور مشخص باید وزارت علوم و دانشکده های هنرهای نمایشی را خطاب قرار داد که با بی اعتنایی به نمایش های ایرانی در روند فراموش شدن این هنرها نقش دارند.

دبیر جشنواره هنرهای آیینی و سنتی در همین زمینه افزود: متاسفانه خیمه شب بازى ما، تقریبا در معرض انقراض است. اگر یک فکر اساسى در این زمینه نشود و چند گروه جوان زبده، تربیت نکنیم که این‌ها تسلط به اجراى خیمه شب بازى سنتى باشند، مطمئناً تا چند سال دیگر مثل خیلى از نمونه‌هاى دیگر نمایش ایرانی، تنها اسمى‌از خیمه شب بازى در کتاب‌هاى تاریخ به جا خواهد ماند. دردناک‌تر از این چه مى‌تواند باشد؟ این کار‌ها هزینه بردار است و صرفا هم علایق شخصى نمى‌تواند در این زمینه جوابگو باشد. شما براى اینکه مجموعه‌اى از عروسک‌هاى خیمه شب بازى داشته باشید، شاید نیازمند به شصت تا صد عروسک باشید. ساخته شدن هر یک از این‌ها، کلى هزینه مى‌برد. دست کم باید یک سرى سیاست‌هاى تشویقى در پیش گرفته شود. یعنى وقتى قرار است جشنواره‌اى باشد به کسانى که مى‌خواهند خیمه شب بازى یا نمونه‌هایى از نمایش سنتى را کار کنند، توجه بیش‌ترى شود و اولویت را به آنها بدهند و موقعیتى را فراهم کنند و بگویند از کسانى که خیمه شب بازى کار مى‌کنند به چه میزان حمایت مى‌شود و یا اینکه تعدادى عروسک براى آنها بسازند. این کارها موجب تشویق گروه‌هاى مى‌شود. اگر در ارتباط با نمایش‌هاى سنتى سیاست‌هاى حمایتى در نظر گرفته نشود، مطمئنا زمینه‌هاى انقراض این‌ها را خودمان در مقام مسئول بیش‌تر فراهم مى‌کنیم.

 




مطالب مرتبط

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است
سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است

مجید افشار، سیاه‌باز پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، سیاه را بهلول و قهرمانی مردمی می‌داند که با شاد کردن دیگران شاد است و از اهمیت سالم و درست خنداندن تماشاگر در این هنر می‌گوید.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

نظرات کاربران