در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با لاله تقیان در آستانه جشنواره آیینی و سنتی

امکان‌های ارائه پژوهش‌ در حوزه نمایش ایرانی محدودتر شده است

ایران تئاتر در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نقطه نظرات تعدادی از پژوهشگران و فعالان این عرصه را در ارتباط با وضعیت فعالیت های پژوهشی در حوزه نمایش های آیینی و سنتی جویا شده است. در اولین گفت‌وگو از این مجموعه نظرات لاله تقیان پژوهشگر پیشکسوت را در این ارتباط می خوانید.  

لاله تقیان پژوهشگر و مدرس تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر در ارتباط با وضعیت پژوهش و تحقیق در حوزه نمایش های آیینی و سنتی اظهار کرد: نکته مهمی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد گسترش پژوهش ها در عرصه نمایش آیینی سنتی در سطح استان های کشور است. پیش از این در بخش سمینارهای پژوهشی جشنواره آیینی و سنتی مقالات معدودی از پژوهشگران دیگر شهرهای کشور به دستمان می رسید، اما جای خوشبختی است که امروز شاهد حضور پرتعدادتر پژوهش های قابل تامل و جدی از مناطق مختلف ایران هستیم. این نکته ای امیدوارکننده است چرا که امر پژوهش مبنا و اساس پیشرفت در هر حوزه فعالیتی است.

این پژوهشگر حوزه تئاتر در خصوص محتوا و مضمون این پژوهش ها نیز بیان کرد: شاید بتوان پژوهش های انجام شده در عرصه نمایش های آیینی را به دو دسته اصلی تقسیم کرد. در گروه اول با پژوهش هایی روبه رو هستیم که به  آداب و رسوم آیینی مناطق مختلف ایران می پردازند و تا اندازه ای از جنبه های مردم نگارانه برخوردار هستند؛ و در گروه دیگر اشکال و گونه های نمایشی مرسوم در کشور ما مورد بررسی قرار می گیرند که البته این گونه های نمایشی را اغلب از پیش می شناسیم و با آن ها آشنایی داریم. پژوهش های دسته اول یعنی بررسی هایی که جنبه های مردم نگارانه را دنبال می کنند، به ویژه حائز نکات و داده های ارزشمندی می تواند باشد؛ چرا که شاید تا به امروز به اندازه کافی در این زمینه فعالیت های پژوهشی زیادی صورت نگرفته است. واقعیت این است که گوشه ها و زوایای بسیاری در این زمینه هست که هنوز چنان که باید به آن ها پرداخته نشده یا مغفول مانده است. حسن فعالیت های پژوهشی در این است که ما را با مختصات و جزئیات تازه تری از فرهنگ و هنر ایرانی آشنا می کند و اطلاعات بسیار مفیدی را در این زمینه در اختیارمان قرار می دهد. امیدوارم این پژوهش ها بتواند تاثیرگذاری مطلوبی در تئاتر امروز ایران داشته باشد.

تقیان در ادامه سخنانش در همین ارتباط افزود: واضح است که فعالیت های پژوهشی در عرصه نمایش های آیینی و سنتی، همچون حوزه های دیگر از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که تا زمانی که فرهنگ و سنت های خودمان را به درستی نشناسیم و واکاوی نکنیم، نخواهیم توانست کاری نو و امروزی را در این عرصه شکل دهیم. آیین ها بخش مهمی از هویت هنری و فرهنگ کشور ما هستند و معتقدم تا زمانی که شناخت درستی از آن ها حاصل نشود، نخواهیم توانست با صرف تکیه به دانش حاصل از غرب و شرق هنر جدیدی را پدید بیاوریم. به گمان من شناخت پیشینه و فرهنگ مان نه تنها در جهت حفظ اصالت های فرهنگی بلکه برای پیشبرد هنر معاصر ما هم امری ضروری است و در این ارتباط فعالیت های پژوهشی قطعاً راهگشا خواهد بود.

او در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص زمینه های ارائه آثار پژوهشی در این حوزه گفت: متاسفانه بر خلاف روند گسترش فعالیت های پژوهشی در این عرصه، امکانات ارائه این پژوهش ها محدودتر شده است. پیش از این و در زمانی که در مرکز هنرهای نمایشی فعالیت می کردیم فصلنامه تئاتر را داشتیم که تا اندازه ای آثار پژوهشی این عرصه را پوشش می داد و جدای از این هر ساله دفترهای تعزیه را منتشر می کردیم که در حال حاضر این امکان ها هم از دست رفته است. امیدوارم این امکان وجود داشته باشد که در بخش پژوهشی جشنواره آیینی و سنتی بخشی از این آثار به چاپ برسد؛ اما اگر همچنان که پیش از این دفتر پژوهش های تئاتر در مرکز هنرهای نمایشی اختصاصاً در زمینه نمایش ایرانی فعالیت می‌ کرد، بخش جداگانه ای خاص پژوهش های عرصه تئاتر راه اندازی کنیم، خواهیم دید که علاقه‌مندان به فعالیت های پژوهشی چندین برابر خواهند شد و از سوی دیگر اطلاعات بهتر و دقیق تری هم در این عرصه در اختیارمان قرار خواهد گرفت. در وضعیت حاضر دست کم اگر کانون نمایش های آیینی و سنتی که نزدیک به اداره کل هنرهای نمایشی است به بودجه بیشتر و بخش ویژه انتشارات مجهز شود، می تواند سالانه دست کم سه یا چهار مجموعه بسیار خوب از مقالات و پژوهش های این عرصه را به انتشار برساند.     

این پژوهشگر باسابقه عرصه تئاتر همچنین در خصوص نقش مراکز دانشگاهی در عرصه پژوهش بیان کرد: در حال حاضر از امکاناتی که از این بابت در اختیار مراکز دانشگاهی است اطلاعی ندارم، ولی متاسفانه فضای دانشگاهی پیش از این هم در عرصه پژوهش های تئاتری تا اندازه ای عقب تر بود. در واقع بخش اعظمی از فعالیت های پژوهشی در دانشگاه ها باید دنبال می شد که البته این اتفاق نیفتاده است.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش جشنواره فجر

علی اصغر فهیمی‌فر: پژوهش سرمایه اجرای تئاتر است
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش جشنواره فجر

علی اصغر فهیمی‌فر: پژوهش سرمایه اجرای تئاتر است

علی اصغر فهیمی‌فر، عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فجر بر این باور است که اگر بُعد پژوهشی تئاتر با قدرت شکل بگیرد، سرمایه‌ای برای اجرا خواهد بود و ارزشمند است.

|

در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد
در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد

هوشنگ جاوید، پژوهشگر و داور بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه حضور نسل جدید در عرصه هنرهای آیینی و سنتی، نشان از تعهد جوانان امروزی به هنر و فرهنگ ایرانی دارد، گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی از ...

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است
در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است

منصور براهیمی، پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر با بیان این‌که پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است، گفت برای امر پژوهش و فعالیت تئاتر نیازمند سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.  

|

دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد
دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد

علیرضا صمدی‌شادلو و منوچهر محمدپور پیشکسوتان تئاتر در خراسان شمالی، به واسطه برخورداری از فرهنگ غنی آیین و سنت در استان خراسان شمالی تاکید کردند که میزبانی این جشنواره باید برعهده این استان باشد.

|

مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد
مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد

مهتاب تبریزی، کارگردان هرمزگانی اعتقاد دارد بخش عروسکی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بهتر است به صورت رقابتی برگزار شود تا کیفیت آثار افزایش یابد.

|

نظرات کاربران