در حال بارگذاری ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

تئاتر، آیینه‌ آیین‌ها

ایران تئاتر-ارمغان بهداروند: هیچ قرار نیست ضرورت احیای و استمرار آیین‌ها را در یک اثر به تمام آیینی یادآوری کنیم که چنین چهره‌ای از آیین نمی‌تواند همه‌ی حواس مخاطب را از آن خود کند و به تجربه درخواهیم یافت که کارکرد موزه‌ای، تاثیر طولانی‌ مدتی نخواهد داشت و خروج از موقعیتِ واقع، به مرگ این کارکرد منتهی می‌شود‌.

رایحه‌ی عطری را در خاطر بیاورید که آمیختن‌اش با فضای موجود، موثرتر خواهد بود و بیش‌تر از نفس به نفس شدن با ظرف عطر، اتفاق آفرین است.
جشنواره‌ی تئاتر آیینی سنتی همین دغدغه را در خیال و خاطر دارد و در همه‌ی ادوارش با گَردگیری از آداب و آیین و سننِ ملی و مذهبی، پیوسته کوشیده است، هنر امروز از گنجینه‌ی آیین برخوردار باشد و برخوردار بماند و ارزش افزوده‌ای برای مخاطب امروز بیافریند.
احضار آیین‌ها و احیای سنن باید به زیرکی و هوشمندانه در بافتار تولیدات نمایشی امروز گره زده شود تا انسان معاصر به تداوم اثرگذاری سنن و خیرخواهی باورها ایمان بیاورد و در بازآفرینی آیین‌ها، خطرات و مخاطرات روزگار خویش را چاره‌جویی کند.
بسیاری از تجربیات مدرن نمایشی و سینمایی را می‌توان گواه گرفت که با استعانت از استعدادهای آیینی و اقتباس از اَشکال و افعال و اقوال پیشین موفق به خلق آثاری شده‌اند که هر چند به یقین نمی‌توان آن‌ها را در شمار آثار آیینی به حساب آورد اما قطعا موفقیت آن‌ها مرهون همین دُرست‌اندیشی و دُرست‌گزینی است.
تئاتر در سرزمین ما اگر چه کم سابقه اما به وضوح می‌توان مواجهات نمایشی ارزشمندی را در کالبد فرهنگی جوامع روستایی و شهری قرن‌های متمادی معرفی کرد که بازتاب آن در آفرینش‌های تئاتری برخی ملل قابل استخراج است.
یکی از تکالیف این جشنواره، برون‌تاب این گنجینه است. گنجینه‌ای که در متون داستانی، خلق قهرمانان، فرهنگ البسه، اخلاق اسطوره‌ای و کیفیت فردی و گروهی انسان‌های دیروز، مشهود و ملموس است و شاید به دلیل تکرار مواجهه و خلاقیت نسبی برای مخاطب ایرانی چندان غیرقابل تصور نباشد اما به قطع و یقین اسباب اعجاب مخاطبان ملل را به دنبال خواهد داشت و فرصت برخورداری تئاتر جهان را از این ظرفیت ممکن خواهد نمود. "یوجینو باربارا " کهنه کارگردان بین‌المللی این حیرت و سرگشتگی را در تماشای تعزیه‌ای در همین جشنواره‌ی آیینی سنتی تجربه کرده بود و از آن به عنوان شکلی نادر در تئاتر یاد کرد و به سرخوشی تاکید کرده بود که امیدوار است بتواند در آثارش از توانش این گونه‌ی نمایشی گرته‌برداری کند.
معتقدم انسان امروز که بیش از همیشه هفت‌خوان‌های آزمون انسانیت را پیش رو دارد باید به مجاورت آیین‌ها و سنن، رویینه‌تن شود. این رویینه‌تنی تعهد تئاتر است.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد
در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد

هوشنگ جاوید، پژوهشگر و داور بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه حضور نسل جدید در عرصه هنرهای آیینی و سنتی، نشان از تعهد جوانان امروزی به هنر و فرهنگ ایرانی دارد، گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی از ...

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است
در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است

منصور براهیمی، پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر با بیان این‌که پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است، گفت برای امر پژوهش و فعالیت تئاتر نیازمند سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.  

|

دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد
دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد

علیرضا صمدی‌شادلو و منوچهر محمدپور پیشکسوتان تئاتر در خراسان شمالی، به واسطه برخورداری از فرهنگ غنی آیین و سنت در استان خراسان شمالی تاکید کردند که میزبانی این جشنواره باید برعهده این استان باشد.

|

مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد
مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد

مهتاب تبریزی، کارگردان هرمزگانی اعتقاد دارد بخش عروسکی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بهتر است به صورت رقابتی برگزار شود تا کیفیت آثار افزایش یابد.

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

نظرات کاربران