در حال بارگذاری ...
در گفتگوی ایران تئاتر بارئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند مطرح شد:

این خطه ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان لمس کرده است

ایران تئاتر: رئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند با اشاره به اینکه هنرمندان این خطه در میان تمامی شهرهای شرکت کننده در جشنواره، بیشترین آثار را دارند، گفت: هنرمندان اروند ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده اند.

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس در محل تلاقی 2رودخانه اروندرود و کارون واقع شده و دارای مرزهای مشترکی میان کشورهای عراق و کویت است. این منطقه که در 1383 تاسیس شده است، دارای جمعیت حدود 500هزار نفر است.

این منطقه که به قلب تپنده تجاری-صنعتی جنوب ایران است، در کنار تلاش های مستمر در مسیر رشد تجاری و اقتصادی، در حوزه فرهنگی و هنری نیز از رشد قابل قبولی برخوردار است و مدیران آن همواره تلاش کرده اند تا همسان با هدف گذاری اصلی تاسیس این منطقه، اقدام موثری در مسیر فرهنگسازی انجام ندهند. برگزاری جشنواره سراسری فتح خرمشهر برای دومین سال پیاپی در این منطقه از جمله آن اقدامات است.

اقدامی که هم از منظر زیرساختی و هم رشد و پیشرفت هنرمندان تئاتر این منطقه مورد توجه و نتیجه آن در بیست و دومین جشنواره فتح خرمشهر ملموس می باشد.

در این ارتباط گفت و گوی کوتاهی با سید محمد حسین مرعشی رئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند انجام دادیم:

 

یکی از جشنواره های مهم تئاتر کشور در منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است، چگونه شرایط برگزاری این جشنواره را در این منطقه تازه تاسیس مهیا کردید؟

تئاتر در منطقه خوزستان پویاست. آثار هنرمندان آن قابل رقابت با کلان شهرهاست. ما جشنواره استانی مستقل داریم که گروههای زیادی برای حضور در آن اعلام آمادگی می کنند. اما مشکل اصلی کمبود امکانات و آموزش است که در رشد و شکوفایی گروهها موثر خواهد بود.

خوشبختانه مدیران منطقه آزاد اروند در بحث فرهنگی بسیار پیشرو هستند و اقدامات بسیار خوبی در این منطقه صورت گرفته است. مثلا در همین جشنواره، تنها بخشی که در کنار اداره کل هنرهای نمایشی از این جشنواره حمایت کرد، منطقه آزاد اروند بود که 300 میلیون تومان اعتبار برای آن درنظر گرفت.

در کنار آن از ظرفیت های شهرستانی از جمله سالن، تبلیغات و ... نیز برای حمایت از جشنواره بهره گرفت که کمک خوبی برای متولیان جشنواره بود. این کمک ها ما را دلگرم به اجرا جشنواره کرد و شاید اگر مدیران این منطقه نبودند امکان برگزاری جشنواره در این سطح نبود.

 

یکی از امتیازات جشنواره فتح خرمشهر آن است که برخلاف خیلی از جشنواره ها که در یک فرآیند چند ساله به دلایلی همچون عدم استقبال، کمبود منابع مالی، اعتبار و ... منحل می شوند، بیست و دو سال است در میان تمام مشکلات پایدار مانده و متولیان آن به هر نحوی آن برگزار نموده اند، به نظر چه عواملی در این مسئله دخیل است؟

من قبل از پاسخ به این سوال جا دارد از بانیان این جشنواره یعنی هنرمندان تئاتر خرمشهر مثل عبدالله حلیات، فواد رابعی، محمدرضا مطوری و ... که از بنیانگذاران جشنواره هستند و سالهاست در بخشهای مختلف آن را حمایت می کنم، تشکر کنم. این هنرمندان تا دوره دهم که جشنواره به صورت شهرستانی و استانی برگزار می شد با چالشهای بسیار زیادی روبرو بودند اما آنچه مهم است اینکه به نظر این شهدا هستند که جشنواره را حفظ کرده اند. فتح خرمشهر نماد مقاومت و پایداری در کشور است و متولیان این جشنواره نیز با همین رویکرد پایمردی نمودند و کارها را پیش بردند. ما همه ساله با چالشهای بسیار زیادی روبروییم حتی امسال جز اداره کل هنرهای نمایشی و منطقه آزاد اروند هیچ ارگانی از جشنواره حمایت نکرد و ما فقط با شعار و وعده و وعید روبرو بودیم. نمی دانم چرا این جشنواره که نماد آزادی خرمشهر است اینقدر مهجور است. به عقیده من یک روح دیگر در پشت این جشنواره است که از آن حمایت می کند و ما از آن غافلیم وگرنه شک نکنید این جشنواره نیز مانند خیلی از جشنواره ها به فراموشی سپرده می شد.

 

پیشنهاد شما برای برون رفت از این مشکل چیست؟

به نظر من باید برنامه ریزی مدون داشته باشیم. از همان روزی که جشنواره به پایان می رسد برنامه ریزی برای جشنواره بیست و سوم شروع شود، دست اندرکاران ان معرفی شوند و کار خود را شروع کنند. دبیرخانه مستقل داشته باشد و در طول سال برای برگزاری مناسب آن فعال باشد.

موضوع بعدی بحث مخاطب است. من همواره اعتقاد دارم که تئاتر باید در سبد خانوار قرار گیرد و این نیازمند رشد و پویایی است و با برگزاری این جشنواره و امثالهم علاقه مندان زیادی به دایره مخاطبان ما اضافه شده اند اما واقعا نیاز به امکانات است. مثلا یکی از مشکلات زیرساختی ما این است که گرچه در خرمشهر 5 سالن نمایش داریم و همین تعداد سالن در آبادان نیز وجود دارد اما همگی قاب صحنه هستند و در این دوره که خیلی از گروهها تمایل به سالن پلاتو دارند ناچاریم انها را تغییر کاربری دهیم که هزینه زایدی است. اگر هر سال که این جشنواره برگزار می شود به جای صرف این هزینه، یک سالن پلاتو تاسیس شود بی شک برای ما موثرتر واقع خواهد بود.

 

منطقه آزاد اروند، 4 نمایش در این جشنواره دارد که امتیاز بسیار خوبی در رقابت با سایر استان و شهرستان هاست و نشان می دهد این خطه در حوزه تئاتر رشد خوبی داشته است. به نظرتان این جشنواره چقدر در رشد کیفی و کمی گروههای تئاتری موثر بوده است؟

یکی از دلایل اصلی برتری هنرمندان تئاتر این منطقه در حوزه دفاع مقدس این است که هنرمندان این خطه ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده اند. اینها وقتی اثری را در حوزه دفاع مقدس خلق می کنند آن را دیده یا درک کرده اند. به همین دلیل است که در بیست و یک جشنواره گذشته اکثر آثار برگزیده از بچه های بومی منطقه است. حتی این آثار به جشنواره بین المللی فجر نیز راه یافته اند.

 




نظرات کاربران