جلال تهرانی در کارگاه «نمایشنامهنویسی» همایش تئاتر استانها:
از مسیر مکاشفه با تکنیک به سراغ نوشتن میروم
کارگاه «تجربیات صحنه: نمایشنامهنویسی» با حضور جلال تهرانی در چهارمین همایش برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانهای کشور برگزار شد. تهرانی در این کارگاه گفت: از مسیر مکاشفه با تکنیک و فن به سراغ نوشتن نمایشنامه میروم.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، کارگاه «تجربیات صحنه: نمایشنامهنویسی» با حضور جلال تهرانی و با اجرای محسن حسنزاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در چهارمین همایش برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانهای کشور شامگاه شنبه هفتم دی در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.
جلال تهرانی در ابتدای این پنل درباره رویکردی که در نگارش نمایشنامهها در پیش میگیرد، گفت: من همواره توجه میکنم درامی که مینویسم تازه و نو باشد و خودم و دیگران را در آن تکرار نکنم، به همین دلیل آثاری که نوشتهام باهم تفاوت دارند.
وی ادامه داد: به نظرم واژه تجربه بسیار مهم است و من همواره به دنبال پرسشهای خود رفتم، نهتنها درامنویسی بلکه اساساً هنر برای من با پاسخ شروع نمیشود، بلکه با پرسش آغاز میشود. پرسشها تعیین میکنند نمایشنامه چطور جلو برود و ضرورتهای ساختاری را تعیین میکنند.
این هنرمند درباره نگاهی که به مخاطب تئاتر دارد، بیان کرد: مخاطب تئاتر باید اهلیت داشته باشد و این موضوع به شغل و پیشه او مربوط نمیشود، اهلیت یعنی تا چه اندازه مخاطب متر خود را کنار بگذارد و به سنجش یک نمایش بر اساس داشتههایش بپردازد.
وی با تأکید بر نگاه فنی به مقوله نویسندگی توضیح داد: من همواره با یک نمایشنامه کامل سر تمرین میروم، نوشتن برای من یک کار شهودی نیست بلکه یک کار فنی و تخصصی است و به همین دلیل میتوانم بگویم که به سیاست و ایدئولوژی در معنای عام فکر میکنم.
در بخش دیگر این نشست، تهرانی با اشاره به اینکه تئاتر دارای ریتم است، گفت: همه تئاتر ریتم است و موسیقی کلام هم یکی از ارکان شکل دادن به ریتم است، ریتم الزاماً مربوط به موسیقی نیست، همین فضایی که ما در آن نشستهایم دارای ریتم است. نویسنده موقع نوشتن به ریتم فکر میکند تا اثر آرامآرام شکل بگیرد.
این نمایشنامهنویس در پاسخ به اینکه کارگردان برای اجرای یک اثر چه رویکردی باید داشته باشد، مطرح کرد: باید ببینیم تا چه اندازه میتوانیم مخاطب را به واکنش واداریم، مخاطب را باید مجری اجرا در نظر بگیریم، اگر مخاطب تنها یک ناظر منفعل نباشد آرامآرام فضا را درک کرده و با آن ارتباط برقرار میکند.
تهرانی تأکید کرد: از مسیر مکاشفه با تکنیک و فن به سراغ نوشتن نمایشنامه میروم و در تئاترهایم با مخاطب صداقت دارم و اطلاعاتی را نزد خود نگه نمیدارم تا به مخاطب دیرتر ارائه کنم. اگر میخواهید مخاطب، شما و اثر را باور کند باید با او صادق باشید.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانهای کشور تا ۱۰ دیماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمنماه امسال برگزار خواهد شد.
آدرس سایت جشنواره fitf.theater.ir است.