در حال بارگذاری ...
در نشست هیئت انتخاب و برگزیدگان جشنواره‌ تئاتر استان‌ها؛

مهم‌ترین معیارهای انتخاب آثار ‌استان‌ها بررسی شد

در چهارمین همایش تئاتر استان‌ها اعضای هیئت انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی با هنرمندان تئاتر استان‌ها دیدار و معیارهای انتخاب آثار را عواملی چون کیفیت، زیبایی‌شناسی، ویژگی‌های ساختاری نمایش و... مطرح کردند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نشست هیئت انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی با شرکت‌کنندگان همایش شامگاه یکشنبه (هشتم دی) با حضور سعید اسدی، رفیق نصرتی و مهرداد کوروش‌نیا و با اجرای وحید لک، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر فجر در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.
وحید لک در ابتدای این نشست در واکنش به نگرانی برخی از هنرمندان تئاتر استانی نسبت به انتخاب‌ها بیان کرد: شنیده‌های ما حاکی از نگرانی برخی از شما دوستان بابت دیده نشدن تمامی آثار ارسالی است، به شما این اطمینان را می‌دهم که هیئت انتخاب تمامی آثار را به‌دقت تماشا و بررسی کرده‌اند و دبیر جشنواره هم توجه ویژه‌ای از ابتدا به این بخش داشتند، بخش استانی و همایش برگزیدگان تئاتر استان‌ها یکی از دغدغه‌های ستاد جشنواره بوده است و بیش از ۱۰ جلسه برای این منظور برگزار کردیم تا آثار به‌دقت بررسی شوند.


اسدی: سهم قصه‌گویی در آثار استان‌ها جالب‌توجه بود
در ادامه سعید اسدی ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع هنرمندان تئاتر استان‌ها گفت: خوشحالم که امسال این بخت را داشتم تا بتوانم آثار برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور را ببینم. در مجموعه آثار شاهد رشد قابل‌توجهی بودیم. چیدمان عوامل و عناصر نمایش‌ها نسبت به گذشته پیشرفت کیفی داشتند، البته همه کارها طبیعتاً در یک سطح و شبیه هم نیستند اما برآیند کلی به نظر من واقعاً امیدوارکننده است.
وی ادامه داد: به نظرم برگزاری این همایش و حضور شما در جشنواره برای تئاتر ایران بسیار مهم است، چون شاهد شرایط ناعادلانه پایتخت نسبت به سایر استان‌های ایران هستیم و امیدوارم تمایز و تفاوتی که بین مرکز و پیرامون وجود دارد با توجه به این اتفاقات مثبت، از بین برود. ما کارها را با دقت و جزییات دیدیم و این نوید را می‌دهم که در تئاتر ایران تمایز ناخوشایندی که در ذهن‌ها نهادینه‌شده است از بین می‌رود.
این هنرمند تأکید کرد: یکی از مشکلات امروز تئاتر ایران بحران نمایشنامه است که در آثار بخش استانی ازنظر زبان روایت، نسبت با جامعه و ... شاهد این مشکل نبودیم، آثار نشان از تئاتر دغدغه‌مند دارد و نوع پرداختی که گروه‌های نمایشی داشتند نشانگر ارتقای سطح تئاتر ایران بود. مهارت در بازی، به‌کارگیری عوامل و عناصر و... دیگر نکات مثبت کارها بودند. ضمن اینکه در آثار شاهد نسبتی درست با محیط و نقش‌مایه‌های بومی و اقلیمی بودیم.
اسدی با اشاره به توجه آثار استان‌ها به قصه و روایت توضیح داد: تمرکز بیشتر و درست به قصه و چگونگی روایت هم توجهمان را جلب کرد. سهم داستان‌گویی در آثار بسیار زیاد بود، همچنین تحقیق و پژوهش بسیار در نمایش‌های این بخش قابل‌مشاهده بود.


نصرتی: هوشمندی در طراحی صحنه بسیار مهم است
در ادامه رفیق نصرتی با ابراز خشنودی از امکان تبادل دانش در کشور بیان کرد: خوشحالم در دموکراسی دانشی که فضای مجازی ایجاد کرده است کعبه آمالی به‌عنوان تهران دیگر وجود ندارد و به‌راحتی شما می‌توانید با دنیا و اطلاعات در ارتباط باشید، خوشبختانه رقابت کاذب و بی‌دلیل تهران و شهرستان این روزها به‌درستی در حال محو شدن است.
نصرتی همچنین توضیح داد: تئاتر شهرستان درگیر سانسور نیز هست و به نظرم شما باید با آن مقابله کنید و بتوانید کمک کنید تا این اختلاف رفع شود. خوشبختانه امکان دنبال کردن تئاتر شهرستان از طریق فضای مجازی برای ما میسر است و امیدوارم فضای بین منتقدان و هنرمندان تعاملی‌تر از حالا هم بشود.
این منتقد تئاتر با اشاره به نقاط مثبت آثار بخش استانی گفت: من در کارهای استانی چند مورد خوشایند دیدم، خوشبختانه ما شاهد تکرار نمایش‌های تهرانی نبودیم، همچنین نمایشنامه‌نویسی در این دوره بسیار پیشرفت داشت و شاهد رشد قابل‌توجهی در اجرا و بازیگری بودیم. همچنین نسبت به 20 سال پیش حضور زنان در عرصه بازیگری نسبت به کارگردانی و نویسندگی بسیار بیشتر شده بود.
وی ادامه داد: نکته‌ای که در بین آثار به‌شدت آسیب‌زا بود، طراحی صحنه است. کمبود امکانات یک‌راه فرار به‌شدت وحشتناک شده است. به نظرم باید بر مفهوم طراحی صحنه به شکل جدی و به‌مثابه یک عنصر هنری مهم توجه و تأکید ویژه‌ای شود، هوشمندی در طراحی صحنه بسیار مهم است.
لک هم در بخش دیگر این نشست درباره ترکیب حضور شرکت‌کنندگان در همایش، گفت: در این همایش 76 نمایشنامه‌نویس و کارگردان از 34 استان و منطقه حاضر هستند.


کوروش نیا: خوشحالم که امکان تماشای آثار استان‌ها را یافتم
در ادامه مهرداد کوروش نیا با اشاره به سابقه تئاتری خود در هشتگرد خطاب به حاضر گفت: من در هشتگرد بزرگ شدم و گروه تئاتر داشتم و کار تولید کردم، به همین دلیل با مسائل شما از نزدیک آشنا هستم. امسال از شما و دبیر جشنواره سپاسگزارم که امکان تماشای آثاری درخور از تئاتر استان‌ها را برای ما فراهم کردید.
وی افزود: هر جشنواره قوانینی دارد و بر اساس آن تعدادی آثار انتخاب‌شده و تعدادی هم کنار گذاشته می‌شوند، خواهشمندم پس از اعلام آرا با ما مهربان باشید (با خنده).
کوروش‌نیا هم بیان کرد: امسال اولین بار بود که جلسه انتخاب آثار شش ساعت طول کشید که من تابه‌حال تجربه این میزان بحث و گفت‌وگو برای انتخاب آثار یک جشنواره را نداشتم.
اسدی نیز همچنین گفت: ملاک ما کیفیت است اما این موضوع را باید به امر قابل‌بررسی تبدیل کنیم، معیار ما پس از کیفیت، زیبایی‌شناسی، ویژگی‌های ساختاری نمایش به همراه ویژگی‌های محتوایی بود.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها فردا (سه‌شنبه 10 دی) به کار خود پایان می‌دهد.
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند 10 تا 20 بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران