توسط انتشارات نودا
سه نمایشنامه از مهران رنجبر منتشر شد
کتاب پرتره ۱ شامل سه نمایشنامه به قلم مهران رنجبر که هر کدام، معرف یک شخصیت برجسته است. این کتاب توسط نشر نودا منتشر شده است.
به گزارش ایران تئاتر کتاب پرتره ۱ شامل سه نمایشنامه است که هر کدام، معرف یک شخصیت برجسته است. «استیو جابز» ، «مارلون براندو» و «کریم شیرهای» تلخک ناصرالدین شاه در دورهی قاجار. اینطور به نظر میرسد که مهران رنجبر، خط و مشی مشخصی در انتخاب کاراکترهایی که پرترهی دراماتیک زندگی آنها را به تحریر در میآورد ندارد. البته این به خودی خود باعث جذابیت بیشتر آثار او میشود. در واقع مخاطب آثار او نمیتواند به هیچ وجه پیشبینی کند که پرترهی بعدی برگرفته از زندگی کیست. یک شخصیت ایرانی یا غیر ایرانی؟ یک شخصیت سیاسی یا یک آرتیست؟
شاید در نگاه اول مخاطب با خود فکر کند که تکلیف رنجبر با خودش مشخص نیست. مارلون براندو کجا و کریم شیرهای کجا؟ اینها چه ربطی به هم دارند؟ اما با مطالعهی مجموعه آثار او درمییابید که تمامی این آثار دارای ویژگیهای مشخصی است که برگرفته از دغدغههای مولف است. “فصل مشترک قهرمانها”، عنوان پیش درآمدی است که به قلم شهرام کرمی در ابتدای این کتاب آمده است و در آن، کرمی عنوان میکند که ترس و تنهایی فصل مشترک این نمایشنامههاست. ترس و تنهایی برآمده از زندگی مدرن که به هیچکس، حتی استیو جابز و یا مارلون براندو، رحم نمیکند . اما آنچه یادآور این ترس و تنهایی است، چیزی نیست جز مرگ. در واقع فصل مشترک تمامی این آثار “مرگ اندیشی” است.
اندیشیدن در باب مرگ، به گفتهی هایدگر فیلسوف بزرگ آلمانی، نیرویی برای گسست از پوچی روزمرگی و معناداری زندگی به شمار میرود. درک هر چه بهتر رنجشهای زندگی به کیفیت زندگی کمک میکند و شناخت انسان از خود به عنوان موجودی تنها، تصویر روشنتری از ماهیت زندگی را برایمان آشکار میکند. از دیدگاه هایدگر، زندگی معنادار لازمهی هستی اصیل است که در آن، انسان به دلیل ترس از مرگ و برای رهایی از دلهره ناشی از ترس از مرگ، به زندگی معنا میبخشد. همین ذهنیت شاید شاکلهی تمامی پرترههای مهران رنجبر است.
در دو نمایشنامهی “استیو جابز” و “مارلون براندو”، هر دوی این کاراکترها درگیر کابوسی وحشتناک شده که آنها را به سوی مرگ هدایت میکند. در واقع این پرترهها در قالبی دراماتیک، واپسین لحظههای زندگی این کارکترها را به تصویر میکشد که تمامی کارکترهای تاثیر گذار در زندگی آنها، در این کابوس به ملاقات آنها آمدهاند. اما در نهایت انسان تنها زاده شده و تنها به کام مرگ کشیده خواهد شد.
“استیو جابز” و “مارلون براندو” هر یک به تنهایی جزو نوابغ عصر حاضر به شمار میآیند. استیو جابز با خلق مک و راهاندازی کمپانی اپل، توانست نام خود را در تاریخ جاودانه کند و مارلون براندو، با بازیهای درخشانش در شاخصترین فیلمهای سینمایی قرن 21. اما مسیر زندگی، جادهی یکطرفهایست که در آخرین پیچ جاده و پیش از سقوط به درهی مرگ، میفهمیم که تنها رنج و اندوه همسفران حقیقی ما در زندگی بودهاند و این قاعدهایست که هیچ کس، حتی شاخصترین چهرههای تاریخ نیز از آن مسثثنا نیستند.
پس از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، علاقهمندان به تئاتر و تمامی اهالی فرهنگ و هنر، در یک انزوای ناخواسته فرو رفته و شاید مطالعهی پرتره 1 به قلم مهران رنجبر در این ایام، برای این دسته از عزیزان خالی از لطف نباشد. لازم به ذکر است که در ایام پسا کرونا، انتشارات نودا با چاپ این کتاب پیش قدم شده و طلسم تعطیلی بازار نشر را شکسته است. علاقهمندان میتوانند این کتاب را از سایت انتشارات نودا به صورت آنلاین خریداری کنند و یا با مراجعه به مراکز شهر کتاب و کتاب فروشیهای معتبر سراسر کشور، به صورت حضوری این مجموعه را خریداری کنند.
این انتشارات پیش از این نمایشنامه های شوایک،ریچارد و سقراط نوشته حمیدرضا نعیمی،دو متر در دو متر جنگ و مادر مانده نوشته حمیدرضا آذرنگ،نام همه مصلوبان عیسی است نوشته أیوب آقاخانی،نمایشنامه راست پنجگاه نوشته محمد مساوات،خروس می خواند نوشته شهرام کرمی،سانتی متر نوشته مرتضی شاه کرم،مرثیه أی برای یک مرد مرده نوشته رسول حق جو،شور انگیز نوشته حمید ابراهیمی و آثاری از رضا گشتاسب هم چنین ترجمه آثار ارزشمندی در زمینه استندآپ کمدی،طراحی حرکت،کانتکت و ارتباط بداهه ودر زمینه پژوهش؛تئاتر خیابانی و رویکردهای نوین در خوانش آثار رادی فریندخت زاهدی را به چاپ رسانده است.
فروش آنلاین کتاب از سایت www.nodapub.com