در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 18

فعالیت تئاتری همسو با دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیست

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: متن پیش رو مروری دارد بر مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده است. از هفته گذشته محدودیت ساعت کار تا ساعت ۱۸ و از هفته آینده محدودیت های جدید بر اساس میزان گسترش ویروس در هر محدوده اعمال خواهد شد. با این شرایط قطعا اهالی تئاتر نمی توانند به برنامه مشخصی برای اجرا برسند و هنوز هیچ مسئولی برنامه جدیدی برای جبراین خسارت بیکاری اهالی تئاتر اعلام نکرده است. در حالی که مکان هایی مثل رستوران ها وباشگاه های ورزشی و ... مشغول کار بودند سالن های نمایش از فعالیت منع شدند و به نظر می رسد فعالیت تئاتری همسو با دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیست. هنرمندان معتقدند آنچه در توان داشته اند انجام داده‌اند و می‌گویند انتظار می رود نهادهای عمومی و دولتی زودتر برای حمایت از هنرمندان وارد عمل شوند.

متن گفت وگو‌های منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های این گفت و گوها قرار بگیرند. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب که در ذیل هر گفت و گو ذکر شده مراجعه کنند.
حسین مسافر آستانه : فعالیت تئاتری همسو با دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیست
حسین مسافر آستانه مدیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر درباره وضعیت این تماشاخانه با توجه به مصوبه اعلام شده (تعطیلی بعد از ساعت 18) گفت: پایان فعالیت تماشاخانه‌ها تا ساعت 18 قابل اجرا نیست. به نظر من فعالیت تئاتری همسو با دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیست و ما زمانی می‌توانیم آغاز به کار کنیم که دیگران از فعالیت اجتماعی فارغ شده‌اند. براین اساس تماشاخانه ایرانشهر امکان آن را ندارد که فعالیت‌های خود را با چنین مصوبه‌ای از سر گیرد.
لب کلام
مصوبه و تصمیم اعلام شده کارشناسی نیست و باید ساعت اعلام شده، تغییر کند.
آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در این خصوص اقدامات و مذاکراتی داشته است و مخالفت اداره کل هنرهای نمایشی را در این باره اعلام کرده است و امیدوارم این مسئله هر چه زودتر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن اعلام شود.
میان ستاد ملی مبارزه با کرونا و متولیان هنری ارتباطی وجود ندارد.
ستاد ملی مدیرت کرونا شرایط کلی جامعه را سنجیده و بدون مشاوره با کارشناسان هر یک از مشاغل و در نظر نگرفتن شرایط فعالیت آن‌ها، پروتکلی را اعلام می‌کند که در استثنائاتی قابلیت اجرایی ندارد.
خانه تئاتر به عنوان یک صنف باید در ارائه پیشنهادات به ستاد ملی کرونا پیشگام باشد.
تا جایی که اطلاع دارم در چند روز گذشته خانه تئاتر اقداماتی درخصوص مصوبه ارائه شده، انجام داده است؛ اما باید این اقدامات سریع‌تر انجام می‌شد تا هنرمندان تئاتر از ادامه فعالیت خود محروم نباشند.

شاهین چگینی: چون صنف قدرتمندی نداریم آسیب گسترده‌ای به اهالی تئاتر وارد می‌شود
شاهین چگینی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران و مدیر تماشاخانه استاد مشایخی درخصوص مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر پایان فعالیت تماشاخانه‌ها تا ساعت 18 گفت: به اعتقاد من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این مصوبه برداشت نادرستی داشته است چراکه ستاد ملی مبارزه با کرونا این مصوبه را برای یک سری مشاغل دیگر اعلام کرده ‎است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعبیری متفاوت از آن داشته و این مصوبه را عجولانه منتشر کرده است.
لب کلام
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستورالعمل صادر شده تفسیر و آنالیزی نادرست داشته است.
اجرای تئاتر پیش از ساعت 18 مفهومی ندارد چراکه فعالیت تئاتر، پیش از این ساعت امکان ندارد که اتفاق بیفتاد.
در این شرایط در بهترین حالت نمایش‌ها باید ساعت 15 و 16 به صحنه آیند و تماشاگران نیز باید از ساعت 14:30 تا 15 خود را به سالن نمایش برسانند.
براساس مذاکراتی که با گروه‌های نمایشی داشتم حتی جوان‌ترها و آماتورهای این عرصه هم حاضر به اجرا در این زمان نیستند.
چگینی ضمن اشاره به اینکه مصوبه اعلام شده منجر به ایجاد مشکلاتی میان تماشاخانه‌داران خصوصی و صاحبان ملک آن‌ها شده است.
صاحبان ملک تماشاخانه‌های خصوصی در جریان روند تئاتر نیستند و فکر می‌کنند که از آن‌جا که مجوز بازگشایی سالن‌های نمایشی صادر شده است، مدیران تماشاخانه‌ها تعمداً اقدام به بازگشایی آن نمی‌کنند.
اگر مصوبه خردمندانه‌ای ارائه می‌شد و یا سالن‌های نمایشی به کل تعطیل اعلام می‌شد این چنین گرفتاری‌هایی برای ما پیش نمی‌آمد.
گلایه من این است که در صورتی خودتان نمی‌خواهید فکر کنید، لااقل از 4 نفر کارشناس دعوت کنید تا اخبار اینگونه اعلام نشوند.
مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر باید وارد عمل با نهادهای موازی شوند تا این امکان وجود داشته باشد اشتباهات تعمدی از این دست صورت نگیرد و به نظرم ورود تماشاخانه‌داران و هنرمندان به این مقوله شکل صحیحی ندارد و این امکان نیست که هر فرد در جامعه خود به دنبال احقاق حقوق‌اش باشد.
مردم در کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها، مجتمع‌های خرید، مترو، اتوبوس و ... تردد دارند اما تئاتر تعطیل است. آیا این تبعیض نیست؟
اگر قرار است شرایط قرنطینه اعلام شود برای همه مشاغل و مردم باشد نه تنها برای تئاتر. پروتکل‌های بهداشتی در تماشاخانه‌ها به شدت رعایت می‌شد پس چرا از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌کنند در حالی‌که بقیه مشاغل دایر هستند؟
ما صنف نداریم. اصناف خانه تئاتر ثبت نشده‌اند پس وجاهت قانونی به منظور پیگیری این امور ندارند.
انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران تنها صنف تئاتر است که ثبت شده است و پیگیری ثبت آن کار چندان مشکلی نبوده است اما خانه تئاتر سلیقه‌ای عمل می‌کنند و تنها می‌خواهد اهداف خودش را پیش ببرد و به دنبال ثبت اصناف که با حضور 50 عضو در هر صنف امکان‌پذیر است، نبوده.
اگر اصناف خانه تئاتر به ثبت رسیده بود اهالی تئاتر از مزایای شاغلان بهره‌مند می‌شدند و از آنجا که صنف قدرتمندی نداریم، آسیب گسترده‌ای به اهالی تئاتر وارد می‌شود.

امیرحسین حریری : اعلام آمادگی ارائه نظرات کارشناسی به ستاد ملی کرونا
امیرحسین حریری مدیر تئاتر مولوی در گفت‌وگو درباره وضعیت فعالیت این تماشاخانه براساس مصوبه جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: طی یک یا دو روز آینده بیانه‌ای از سوی تئاتر مولوی در این خصوص منتشر خواهد شد که توضیحات تکمیلی در آن وجود دارد. به نظر می‌رسد در این شرایط فعالیت‌های نمایشی نفعی برای گروه‌های اجرایی و تماشاخانه‌ها ندارد و همچنین این فعالیت‌ها به نفع صیانت از سلامت جامعه نیست. بنابراین به منظور حفظ سلامت مردم و کمتر شدن ریسک بیماری و تا رسیدن به شرایط استاندارد و ثابت، تصمیم‌مان بر این است تا فعالیت‌های نمایشی این مجموعه به حال تعلیق درآید تا ببینم که در آینده با نظر هنرمندان و تماشاخانه‌داران چه تصمیم جامعی گرفته می‌شود تا فعالیت‌ها دوباره از سر گرفته شود.
لب کلام
در حال حاضر فعالیت‌های نمایشی پیش از ساعت 18 از ریسک و خطر ابتلا به ویروس کرونا نمی‌کاهد.
در صورتی‌که این تصمیم به منظور کاهش تراکم جمعیت در جامعه پس از ساعت 18 اخذ شده بحث دیگری است اما این دستورالعمل برای سالن‌های نمایشی لزومی ندارد.
اکنون فعالیت‌های جمعی دانشگاه تهران نیز به حال تعلیق درآمده تا هم شرایط گسترش بیماری کنترل شود و هم اینکه تصمیم کارشناسی‌تری در آینده اخذ شود.
در گذشته به منظور آغاز فعالیت مجدد مجموعه، با مشاوران مرکز بهداشت دانشگاه تهران و مسئولان ذیربط در این خصوص مذاکراتی داشته‌ایم و پروتکل‌هایی تهیه و اجرا شده است.
تئاتر مولوی با توجه به سخت‌افزارهایی که در اختیار دارد، به منظور بازگشایی مجموعه در ایام کرونا، مشورت‌هایی با مرکز بهداشت دانشگاه تهران داشته و براین اساس علاوه بر ابلاغیه‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا، پروتکل‌هایی را تعیین و اجرا کرده است.
اکنون نیز براساس مشورت با کارشناسان مرکز بهداشت و مدیران دانشگاه تصمیم بر آن شده تا این مجموعه در شرایط کنونی فعالیتی نداشته باشد چراکه بنا بر آمار ارائه شده جامعه در وضعیت سیاه قرار دارد و پایان فعالیت مجموعه‌ها تا ساعت 18 از ریسک و خطر تهدید جان مخاطبان، پرسنل و هنرمندان نمی‌کاهد.
ما آنچه را که دانشگاه تهران براساس تصمیمات کارشناسی اعلام می‌کند، اجرا می‌کنیم. ضمن اینکه بخشی از مجوزهای ما نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ می‌شود.
تاکنون با دانشگاه به مشکلی برنخورده‌ایم اما طبیعتاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی هستند که باید به دنبال اقدامات و رایزنی با ستاد ملی کرونا باشند و پیشنهاداتی در خصوص اصلاح و تکمیل پروتکل‌های بهداشتی به این ستاد ارائه کنند.
با این حال ما حاضر هستیم تجربیات و نظرات کارشناسی مرکز بهداشت دانشگاه تهران را در اختیار ستاد ملی کرونا بگذاریم تا مورد استفاده قرار گیرد.
هنر آنلاین

امیر دژاکام : سریالی که هزینه‌اش برابر بودجه تئاتر است!
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت نامناسب بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر در سال‌های گذشته و اولویت‌بندی نامناسبی که در میزان تخصیص بودجه وجود دارد، گفت: اگر از نظر بودجه‌نویسان تعریف فرهنگ همان مجموعه قوانین نوشته شده و نوشته نشده است، در اشتباه هستند چون فرهنگ ۵ رکن دارد که متشکل از علم، هنر، عرفان، دین و فلسفه است و فرهنگ هر کشوری برمبنای همین باید و نبایدهای دینی، علمی، هنری، فلسفی یا عرفانی و براساس تعلقات قلبی که مردم آن جامعه به هرکدام از این شاخصه‌ها دارند، شکل گرفته است.
لب کلام
اگر همان ۷ هنر موردنظر در مباحث قدیمی را مد نظر قرار دهیم متوجه بی‌توجهی به آن‌ها در سال‌های اخیر خواهیم شد.
هنرمندان حق دارند این پرسش را مطرح کنند که چرا در طول این ۴۰ سال بودجه مناسبی به تئاتر، موسیقی، نقاشی و هنرهای دیگر اختصاص پیدا نکرده است.
در همین حرفه ما، یک سریال برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود که سرمایه گذاری متمول هزینه‌ای نزدیک به کل بودجه تئاتر کشور را برای این سریال هزینه می‌کند.
برای اینکه هر سال بتوانیم همین بودجه ناچیز تئاتر را دریافت کنیم مدیرکل هنرهای نمایشی ما باید چندین بار به وزاتخانه رفت و آمد داشته باشد و بعد از این همه رفت آمد بازهم بودجه را به صورتی مقطعی و چند ماه یک‌بار دریافت کند.
مدیران تئاتری ما باید با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس وارد گفتگو و تعامل شوند
تعدادی از هنرمندان آگاه به امور هنر می‌توانند به اعضای کمیسیون برای پیشبرد اهداف تئاتر و نحوه تخصیص بودجه به این عرصه راه کار ارائه دهند.
می‌دانیم که وضعیت تلویزیون و سینما با تئاتر متفاوت است و حتی یک جوان تازه نفس از راه رسیده در سینما دستمزدی مساوی و یا چندین برابر هنرمند پیشکسوت تئاتر دریافت می‌کند.
وقتی سقف پروازها برای کم‌خردها و کم‌دانش‌ها بلند است، شاهد رشد و پروبال گرفتن این افراد می‌شویم.
در جامعه هنری ما هنرمندان اصیل سقف پرواز ندارند و اولین مشکلی که جلو راهشان قرار می‌گیرد همین مساله بودجه است اما آنقدر شرافتمند هستند که اعتراض نمی‌کنند و در همین شرایط به فعالیتشان ادامه می‌دهند.
تنها راه حل ممکن افزودن دانش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و اشراف پیدا کردن آن‌ها به قدرت تئاتر است.
کمیسیون فرهنگی مجلس باید به این مساله آگاه باشد که تئاتر می‌تواند جلوی «بزه» را بگیرد.
قوه قضائیه و نیروی انتظامی متوجه این نکته شده‌اند و فهمیده‌اند که با بهره‌گیری از هنر می‌توان حجم بزه کاری را کم کرد.
تاریخ ثابت کرده که ماندگاری با فرهنگ و هنر شکل می‌گیرد.
به نظر می‌رسد نیازمند یک چانه زنی کاسب‌کارانه برای دریافت حقوق طبیعی هر بخش از عرصه هنر هستیم چون بودجه بسیاربسیار غیرعادلانه و نامتناسب تخصیص می‌یابد و نه براساس ضرورت بلکه براساس قدرت و چانه زنی تعلق می‌گیرد.
در تخصیص بودجه به هنرمندان هم باید عنصر بی‌طرفی را مورد توجه قرار داد.
اگر قرار است فقر تقسیم شود باید این اتفاق بین همه به یکسان بیفتد اما اگر براساس استحقاق این بودجه تقسیم می‌شود باید حق به حق‌دار برسد در حالی که در این سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.
خبرگزاری مهر


الکا هدایت : تا کی فعالان کودکان داوطلبانه کار کنند؟!
الکا هدایت که بسیاری از کودکان او را با صداپیشگی عروسک «کپلک» در فیلم «شهر موش ها 2» می‌شناسند. او که نمایش‌هایی مانند «دایره» و «هوشنگ لاک‌پشته» را با حضور کودکان روی صحنه برده است با تاکید بر اینکه این روزها باید بیش از همه به فکر بالا بردن روحیه کودکان باشیم، می‌گوید: تا کی می‌توان انتظار داشت، فعالان تئاتر کودک داوطلبانه و رایگان کار کنند.
لب کلام
سازمان‌هایی مانند شهرداری ، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش موظف هستند برای کودکان سرگرمی ایجاد کنند و روحیه آنان را بانشاط نگه دارند چراکه همین بچه‌ها، آینده سرزمین ما را می‌سازند.
منفعت این توجه و سرمایه‌گذاری در آینده، به همین نهادها و سازمان ها بازمی گردد.
فعلا همه کلاس‌هایم را تعطیل کرده‌ام. کلاس‌های ما در گروه لیو و همینطور کلاس‌های خودم بر پایه آموزش‌های عملی است.
من نیز مانند برخی از همکارانم مدتی کلاس‌های آنلاین برگزار کردم و در آن مدت سعی کردم تکنیک‌هایی جذاب طراحی کنم با این حال ادامه ندادم و این در حالی بود که 60 هنرجوی ثابت داشتم و همه خواستار این کلاس‌ها بودند.
هرچند با تعطیلی کلاس‌های مجازی، با گِله بچه‌ها  رو به رو شدم ولی به نظرم راه درست‌تری آمد چراکه این روزها درس و مدرسه بچه‌ها به فضای مجازی منتقل شده و آنان ساعت‌های زیادی را در این فضا سپری می‌کنند.
به هر حال درس و مشق اولویت اول است و کلاس‌های ما حالت فوق برنامه دارد. به همین دلیل برای اینکه بچه‌ها زمان کمتری را در فضای مجازی بگذارنند، کلاس‌هایم را تعطیل کردم.
ولی این به معنای آن نیست که تلاش دیگر همکارانم را در برگزاری کلاس‌های آنلاین منکر شوم. شرایط فعلی آنقدر دشوار و پیچیده است که نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای مسائل پیچید.
شاد کردن کودکان در این روزهای سخت، همه باید وارد عمل و بر ساخت برنامه‌های تولیدی متمرکز شوند.
تلویزیون و شهرداری می‌توانند بسیار موثر باشند.
متاسفانه فرصت تابستان را برای اجرای نمایش‌های کودک در فضای باز و پارک‌ها از دست دادیم در صورتی که می‌شد نمایش‌های تک نفره یا دو نفره را با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز و در تمام محلات بویژه مناطق محروم اجرا کرد.
شرایط امروز کودکان مرا به یاد دوره بچگی خودمان در زمان جنگ می‌اندازد.
آن زمان تلویزیون با ساخت برنامه‌های متعدد، بچه‌ها را شاد نگه می‌داشت.
به همین دلیل در آن مقطع شاهد دوره طلایی برنامه‌های کودک در تلویزیون بودیم ولی امروز با اینکه تعداد شبکه‌های تلویزیون افزایش پیدا کرده، به اندازه کافی به بچه‌ها توجه نمی‌شود.
بعد از شروع کرونا بسیاری از فعالان حوزه کودک در فضای مجازی به صورت رایگان فعالیت‌هایی مانند آموزش عروسک‌سازی، اجرای تئاتر یا قصه‌خوانی را در صفحه‌های شخصی خود انجام داده‌اند.
تا کی فعالان کودک باید داوطلبانه کار کنند در صورتی که شهرداری و تلویزیون و ارشاد می‌توانند با تولید محتواهای جذاب هم به افزایش روحیه کودکان کمک کنند و هم گامی موثر در جهت کارآفرینی برای فعالان این شاخه بردارند.
طبیعتا خوب است ولی اصلا کافی نیست چون باید برای همه بچه‌ها بویژه بچه‌های مناطق محروم برنامه بسازیم.
کودکان زیادی، امکان استفاده از شبکه نمایش خانگی را ندارند  ولی بیشتر خانواده ها تلویزیون دارند.
 من شخصا با تولیدات عمومی برای استفاده همه کودکان موافق ترم.
لازم است وزارت آموزش  پرورش هم درهای خود را به روی فعالان تئاتر کودک باز کند.
حالا که درس و مشق بچه‌ها به فضای مجازی وارد شده، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری فعالان تئاتر کودک، نمایش‌های کوتاهی را به عنوان زنگ تفریح بچه‌ها در فاصله میان آموزش دروس مختلف اجرا کند.
به این شیوه هم بچه‌ها سرگرم و خوشحال می‌شوند و هم برای فعالان حوزه کودک، ایجاد اشتغال خواهد شد.
چند ماهی است که بیشتر بر کارهای صوتی متمرکز شده‌ام که پدر و مادرها هم حق انتخاب داشته باشند.
از پیش از شروع کرونا با اپلیکیشن «آی قصه» همکاری داریم که همان زمان هم مورد استقبال بود و طبیعتا بعد از کرونا، این اقبال، بیشتر هم شد.
این اپلیکشن که با همراهی پوریا عالمی، بهادر مالکی، آزاده مویدی فرد و ... ساخته می‌شود، پر از قصه‌های صوتی است و خانواده‌ها می‌توانند در ساعت‌های مناسب خود، از این برنامه‌ها برای سرگرمی و شادی کودکان‌شان استفاده کنند.
ایسنا


منیژه محامدی: شرایط برای تئاتر کار کردن فراهم نیست
منیژه محامدی کارگردان و مدرس تئاتر درباره تولید تله تئاتر در شرایطی که تئاترهای زنده تعطیل هستند، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بودجه تئاتر و چگونگی اختصاص آن خیلی عجیب و غریب شده و به دنبال آن مشخص نیست پروژه‌هایی مانند تله تئاتر را باید از طریق چه سازمانی پیگیری کرد. چون تلویزیون که مسئولیتی در این زمینه تقبل نمی‌کند بنابراین خود هنرمندان به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه کاری انجام دهند.
لب کلام
سال‌ها قبل شبکه چهار سیما متولی تولید تله تئاتر در تلویزیون بود اما الان کسی تولید چنین پروژه‌هایی را متقبل نمی‌شود و ما هم نمی‌دانیم که با چه کسی طرف هستیم.
با وجود گسترش بیماری کرونا، شرایط حضور در استودیو هم فراهم نیست چون به هر حال تله تئاترها باید در فضای بسته استودیو تصویربرداری شوند و حضور این همه عوامل در کنار هم ممکن است خطر ابتلا به بیماری و انتقال آن را افزایش دهد.
در هر حال معتقدم با این وضعیت فعلاً شرایط مناسب برای تئاتر کار کردن وجود ندارد چون هیچ تماشاگری حاضر نیست با این وضعیت به دیدن نمایشی بیاید.
به جز تئاتر فعالیت مشاغل دیگر هم باید تعطیل شود و به جای آن دولت از مردم جامعه و مشاغل آسیب دیده حمایت کند.
متاسفانه چون مردم مجبور هستند خودشان هزینه‌های زندگی شان را در این شرایط تامین کنند، حاضر نیستند در خانه‌هایشان بمانند و سرکار نروند چون فکر می‌کنند اگر از کرونا نمیرند حتماً از گرسنگی خواهند مرد.
این وظیفه دولت است که مثل همه جای دنیا زندگی مردم را تا اندازه‌ای تامین کند که حداقل چرخ زندگی شان نه به اندازه گذشته اما به هر حال بچرخد.
با وجودی که ریسک ابتلا به بیماری وجود دارد اما وقتی کمکی به اهالی هنر نمی‌شود هنرمندان هم ناچار هستند به کارشان ادامه بدهند در حالی که حمایت نکردن دولت از جامعه به نوعی خیانت به ملت محسوب می‌شود.
خبرگزاری مهر

مهدی علی‌نژاد: خانه نمایش مهرگان در آستانه تعطیلی
مهدی علی‌نژاد مدیر خانه نمایش مهرگان درباره وضعیت ادامه فعالیت‌های خانه نمایش مهرگان در پی اعلام مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: به منظور بازگشایی این تالار نمایشی تصمیمی نداریم چراکه پایان کار تماشاخانه‌ها تا ساعت 18 امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه وضعیت آمار شیوع ویروس کرونا بسیار بالا و خطرناک است از این رو بازگشایی این تالار نمایشی بی‌فایده است، بنابراین تعطیلی آن کار معقول‌تری است و باید منتظر شرایط بهتری باشیم.
لب کلام
در صورتی‌که حتی هیچ‌یک از نمایش‌ها هم حاضر به اجرا بنا بر مصوبه جدید نباشند، گروه نمایشی خودمان، نمایش "عشق ابدی" را که مجوزهای لازم را نیز کسب کرده را آماده اجرا داریم اما ترجیح‌مان بر این است که در شرایط کنونی که جان انسان‌ها در خطر است، نمایشی را به صحنه نیاوریم.
قصد آن را دارم که خانه نمایش مهرگان را واگذار یا تعطیل کنم.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی مبلغ سیصد میلیون تومان را به منظور حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی تخصیص داده بود که از این رقم بیست میلیون تومان به خانه نمایش مهرگان پرداخت شد.
به تماشاخانه‌های کوچک‌تر با ظرفیت کمتر مبلغی معادل همین رقم اختصاص یافت.
مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا تنها به منظور رفع مسئولیت اعلام شده چراکه این مصوبه کارشناسی نشده است و افرادی که چنین قانونی را اعلام کردند با سینما و تئاتر آشنایی ندارند و آگاه نیستند که مردم از ساعت 6- 7 عصر به تماشای فیلم یا تئاتر می‌نشینند و پیش از آن درگیر مشاغل خود هستند.
اجاره بهای ماهانه خانه نمایش مهرگان سی میلیون تومان است.
در شرایطی که هیچ‌گونه کسب درآمدی نداریم باید هر ماه اجاره بهای این تماشاخانه را به علاوه هزینه‌های جاری دیگر آن را پرداخت کنیم.
اکنون من حدود صد و هشتاد میلیون تومان به مالک بدهکار هستم.
هرچقدر بیشتر ملک را در اختیار داشته باشم ناچار خواهم بود تا وسایل و تجهیزات تماشاخانه را بفروشم تا بدهی خود را به مالک پرداخت کنم.
به منظور حمایت از کسب و کارهای ضرر و زیان‌دیده دو سامانه کارا و تحفه معرفی شد و من نیز متقاضی دریافت این تسهیلات بودم اما متاسفانه تاکنون این وام‌ها نیز به ما اختصاص نیافته است و در حد وعده و وعید و ثبت نام باقی مانده است.
هنرآنلاین

 




مطالب مرتبط

داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است
داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است

حسین مسافرآستانه یکی از داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز می‌گوید این رویداد به خوبی می‌تواند گروه‌های استانی را با یکدیگر مواجه کند و باعث تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر و زمینه‌ساز بهره‌مندی اهالی تئاتر در مناطق مختلف کشور از تجربه‌های دیگر ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد
با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد

در دومین نشست شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران، تصویب شد طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی اجرایی شود.

|

نظرات کاربران