در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با دبیر بخش قهوه‌خوانه‌ای

اسکندرنامه‌خوانی احیا می‌شود

مهدی لطفی می‌گوید توجه به جنبه‌های آموزشی و پژوهشی بخش قهوه‌خانه‌ای یکی از مهم‌‍ترین ویژگی‌های این دوره است.

به گزارش سایت ایران تئاتر، بخش «قهوه‌خانه‌ای» هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از پنجم شهریورماه در محوطه تالار وحدتآغاز به کار می‌کند. مهدی لطفی دبیر بخش قهوه‌خانه‌ای جشنواره با اشاره به ضرورت این بخش و اهمیت آن گفت: «در گذشته یکی از محفل‌های اصلی نمایش ایرانی، قهوه‌خانه بوده است. پیش از وارد شدن آمفی تئاتر به شکل غربی در دوره پهلوی، بیشتر نمایش‌ها در قهوه خانه‌ها، تکایا و میدان گاه‌ها اجرا می‌شده است، به همین دلیل مکان مهمی برای نمایش های ایرانی بشمار می‌رفته است.»

او با ارائه توضیحاتی در مورد نمایش‌هایی که در این دوره اجرا می‌شوند بیان کرد: «بیس اصلی کار ترنا بازی است، البته با کوشش آقای فتحعلی‌بیگی تغییراتی در آن داده شده است تا زوائدی که در طی سال‌ها به این بازی اضافه شده را حذف کنیم، چراکه ترنا بازی را از جایگاه اصلی‌اش دور کرده بود. ترنا بازی هر شب اجرا می‌شود. نقالی، دیگر بخش ثابت این دوره از بخش قهوه خانه‌ای است که در آن چند تن از اساتید و تعدادی از هنرمندان نسل جوان حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به استاد مرشد سعیدی، خانم امامی و داود معینی کیا اشاره کرد. نقل موسیقیایی از دیگر بخش‌هاست، ما این نقل را در گونه‌های مختلف فرهنگی در سراسر ایران داشته‌ایم، در فرهنگ قدیم به افرادی که نقل موسیقیایی انجام می‌دهند، خنیاگر می‌گفتند. در این بخش حسن اسکندری و عاشق کریمی «دیشمه» و «کوراغلو» را اجرا می کنند.»

دبیر بخش قهوه‌خانه‌ای افزود: «همچنین  استاد گزیکی از تای بات اسکندرنامه می‌خوانند، اسکندرخوانی هنری است که بسیاری فکر می‌کردند منسوخ شده است. فرزند استاد دورپور بخشی از داستان سلطان جمجمه را با دوتار می خوانند. استاد روشن گل افروز از خراسان شمال به سه زبان کورمانجی، ترکی و فارسی نقل هایی را اجرا می کنند. بخش های دیگر شمایل گردانی و نقل کردی از افسانه کهن است. از سوی دیگر هر شب هنرمند جوانی بخشی از حکایات سعدی را می خواند. قطعات کوتاه سیاه بازی و روحوضی و «آهو بره» از جمله دیگر برنامه های این بخش است. «آهو بره» را سال های دور استادی در نیشابور انجام می‌داده است، بعد از 15 سال رضا پور عیدیان پسر او را پیدا  کردیم که این کار را انجام بدهد و آن را احیا کند.»

لطفی عنوان کرد: «این برنامه‌ها در حیاط تالار وحدت و در محلی که برای این کار در نظر گرفته شده است اجرا می‌شود و ورود برای عموم مردم آزاد است.»

او پرداخت و توجه به جنبه‌های آموزشی و پژوهشی را یکی از اتفاقات مهم این دوره دانست و اظهار کرد: «در گذشته مردم قبل یا بعد از نمایش از هنرمندانی که این نوع اجراها را در قهوه‌خانه‌ها داشتند سئوال می‌پرسیدند و بعد از آن نمایش انجام می‌شده است. ما نیز تلاش کردیم تا در میان اجراها توضیحات و مباحثی را در مورد این اجراها داشته باشیم تا نسل جوانی که با این نوع نمایش‌ها آشنایی ندارد، اطلاعات لازم را بدست آورد. تمام این اطلاعات ثبت و ضبط می‌شود.»

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از چهارم تا 10 شهریورماه به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد
در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد

هوشنگ جاوید، پژوهشگر و داور بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه حضور نسل جدید در عرصه هنرهای آیینی و سنتی، نشان از تعهد جوانان امروزی به هنر و فرهنگ ایرانی دارد، گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی از ...

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است
در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است

منصور براهیمی، پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر با بیان این‌که پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است، گفت برای امر پژوهش و فعالیت تئاتر نیازمند سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.  

|

دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد
دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد

علیرضا صمدی‌شادلو و منوچهر محمدپور پیشکسوتان تئاتر در خراسان شمالی، به واسطه برخورداری از فرهنگ غنی آیین و سنت در استان خراسان شمالی تاکید کردند که میزبانی این جشنواره باید برعهده این استان باشد.

|

مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد
مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد

مهتاب تبریزی، کارگردان هرمزگانی اعتقاد دارد بخش عروسکی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بهتر است به صورت رقابتی برگزار شود تا کیفیت آثار افزایش یابد.

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|