در حال بارگذاری ...
صادق عاشور پور از اهمیت یک سایت تخصصی می‌گوید

برخلاف ایران تئاتر فعالیت برخی رسانه‌ها در قد و قواره هنرهای نمایشی نیست

ایران تئاتر یکی از مراجع اصلی اخبار تئاتر ایران بوده و هست و اولین اطلاعات همیشه از طریق این سایت به من رسیده است. متأسفانه بسیار دیده‌ام که فعالان مطبوعاتی نگاه انحصاری دارند، یعنی بیشتر اخبار دوستان خودشان را منتشر می‌کنند، درحالی‌که رسالت رسانه این نیست و ایران تئاتر از این محدوده عبور کرده است .

در یک بررسی کلی می‌بینیم که ما برای تئاتر رسانه مستقلی نداریم یا خیلی کم داریم. شاید مجلات و روزنامه‌هایی باشند که اخبار مربوط به تئاترها را چاپ کنند، اما ازنظر تعداد و حجم مطالبی که در مورد هنرهای نمایشی کار می‌شود، این میزان بسیار کم است. صادقانه و به‌دوراز نگاه جانب‌دارانه، باید بگویم ایران تئاتر یکی از مراجع اصلی اخبار تئاتر ایران بوده و هست و اولین اطلاعات همیشه از طریق این سایت به من رسیده است. متأسفانه بسیار دیده‌ام که فعالان مطبوعاتی نگاه انحصاری دارند، یعنی بیشتر اخبار دوستان خودشان را منتشر می‌کنند، درحالی‌که رسالت رسانه این نیست  ایران تئاتر از این  محدوده عبور کرده است .

 سالهاست که دیگر مجلات تخصصی تئاتر  را نمی‌خوانم. به این دلیل که فکر می‌کنم با همه احترامی که برایشان قائل هستم، فعالیت‌هایشان دیگر در قد و قواره تئاتر نیست. من خیلی از همکاران در  ایران تئاتر را نمی‌شناسم که بخواهم به خاطر دوستی با آن ها در مورد این سایت نکات مثبتی را بگویم، اما به‌عنوان جزء کوچکی از جامعه تئاتر ایران و به‌عنوان یک علاقه‌مند به هنرهای نمایشی، حس می‌کنم ایران تئاتر همه تلاشش را برای ما می‌کند و این تلاش برایم بسیار ارزشمند است.

من در مدرسه شهیدآوینی دانش‌آموزانی دارم که آن‌ها هم ایران تئاتر را مرجع اخبار هنرهای نمایشی می‌دانند. فکر می‌کنم این سایت می‌تواند در توسعه داخلی و حتی جهانی تئاتر کشور قدم‌های مثبتی بردارد که این اتفاق ملزم به حمایت نهادهای دولتی از ایران تئاتر است.

اگر واقعاً فرهنگ ایران را بشناسیم، به‌وسیله قدرت رسانه راحت‌تر می‌توانیم آن را توسعه دهیم. رسانه باید حافظ مردم و اندیشه‌های آن‌ها باشد و در جهت صلاح مملکت گام بردارد. وقتی تئاتر داخل کشور موردتوجه قرار بگیرد و مسئولان برنامه‌ریزی برای تئاتر را در اولویت قرار دهند، می‌توانیم به توسعه بین‌المللی این هنر هم‌فکر کنیم. در این صورت رسانه‌ای مثل ایران تئاتر هم با انعکاس اخبار تمام فعالیت‌های داخلی، چه در تهران و چه در شهرستان، به رشد هرچه بهتر تئاتر کمک می‌کند. خوشبختانه این سایت تا امروز حامی گروه‌های تئاتری در سایر استان‌ها بوده و هست و اطلاعات جامعی از هنرمندان و گروه‌های تئاتر را جمع‌آوری کرده است که همه از این بانک اطلاعاتی استفاده می‌کنند.

باید افرادی را که به‌نوعی تاریخ تئاتر کشور هستند، موردتوجه قرارداد و رسانه‌ها یاد و آموزه‌های آن‌ها را حفظ و منتشر کنند. از زمان مشروطه تا امروز تئاتر ایران هنوز نتوانسته جایگاه جهانی خود را پیدا کند. ما در بازه زمانی کوتاهی در خارج از کشور نمایش‌هایی اجرا می‌کردیم و به موفقیت‌هایی هم‌دست یافته بودیم، اما امروز به‌جای پیشرفت، عقب‌گرد داشتیم. با انتشار الگوی نمایش ایرانی، می‌توانیم امضای خود را در جهان داشته باشیم و این‌ها راهکاری برای جهانی‌شدن تئاتر کشور است که سایتی مثل ایران تئاتر با اشاعه چنین نگاهی به‌وسیله ابزارهای رسانه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند نقش مهمی در این مسیر بازی کند.

مگر می‌توانیم هنرمندان ازدست‌رفته را زنده کنیم؟ پس امروز که هستند از آن‌ها یاد کنیم و از وجودشان بهره ببریم. رسانه باید هنر این افراد را صادر کند. در حال حاضر تئاتر ایران نهالی است که ریشه ندارد، رسانه می‌تواند باقدرتی که دارد به این نهال ریشه و پروبال بدهد و آوازه‌اش را به جهان برساند.




مطالب مرتبط

سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است
سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است

مجید افشار، سیاه‌باز پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، سیاه را بهلول و قهرمانی مردمی می‌داند که با شاد کردن دیگران شاد است و از اهمیت سالم و درست خنداندن تماشاگر در این هنر می‌گوید.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که در پای صندوق سیار مستقر در تالار وحدت حضور پیدا کرده بود، از کمیسیون فرهنگی آینده مجلس خواست منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند.

|

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

نظرات کاربران