نگاهی به نمایش جدید مرتضی اسماعیلکاشی؛ دیدن، اندیشیدن و داوریکردن علی جعفری فوتمی – عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران: بعد از تجربه موفق و چندینبارهی اجرای نمایش «انسان–اسب پنجاه پنجاه»، طبیعی بود که سطح ...
نگاهی به «نمایش موزیکال بتهوون»، اثر جواد مولانیا نواختن پیانو مانند نوازش یالهای اسب! نمایش بتهوون، اثر جواد مولانیا این روزها در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی دکر باغ کتاب در حال اجراست. آنجه میخوانید یادداشتی بر اجرای دور دوم نمایش است.
یادداشتی بر نمایش «هم این/هم آن» کاری از سهند خیرآبادی؛ وقتی دو نسل بازیگری روی صحنه روبهرو میشوند علی کیهانی: نمایش «هم این/ هم آن» تازهترین اثر سهند خیرآبادی است که با بازی گلاب آدینه و نورا هاشمی این روزها در تماشاخانه ملک روی صحنه رفته است. نمایشی ...
یادداشتی بر نمایش «روزهای بیباران» کاری از امین بهروزی؛ در سایهسار عشق و امید رضا بهکام: نمایش «روزهای بیباران» که این روزها در تماشاخانه شماره دو «هما» اجرا میشود، درواقع دغدغه دهساله کارگردانش «امین بهروزی» است ...
سوران حسینی: بیستودومین جشنواره آیینی و سنتی پیوند دوباره هنر، پژوهش و مردم است بیستودومین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی امسال با نگاهی تازه برگزار میشود، رویکردی که به جای رقابت، بر کیفیت، آموزش و پژوهش تکیه دارد. سیدسوران ...
نگاهی به اجرای نمایش «الاویاتان» نوشته و کار محمد میرعلیاکبری؛ و سپس انفجار... منتقد مهمان، محسن عظیمی: در نمایش «الاویاتان» نوشته و کار محمد میرعلیاکبری با استفاده از زبان استعاره، فضایی خلق میکند جهانشمول، لامکان و ...
یادداشتی بر نمایش «من» به کارگردانی مصطفی هرآئینی؛ زیست نهاد، خود و فراخود بر صحنه تئاتر ایران تئاتر / منتقد مهمان: نمایشنامه «من» به قلم مصطفی هرآئینی، با رویکردی چندلایه و پیچیده به مقوله هویت، خودآگاهی و تضادهای درونی بشر میپردازد. این نمایش، ...
یادداشتی بر نمایش «مریخیها مامان میخوان» به کارگردانی محمد عبدی جمالی؛ کهنههای همیشه نو احمدرضا حجارزاده: در تولید نمایش کودکونوجوان، علاوه بر جذابیتهای شکل اجرایی و استفاده از ترانه و موسیقی و جلوههای فانتزی، نکته مهم دیگر، پرداختن به مسائل ...
نقدی بر نمایش «مکبث نهیلیسم» اثر نیما گودرزی؛ کمیتزدگی و معاصر نبودن علیرضا نراقی: نگرش کمی به تمهید یا ایدههای به ظهور رساننده خلاقیت هنری، حاصل تهی شدن آن تمهیدِ خلاقه از محتوا و اصالت است. گاه این کمیسازیِ امر کیفیِ ...
یادداشتی بر نمایش «بر زمین میزندش» نمایش با خشونتی شاعرانه تماشاگر را به تجربهای فراواقعی میخواند منتقد مهمان مریم نجاتی: «بر زمین میزندش» تجربهای است که بیش از آنکه داستان بگوید، به حواس، منطق و حتی امنیت بدنی تماشاگر یورش میبرد.علی شمس، با ...
یادداشتی بر نمایش «آماس» به کارگردانی آرش سنجابی «آماس» نماد بدن زخمی انسان معاصر است نمایش «آماس» به کارگردانی آرش سنجابی این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. آنچه در ادامه میخوانید یادداشتی بر این نمایش است.
یادداشت زهرا محمدی کارگردان نمایش قاب: آشکارشدن پیچیدگی روابط اعضای خانواده با یک قاب عکس زهرا محمدیٰ کارگردان نمایش «قاب» که هماکنون در تالار مولوی روی صحنه است، درباره نمایش خود میگوید: چند ثانیه مکث برای عکس گرفتن و همین موقعیت ساده باعث آشکارشدن ...
یادداشتی بر نمایش «کافه مک اَدم»؛ مرثیهای برای فقدان وفا و مأوا نمایش «کافه مک اَدم» این روزها در مجموعه تئاترشهر روی صحنه است، آنچه میخوانید نقدی بر همین نمایش نوشته محمود استادمحمد و به کارگردانی آرمان شهبازی است.
به بهانه اجرای نمایش «بر زمین میزندش» تئاتر پرفورماتیو؛ روایت جهان ابراهیم ابراهیمی؛ در جهانی موازی آنسوی جهان جن و پریان در کلبهای(اگر بشود نام آن را کلبه گذاشت) موجودی افسانهای را که گاوی را بر زمین زده است میبینم. ...
نگاهی به نمایش «کهته» از هنرمندان جنوب؛ خط خون شکسپیر در خارک ابراهیم پشتکوهی: نمایش «کهته» نوشته عقیل جماعتی و کارگردانی حسین اسدی از جزیره خارک میهمان سالن چهارسوی تئاتر شهر است؛ «کهته» از جزیره ...
نگاهی به نمایش همایون غنیزاده؛ «ددالوس و ایکاروس» در بازگشت: نوسازی یا تکرار؟ علی جعفری فوتمی: بازخوانی آثار پیشین، در تئاتر امروز، امری عادی و حتی گاه لازم تلقی میشود؛ اما تنها زمانی که این بازخوانی با نوسازی، بازآفرینی، و خوانش تازهای ...