به بهانه اجرای نمایش «بر زمین میزندش» تئاتر پرفورماتیو؛ روایت جهان ابراهیم ابراهیمی؛ در جهانی موازی آنسوی جهان جن و پریان در کلبهای(اگر بشود نام آن را کلبه گذاشت) موجودی افسانهای را که گاوی را بر زمین زده است میبینم. ...
نگاهی به نمایش «کهته» از هنرمندان جنوب؛ خط خون شکسپیر در خارک ابراهیم پشتکوهی: نمایش «کهته» نوشته عقیل جماعتی و کارگردانی حسین اسدی از جزیره خارک میهمان سالن چهارسوی تئاتر شهر است؛ «کهته» از جزیره ...
نگاهی به نمایش همایون غنیزاده؛ «ددالوس و ایکاروس» در بازگشت: نوسازی یا تکرار؟ علی جعفری فوتمی: بازخوانی آثار پیشین، در تئاتر امروز، امری عادی و حتی گاه لازم تلقی میشود؛ اما تنها زمانی که این بازخوانی با نوسازی، بازآفرینی، و خوانش تازهای ...
یادداشتی بر نمایش «آداب شکار روباه»؛ تمنای ناممکن شاه بودن محمدحسن خدایی: پرداختن به زندگی آقا محمدخان قاجار، این روزها بیش از گذشته در فضای تئاتر کشور نمود یافته است. تو گویی روانشناسی اجتماعی جامعه ایران از طریق احضار تن و ...
نگاهی به نمایش «بر زمین میزندش» ما که پر از ثروت و غفلتیم! امید طاهری: بعد از اجرای درخشان «احتمالات» اینبار علی شمس بر سینه زمان میکوبد و «بر زمین میزندش». نمایشی که حد پرش جسارت در اجرا، توانمندی، ...
نگاهی به نمایش «پلکانی به سوی بهشت»؛ مرگ زنپوشی سازشکار است علیرضا نراقی: مرگ را قاعده ساختن، طرح انداختن صورتی اطمینانبخش از امر تجربهنشدنی است. هیچکس مرگ را نمیآزماید و مرگ کیفیتی است که چون بر میرنده حادث شد او ...
نگاهی به دو نمایشنامه از انتشارات نمایش؛ داستانهایی تلفیقی و خلاقانه از سنت، آیین و روایت مدرن حامد قریب: نمایشنامههای «این روبان سیاه که به قاب دنیاست» نوشته سیدمحمد مساوات و «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» اثر سیروس همتی، از آثار منتشر ...
نگاهی به نمایش «جک نارن»؛ علیه جانفشانی بیوقت یک پتروس نه چندان فداکار محمدحسن خدایی: نمایش عروسکی «جک نارن» در ادامه کار حرفهای قیس یساقی و گروه اجراییاش، میتواند حرکتی روبهجلو محسوب ...
نگاهی به نمایش «نکراسوف»؛ بازی ابزار و تصویر برای خلق شگفتی صحنه شهرام کرمی: ژان پل سارتر (۱۹۰۵-۱۹۸۰ ) فیلسوف و نمایشنامهنویس و رماننویس و منتقد بزرگ فرانسوی از نویسندگان و متفکران بزرگ پیشرو در سده بیستم شناخته میشود. علاوه ...
نگاهی به نمایش «رام کردن اسب چوبی»؛ از پاریس تا تهران: ضیافتی با طعم شوخیهای بیخطر علی جعفری فوتمی: تماشای نمایش «رام کردن اسب چوبی» تجربهای دوگانه را در ذهن مخاطب آگاه ایجاد میکند: از یکسو با کمدیای سرزنده، پرکشش و بازیمحور ...
نگاهی به نمایش قرمز؛ قرمز نام همه رنگهاست علیرضا نراقی: شروع نمایشنامه قرمز نوشته جان لوگان نویسنده شهیر آمریکایی، یکی از مهمترین لحظههای این نمایشنامه فشرده است. این شروع است که تمام دعوی اثر را شکل ...
نگاهی به نمایش امر ملوکانه؛ منظومه نامههای عاشقانه شهرام کرمی: از منابع و مرجع پرکاربرد در حوزه ادبیات و هنرهای نمایشی رجوع به تاریخ و یا شخصیتهای تاریخی است. این رویه در آثار نویسندگانی چون ...
نگاهی به اجرای «امشب بهصرف بورش بدون خون»؛ دوئت زیبای صابر و الهام امید طاهری: پیش از هر چیز باید موقعیت را در نظر بگیریم. هم در نمایش قبلی صابر ابر «امشب بهصرف بورش و خون» و هم در قسمت دوم این اقتباس از رمان ...
نگاهی به نمایش «زندانی در دانمارک»؛ روایت در غیاب روایت: زیباییشناسی بیعمل علی جعفری فوتمی: محمد مساوات در نمایش تازهاش «زندانی در دانمارک» جسارت و تجربهگراییاش را در مواجهه با ادبیات کلاسیک نشان میدهد. او به سراغ ...
نگاهی به کتاب «مبانی دکور و صحنهآرایی»؛ منبعی کلاسیک برای درک هنر صحنهپردازی حامد قریب: کتاب «مبانی دکور و صحنهآرایی» نوشته هنینگ نلمز با ترجمه شیدا شهرامیان و محسن صانعی، که در انتشارات نمایش منتشر شده است، بهعنوان یکی از ...
نگاهی به کتاب «این صحنه خانهی من است» روایتی از زندگی، اندیشه و آثار حمید سمندریان حامد قریب: کتاب «این صحنه خانهی من است»، گفتوگویی بلند و عمیق میان افسانه ماهیان، کارگردان و بازیگر تئاتر، با حمید سمندریان، از چهرههای برجسته و ...