گفتوگو با کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی / از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفتوگو با کارگردان «انگشتر اسرارآمیز» / میثم یوسفی: جای زنگ تئاتر در مدارس به صورت تخصصی و کاربردی خالی است
گفتوگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» / جایی که آرامش درگیر چالشهای عجیب میشود؛ هنر همان کشتی نجاتدهنده است
گفتوگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» / حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسینپور پدر در زیرزمین زنده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهابالدین ...
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنیترین منابع اقتباس داستانهای ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بیپایان ...
نقدی بر نمایش «دور» نوشته و کار وحید نفر انگار هنوز صدای گلوله میآید بهنام حبیبی: هشت سال دفاع مقدس ایران در برابر متجاوزان عراقی، چنان در تاریخ رشادتهای ایرانیان ثبت شده است که همواره و پیوسته، دستمایه تولید آثار هنری در ...
نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی اجرای کمدی در مرزهای گروتسک حمیدرضا کاظمیپور*: یک گروه بازیگران تئاتر در حال آمادهسازی اجرایی برای صحنه هستند و در خلال آمادهسازی اثر برای اجرا، نقبی بر فرایندهای پیچیده تولید، ...
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار» در مسلخ عشق جز نکو را نکشند سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همانگونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و ...
نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائهکننده نمایشهای ایرانی در شیوهها و گونههای مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام ...
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت سیدعلی تدین صدوقی: این شبها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی میتوانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازهترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. ...
نگاهی به نمایش «همه بگید سیب» نوشته و کار شراره طیار با خودت مهربان باش و بگو «نَه» احمدرضا حجارزاده: در این سالها جملهای به بهانه توجیه اشتباهات یا ناآگاهی پدرها و مادرهای نسل جدید در برخورد با فرزندان کودکشان در فضای مجازی باب شده ...
نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره سگها و گربهها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی سالاد اولویه با سس قرمز احمدرضا حجارزاده: محمدهادی عطایی گرچه تجربههای پراکندهای در عرصه کارگردانی تئاتر داشته اما بیشتر بهعنوان بازیگر تئاتر شناخته میشود تا کارگردان. او ...
نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطبالدین صادقی تن در خون و تراژدی در آیین علیرضا نراقی: تراژدیهای فدریکو گارسیا لورکا ریشه در فرهنگ عامه و اسطوره دارد. همین تکیه بر داستانها و باورهای عامیانه به کشمکش نمایشنامههای او وجهی آیینی ...
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشتآرای سرما صحنه را در برمیگیرد علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاحفرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که بهسرعت خود را نمایان ...