بکت به سکوت عادت داشت، جویس هم همین طور، آنها معمولاً سرگرم مباحثی میشدند که بخش اعظم آن به رد و بدل کردن سکوت میگذشت، هر دو غرق در اندوه، بکت عمدتاً برای جهان، جویس عمدتاً برای خود بکت به سکوت عادت داشت، جویس هم همین طور، آنها معمولاً سرگرم مباحثی میشدند که بخش اعظم آن به رد و بدل کردن سکوت میگذشت، هر دو غرق در اندوه، بکت عمدتاً برای جهان، ...
لزلی: بعضی وقتها فکر میکنم نگه داشتن یک پروژه در ذهن بهترین راه است، حتی اگر صحبت کردن درباره ایدههای جدید به طور شگفتانگیزی اغواکننده باشد. من شخصاً متوجه شدهام که پیشرفت به وسیله مشترک کردن ایدهها قبل از آن که آنها کاملاً شکل گرفته باشند، سبب تلف کردن انرژی خلاقانه اولیه یک ایده غریزی میشود که برای ساخت یک قطعه جدید غلیان میکند. بنابراین من آن را برای خودم نگه میدارم. لزلی: بعضی وقتها فکر میکنم نگه داشتن یک پروژه در ذهن بهترین راه است، حتی اگر صحبت کردن درباره ایدههای جدید به طور شگفتانگیزی اغواکننده باشد. من شخصاً متوجه ...
هر اثر مهمی به نحوی،نوع جدیدی را خلق میکند یا در نوع قبلیِ موجودِ وابستهاش، تغییراتی ایجاد میکند. به عبارت دیگر، طبق این نظر میتوان گفت هر اثر بزگری وجود دو"فرم" یا واقعیت دو "نوع" را تثبیت میکند:"نوعی که از آن تخطی میکند و تغییرش میدهد و نوعی که خود با این تغییراتش بنا مینهد!" هر اثر مهمی به نحوی،نوع جدیدی را خلق میکند یا در نوع قبلیِ موجودِ وابستهاش، تغییراتی ایجاد میکند. به عبارت دیگر، طبق این نظر میتوان گفت هر اثر بزگری وجود ...
در مناسبتی که"سیاوش خوانی" و"اسبهای آسمان..." به طور مجزا با منبع اقتباس برقرار میکنند، تفاوت بنیادینی وجود دارد و آن نگاه سوم شخص بیضایی و نگاه اول شخص ثمینی به اسطوره سیاوش است. در حقیقت هنگامی که اسطوره سیاوش در مرحله نخست روند اقتباس، ابژه هر دو اقتباسگر میشود، یکی آن را از بیرون نگریسته و دیگری از درون در مناسبتی که"سیاوش خوانی" و"اسبهای آسمان..." به طور مجزا با منبع اقتباس برقرار میکنند، تفاوت بنیادینی وجود دارد و آن نگاه سوم شخص بیضایی و نگاه اول شخص ...
بررسی ویژگیها، تفاوتها و تقابلهای گالیله و ژاندارک به عنوان قهرمانان دو نمایشنامهیِ برتولت برشت گالیله به عکس ژاندارک فنا شدن را انتخاب نمیکند. پیروزی او و رسیدن به هدفاش در گرو زنده بودن اوست. گالیله ایدئالیست نیست و تفکر آرمانخواهانه ندارد. او با ...
درخت واقعی را فراموش کنید. واقعیت ارائه مطلب را رها کنید، واقعیت کنشهای بازیگری را رها کنید. پس از آن بازیگر را هم رها کنید. این همان چیزی است که باید در طی زمان روی دهد درخت واقعی را فراموش کنید. واقعیت ارائه مطلب را رها کنید، واقعیت کنشهای بازیگری را رها کنید. پس از آن بازیگر را هم رها کنید. این همان چیزی است که باید در طی زمان روی ...
فراموش نکنید که در یک فضای سه بُعدی کار میکنید بنابراین نورپردازی که انجام میدهید باید بر طبق آن باشد. نور دادن از زاویهیِ جلو، قیافه، حالت و جزئیات را نمایان میکند اما استفاده بیش از حد آن فضا را تخت و دو بُعدی میکند. نور از بالا و پشت، بُعد سوم را میدهد فراموش نکنید که در یک فضای سه بُعدی کار میکنید بنابراین نورپردازی که انجام میدهید باید بر طبق آن باشد. نور دادن از زاویهیِ جلو، قیافه، حالت و جزئیات را نمایان ...
در حین تمرینات عملی میتوان متوجه نکاتی شد که صرفاً با فکر کردن هیچ گاه به آنها پی نمیبریم. به ندرت زمان کافی برای آن چه باید انجام داد، وجود دارد در حین تمرینات عملی میتوان متوجه نکاتی شد که صرفاً با فکر کردن هیچ گاه به آنها پی نمیبریم. به ندرت زمان کافی برای آن چه باید انجام داد، وجود دارد
مکبث شکسپیر در مقام"مدلول" - برای مکبث پولانسکی - و به مثابهیِ"مرجع"- برای سریر خون کوروساوا - جلوه کند. به بیانی دیگر، فرایند اقتباس از یک نمایشنامه برای سینما، از مسیر استحاله یک"نظام ارتباطیِ مبتنی بر کلام" به یک"نظام ارتباطی مبتنی بر تصویر" میگذرد مکبث شکسپیر در مقام"مدلول" - برای مکبث پولانسکی - و به مثابهیِ"مرجع"- برای سریر خون کوروساوا - جلوه کند. به بیانی دیگر، فرایند اقتباس از یک نمایشنامه برای ...
ساموئل بکت فراتر از ابزوردیته نویسنده به زبانی سخن میگوید که خود به ویران کردن آن کمر بسته و دالهای زبانی و معنایی دچار چنان گیجی و تهوعی شدهاند که مدلولهایشان را از یاد بردهاند، سخنانی ...
جوهره بنیادین روابط انسانی به وسیله ژست، وضع و حالات، حرکات اشاره و سکوت تعیین میشود. کلام به تنهایی نمیتواند دلالتگر همه چیز باشد. بنابراین باید یک الگوی حرکتی نوین در صحنه را طراحی نمود. جوهره بنیادین روابط انسانی به وسیله ژست، وضع و حالات، حرکات اشاره و سکوت تعیین میشود. کلام به تنهایی نمیتواند دلالتگر همه چیز باشد. بنابراین باید یک الگوی حرکتی ...
نگاهی به مفهوم بدیههسازی در گفت و گو با روبرتو چولی وقتی مثل همین اواخر در ایران، اجرایی را میبینم و متوجه میشوم که کارگردانی(در این مورد بهرام بیضایی) واقعاً یک استاد است، احساسی همچون یک گدا به من دست میدهد. ...