گفتوگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» / میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه بهصورت گروهی، تجربهای لذتبخش بود
گفتوگوی نوروزی با بازیگری که چهار سال است از صحنه دور افتاده / محمد ساربان: تئاتر است که هنرپیشه خوب برای سینما میسازد
گفتوگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار / تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگترین عیدی به هنرمندان بود
مثل ابری که روی خورشید را بپوشاند، جنگ روی عشق و امید و تمام مظاهر طبیعی زندگی، سایه میاندازد. سایهای که شاید بتوان از آن به اشکال تازهای رسید. و به معنای جدیدی که از جوامع پس از جنگ، زاده میشوند. برای همین مفاهیم است که زندهایم و هنوز مینویسیم... مثل ابری که روی خورشید را بپوشاند، جنگ روی عشق و امید و تمام مظاهر طبیعی زندگی، سایه میاندازد. سایهای که شاید بتوان از آن به اشکال تازهای رسید. و به معنای جدیدی که ...
ایجاد انگیزه؛ امری اجتنابناپذیر از سالهای جنگ تا امروز آثار بسیاری در این زمینه خلق شدهاند؛ از رضا صابری و علیرضا حنیفی گرفته تا علیرضا نادری، محمد یعقوبی و نادر برهانیمرند که نگاه اجتماعی ـ ...
جریان مستمر در تئاتر دفاع مقدس؛ یک ضرورت حرکت جشنوارهای، وضعیت نیمه خاموش این گونه نمایشی را قدری بسامان میکند، اما فقط مُسکن است و راه حل معقول نیست. همین جا نیز باید شاکر بود که جشنواره تئاتر دفاع ...
تئاتر دفاع مقدس، منظرها و نظرها اگر آثار برگزیده و بخش ویژه هنرمندان حرفهای در جشنواره تئاتر دفاع مقدس فقط برای اجرا در جشنواره با مخاطبانی محدود به صحنه روند و به محض پایان یافتن جشنواره، ...
یادداشت فرزان سجودی درباره تغییر جایگاه آئینها شما نیز که یکی از علاقهمندان تعزیهاید در واقع مشتری پست مدرن محسوب میشوید. قابی که دور این اجرا میبندید با قاب مادربزرگهایمان متفاوت است همان طور که قاب ...
اعلام نتایج بازخوانی متون بخش مسابقه بینالمللی بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر کمیته بازخوانی متون متقاضی شرکت در بخش مسابقه بینالمللی جشنواره تئاترفجر متشکل از آقایان سید مهدی شجاعی، حسین فرخی و دکتر مجید سرسنگی، اسامی نمایشنامههایی را که ...
یادداشتی از رضا آشفته به مناسبت مراسم تجلیل از اکبر رادی امشب و در یکی از اجراهای پایانی نمایش"لبخند با شکوه آقای گیل"، از اکبر رادی نمایشنامهنویس پیشکسوت و نویسنده این نمایش تجلیل میشود. رضا آشفته یادداشتی در ...
گزارشی از برنامه اجرای نمایشها در تالارهای تهران با نزدیک شدن به ایام برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر آئینی ـ سنتی پنج تالار اصلی، چهارسو، سایه، تالار هنر و خانه نمایش روزهای پایانی اجرای عمومی خود را ...
وقتی با تمام سختیها، ملامتها، کمبودها و فداکاریها نمایشی به روی صحنه میرود و اجرایش کامل میشود فرشته حافظ آن نمایش بالهایش را باز کرده و اگر آن نمایش به طور مثال در تئاترشهر در حال اجرا باشد، روی بنای زیبای تئاترشهر در حرکت هست، فکر میکنم از ابتدا تا به انتها ! وقتی با تمام سختیها، ملامتها، کمبودها و فداکاریها نمایشی به روی صحنه میرود و اجرایش کامل میشود فرشته حافظ آن نمایش بالهایش را باز کرده و اگر آن نمایش به طور ...
حضور نمایندگانی از 7 کشور جهان در بخش سمینار نمایشهای آیینی ـ سنتی در بخش نواحی ۶ نفر، در بخش داخلی ۱۸ نفر، در بخش بینالمللی ۱۲ نفر و در بخش کارگاههای آموزشی، ۶ کارگاه توسط اساتید داخلی و خارجی برپا میشود.
اجرای 9 نمایش از شهرستانها در بخش صحنهای جشنواره آیینی ـ سنتی نمایشهای "آنامرگان" به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی محمد اللهی از مشهد، "افعی طلایی" نوشته علی نصیریان به کارگردانی علیاصغر شادروان از اهواز، ...
اجرای 11 نمایش در بخش صحنهای جشنواره نمایشهای آیینی ـ سنتی نمایشهای "آخ اگه بارون بزنه" نوشته فخرالدین خاکزند" به کارگردانی هادی عامل، "الماس چاقوفروش" نوشته داود فتحعلیبیگی به کارگردانی رضا مختاری، ...
معرفی آثار پذیرفتهشده بخش صحنهای جشنواره تئاتر دفاع مقدس نمایشهای "در بیداری" نوشته شهرام کرمی به کارگردانی یلدا قشقایی، "فقط یک صندلی برای درد دل" به نویسندگی و کارگردانی آرمان طیران،"فاجعه فوروارد فوتبال ...
سه سالی میشد که"لبخند با شکوه آقای گیل" مرا اسیر خود کرده بود و دائم فکر مرا به خود مشغول می داشت، اما وقتی به آن نزدیک می شدم، تردیدی عجیب مرا فرا می گرفت و باز از آن فاصله می گرفتم، با این حال همیشه این لبخند در ذهنم جای گرفته بود و رهایم نمی کرد و باز دوباره نزدیک شدن و باز همان تردید سه سالی میشد که"لبخند با شکوه آقای گیل" مرا اسیر خود کرده بود و دائم فکر مرا به خود مشغول می داشت، اما وقتی به آن نزدیک می شدم، تردیدی عجیب مرا فرا می گرفت و باز ...
یادداشتی درباره ضعف اطلاع رسانی تئاتر در شهرستان ها واقعیت این است که تئاتر شهرستان آن قدر درگیر مقوله بودجه و آموزش و جنگ و دعوای"جوان ـ پیشکسوت" و"مسئول ـ هنرمند" و... است که اگر در این میدان کارزار کسی هم ...
یادداشت بهروز غریبپور درباره ITI ایران نه"یونیما" و نه "آی. تی. آی" محل ناله و مویه کردن نیست. هرگز بیان کاستیها ثمری برای تئاتر یک کشور به دنبال ندارد ـ البته ممکن است که کسی با این خصوصیات از ...