برگزیدگان نمایشنامهنویسی تئاتر تجربه معرفی شدند برگزیدگان بخش متن اجرا (نمایشنامه نویسی ) بیستمین دوره تئاتر تجربه و مشاوران علمی و هنری این بخش معرفی شدند.
عرفان خلاقی در گفتوگو با ایران تئاتر اعلام کرد: استفاده از ویدئوپروژکشن باید دلالتهای متن را افزایش دهد عرفان خلاقی اعلام کرد که بازی در نمایش «اُموفاجیا» بسیار دشوار است چون هر اشتباهی اجرا را به خطر میاندازد و هر لحظه ممکن ایت مخاطب به نمایش ورود کند
روایتگر یک آئین پوستر «اُموفاجیا» رونمایی شد پوستر نمایش اُموفاجیا به کارگردانی عرفان خلاقی اثر برگزیده جشنواره مونولوگ موندا رونمایی شد.
نگاهی به نمایش «دیوان غربی شرقی» به کارگردانی محسن حسینی تئاتر بینافرهنگی و ابهامات و ضرورتهای اجرایی آن نمایش کلاژیست از مهارتهای مختلف اجرایی بر صحنه که بر بسترهای مختلف فرهنگی و حتی رسانهای ارائه میشود. بر اساس ذات و هدف نهایی این نمایش، گاهی نیز امر زبانی ...
«خانهای در آسیا» امرِ وانموده و خاصیتِ آینهگی جهانِ پستمدرن پیشنهاد نمایشی مانند «خانهای در آسیا» برای تئاتر ما، نحوه مواجههی آن است با مقولهی تکنولوژی و کاربستِ آن در تئاتر. استفادهای آنچنان کارکردی، انداموار، ...
«هملت» اوسترمایر نمایشِ نمایشِ یک جنون هملتِ اوسترمایر یکی از مهمترین نمایشهای خارجی اجرا شده در این چند سال است. مهم است نه چون پانزده تُن دکور و هفت تُن خاک – و چه عدد استعاریست برای خاک- برای ...
«چر» و روایت تاریخ دشواریهای بازنمایی فاجعه بر صحنه در حوزه حرکت و طراحی هرچند با انتخابی که کارگردان در مورد محدود کردنِ طول و عرض گسترهی حرکتیِ بازیگران کرده میزانسنهایِ متنوع قابلیت اجرا ندارند، اما طراحی ...
نگاهی به «طپانچه خانم» به پرسش گرفتن شرایط امکانپذیری تجدد متن «طپانچه خانم» نمونهای است موفق از این موضوع که چگونه میتوان ضمن حفظ تاریخی و انضمامی بودن بافت دراماتیک، به هدف تعمیمپذیری تاریخی آن نیز دست پیدا کرد. ...
نگاهی به «من ـ مدهآ» به کارگردانی سالومه یوگلیدزه برآمدن تناقضات درون؛ زنانگیهای امر تراژیک «من-مدهآ» فضای نمایش را در یک آشپزخانه به تصویر میکشد. زنها آشپزی میکنند، سبزی پاک میکنند، رخت میشویند، تلویزیون نگاه میکنند و آواز میخوانند و غیره. ...
نگاهی به نمایش «راه مهر، راز سپهر» اسطوره، معاصر بودن و شیوههای اجرایی تئاتری در ساحت اجرایی آگاهانه یا ناآگاهانه نوعی ساختارِ فرمالِ شبه تراژدی بر صحنه اجرا میشود. میانپردههای موسیقایی برگرفته از اشعارِ شاهنامه که توسط خنیاگران اجرا ...
مدرنیسم اجرایی در «بازی سایه» بدن، کلانشهر و هجومِ طاعونِ سایهها محصول نهایی ارائه شده بر صحنه، تجربهای جذاب از تئاتر حرکت و تصویر است. تئاتری که تا انتها قراردادهایی را که با مخاطب خود در شیوه اجرایی و روایتگری خود بنا مینهد، ...
نگاهی به دو نمایش «اندر حکایت بلدیه اصفهان» و «کابوسهای مرد مشکوک» نمایش ایرانی، آنچنان که نباید یا باید باشد جذابیت نمایش «اندر حکایت بلدیه اصفهان» نه بخاطر سندیت شبهتاریخی آن است و نه برای درام تحمیلی و بدون کارکرد آن، بلکه «تماشایی» بودن آن به صرف نمایش و اجرای همان ...
نگاهی به نمایشِ «برنارد مرده است» اقتباس به مثابه یک ترجمانِ گفتمانی علی سرابی در اولین تجربه کارگردانی خود – هرچند این اصطلاح را در مورد او به تساهل به کار میبرم – در ساخت فضایی متناسب با متن موفق عمل میکند. طراحیای کمینهگرا، ...