نقدی بر نمایش «فراموشان» نوشته و کار امیر امیری پشت به سرچشمههای الهام رضا آشفته: فراموشان نمایشی متناقضنما در شکل و محتواست و با آنکه تلاش گروه قابل دیدن است اما محتوای تاریخی بدون استناد واقعی و اتکای به تخیل، مسیر متناقضی برای درک ...
نگاهی به نمایش «حضور آدمها ممنوع» نوشته و کار حنیف مظفری در لابهلای پچپچهای حیوانات مزرعه جهانی بهنام حبیبی: مزرعه حیوانات «جرج اورول» با همه جذابیتها و چالشهای انسانیاش، همواره سرمشقی برای نویسندگان و هنرمندان در زمینه هنر و ادبیات بوده است. ...
نظری بر نمایش «آوازهخوان طاس» به کارگردانی محمدشایان طهماسبپور غریبههایی آشنا در جستوجوی هویت بهنام حبیبی: درام قرن بیستم، با فراز و نشیبهایش، سبکهای گوناگونی را به عرصه نمایش معرفی کرد. در این میان، ابزوردیسم با پرداخت ویژهاش به بحرانهای ...
نگاهی به نمایش «فیشآباد» نوشته سیروس همتی به کارگردانی اشکان درویشی کمدی واقعیات ملموس و تراژدی معضلات اجتماعی سید علی تدین صدوقی: سیروس همتی سالهاست که علاوه بر بازیگری دستی نیز در نمایشنامهنویسی دارد و چندین مجموعه نمایشنامه نیز به چاپ رسانده است. فیشآباد نیز یکی ...
نظری به نمایش «گنجی در خانه» نوشته فرانکو زافانلا و کار مجید علمبیگی کار کودک زحمت دارد احمدرضا حجارزاده: سالها این تصور اشتباه در فضای فرهنگ و هنر کشور جریان داشت که تولید تئاتر کودک، کار سادهای است و نیاز به زحمت چندانی ندارد و توجیه و دلیل ...
درباره نمایش «اهل هوا» نوشته مریم تاجیک و کار محمد حاتمی زن، شعر و جنون در سایهروشن صحنه علیرضا نراقی: نمایش «اهل هوا» نوشته مریم تاجیک و به کارگردانی محمد حاتمی مدتی است که در تماشاخانه عمارت نوفللوشاتو اجرا میشود. نمایش، روایتی پیچیده از یک ...
نگاهی به نمایشنامه «مرد» نوشته و کار حسین احمدخانی نفسی که در هوا معلق است سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «مرد» در مورد یک مجروح شیمیایی دفاع مقدس است. او که خود یکی از فرماندهان بوده، حالا تنها در یک بیمارستان بستری است. نمایش از جایی شروع ...
نگاهی به نمایش «فقط یک ساعت آرامش» به کارگردانی رضا بهدادنیا ناکامی در ایرانیزه کردن نمایشنامهای از فلوریان زلر سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «فقط یک ساعت آرامش» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود، برگرفته از نمایشنامه «یک ساعت آرامش»، نوشته فلوریان زلر ...
نگاهی به نمایش «شاهزاده شامپیا» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی داستان دختر موقرمزی که از پاسخهای شما قانع نمیشود احمدرضا حجارزاده: گرچه همیشه گفتهاند و میدانیم که سن برخورداری از استقلال اجتماعی و تصمیمگیری و برنامهریزیهای مهم آدمها برای زندگی و آینده، از ...
نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی تنها راه نجات، صلح و مهربانی است احمدرضا حجارزاده: با راه افتادن دوباره جریان اصلی تئاتر و از جو جشنواره تئاتر فجر خارج شدن فضای تئاتر کشور، دوباره ریتم معمول اجرای نمایشهای بزرگسال به ...
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشتکوهی» شرکتکننده از تهران مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همانطور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیتپردازیها، ...
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دلپیشه از تهران انتظاری هشتساله در فضایی سوررئال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج میکنند و به جبهه میروند و هشت سال از آنها خبری نمیشود. نمایش یک نگاه ...
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمیرسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از ...
نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزارویکم» نوشته شهرام احمدزاده و کار پویان عطایی از اصفهان شهرزاد بیسرانجام رضا آشفته: نمایش «در سوگ شب هزارویکم» میخواهد قهرمان افسانهای شب هزارویکم، یعنی شهرزاد قصهگو را به صحرای کربلا ببرد تا روایتگر ...
نقدی بر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» کار هادی کیانی برای شادی مردم عرفان پهلوانی: نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» به نویسندگی و کارگردانی هادی کیانی، نمایشی دیگر از نمایشهای چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر ...
نقدی بر نمایش «آسمان پابهماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان وجدان بیدار انسان رضا آشفته: نمایش «آسمان پابهماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداریای وجود داشته باشد. در این نمایش آنچه ...