نقدی کوتاه بر اجرای نمایش هیپوفیز در شهر شهسوار به قلم ارس آذریان دختر یانکی با چاشنی هیپوفیز ارس آذریان؛ نمایش هیپوفیز به کارگردانی احمد نیکپور و به بازنویسی کوروش نریمانی که اقتباسی بود از نمایش دختر یانکی به نویسندگی نیل سایمون، دی ماه ۱۴۰۳ در سالن بلک باکس ...
نگاهی به نمایش «هیوشیما» زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه، زمستان است امید طاهری: «هیوشیما» برخلاف اجراهای فاقد دکور این سالهای تئاتر ایران، با اتکا بر فضاسازی تأثیرگذاری که حاصل طراحی و اجرای دکور نمایش، نورپردازی، میزانسن و ...
نگاهی به تئاتر «کُلفتها»: از شیراز تا پاریس اثر ژان ژنه به کارگردانی اردلان خرم نیا در تماشاخانه استاد هودی شیراز میزبان علاقهمندان بود.
نگاهی به نمایش «خاطره تحملناپذیر یک همهمه نامفهوم» شاکله شکنی برای یافتن شکل دیگری از بکت! امید طاهری: تلاش تئاتر امروز برای عبور از بازنمایی به نمود، تلاشی مبتنی بر معاصریت و اکنونیت جوامع بشری برای جستن نوعی تشخص غیر وابسته به ساختارهای ...
نگاهی به نمایش «نکبت» نوشته استفن بلبر به کارگردانی پویا سعیدی گمگشتگی حقیقت در موقعیت علیرضا نراقی: توسیع هر موقعیتی در کلیت قالب یک درام- آنچه در اصطلاحی نه چندان دقیق «درام موقعیت» خوانده میشود که فقدان دقتش در اطلاق عامی است که میتوان از ...
نگاهی به نمایش «مجلس توبهنامهنویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی حکایت همچنان باقی است... احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایشهای سنتی و ایرانی با شیوههای خاص خود، نیازمند کولهباری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن ...
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزهگر همچون رقصی فاقد بدن علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن بهمثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را ...
نظری به نمایش «سیاه خال» نوشته و کار محسن اردشیر یک افسانه واقعی رضا آشفته: نمایش «سیاه خال» که مدتی است در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است، از نگاه اول تماشاگر را حیرتزده میکند چون در شکلی تازه و باورمندی تو را در ...
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنهای جشنواره 42 برگزار شد زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنهای جشنواره ۴۲ تئاتر فجر، روز سهشنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر ...
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی داستانی دیرهنگام احمدرضا حجارزاده: سالهاست خاورمیانه و انبوه حوادث بیپایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و ...
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی بازی رو به پیش عشق و سیاست رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در ...
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسینپور پدر در زیرزمین زنده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهابالدین ...
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنیترین منابع اقتباس داستانهای ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بیپایان ...
نقدی بر نمایش «دور» نوشته و کار وحید نفر انگار هنوز صدای گلوله میآید بهنام حبیبی: هشت سال دفاع مقدس ایران در برابر متجاوزان عراقی، چنان در تاریخ رشادتهای ایرانیان ثبت شده است که همواره و پیوسته، دستمایه تولید آثار هنری در ...
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار» در مسلخ عشق جز نکو را نکشند سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همانگونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و ...
نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...