هنرمند استرالیایی درباره برگزاری کارگاه در جشنواره تئاتر گودک ونوجوان عنوان کرد؛
تجربهای شگفتانگیز با هنرمندان مستعد ایرانی
جان ساماها ضمن اعلام این نکته که هنرمندان ایرانی بسیار مستعد و علاقهمند هستند، گفت که جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان فرصت بسیار خوبی برای هنرمندان است.
به گزارش روابطعمومی بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودکنوجوان، یکی از ورکشاپهایی که در این دوره از جشنواره برگزار شد، درباره آموزش به نوجوانان که مهارتهای میانجی دارند بود تا بتوانند آنها را تبدیل به مهارتهای اجتماعی کنند. مدیر این ورکشاپ جان ساماها؛ بازیگر، تهیهکننده و مدرس تئاتر از کشور استرالیا بود که از 29 آبان تا یکم آذرماه برگزار شد.
جان ساماها درباره دلیل پرداختن به این موضوع و علاقهاش برای برگزاری ورکشاپ، گفت: چهل سال است که بهعنوان بازیگر فعالیت میکنم. وقتی من کار خودم در تئاتر را آغاز کردم، برای آموزش به نیویورک و لندن رفتم و در این سالها بهعنوان بازیگر و کارگردان تئاتر کار کردهام. وقتی سنم بالاتر رفت، احساس کردم بسیار بهتر میشود اگر آنچه آموختهام را به سایرین هم آموزش دهم. البته این کار، یک فرصت دوطرفه است چون خودم هم در این مسیر تجربیات بسیار جذابی داشتم.
وی در ادامه افزود: احساس میکنم در ایران، استعدادهای بسیار درخشانی وجود دارد اما متاسفانه از لحاظ تکنیکی ضعفهایی وجود دارد. به همین دلیل احساس میکنم تکنیکی که به هنرمندان ایرانی نشان دادم برای آنها بسیار مفید بود. در هنرمندان ایرانی من هیجان و انگیزه بسیار زیادی دیدم و واقعا ورکشاپی که در ایران برگزار کردم، تجربهای بسیار جذاب و شگفتانگیز بود. البته حس میکنم بهخاطر مساله ترجمه بخشی از این فرصت از بین رفت چراکه در زمان ترجمه برخی از مسائل از دست میروند. درواقع من از این فرصت استفاده کردم تا به هنرمندان ایرانی نشان بدهم راههای متفاوتی برای تئاتر کار کردن و همچنین شیوههای آموزشی متفاوتی وجود دارد.
ساماها در ادامه تجربه کار کردن با هنرمندان ایرانی را فوقالعاده دانست و گفت: هنرمندان ایرانی چه جوانترها و چه هنرمندان مسن، بسیار علاقهمند بودند که دانش خود را ارتقا دهند. آنها بسیار تمایل داشنتد با دیدگاههای مختلف بازیگری آشنا شوند. آنها بسیار به آموختن علاقه دارند و میدانند همواره باید بیاموزند. به تجربیات جدید بسیار علاقهمند هستند.
جان ساماها ضمن تایید این نکته که سه روز برای آموزش شیوههای تئاتر بسیار اندک است، گفت: به گونهای برنامهریزی کرده بودم که شیوهها را آموزش دهم و تمرین را بر عهده هنرمندان قرار دهم. درواقع هنرمندان حاضر در ورکشاپ باید روی تکنیکها کار کنند. البته این بحث تنها به ورکشای که من برگزار کردم، مربوط نمیشود و اصولا تمرین بسیار مهمتر از آموزش تکنیک است. با توجه به میزان انگیزه و علاقهای که من از هنرمندان دیدم، احساس میکنم آنها این راه را ادامه خواهند داد.
در ادامه ساماها ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت به ایران در آینده، گفت: با وجود اینکه آموزش دادن به زبانی که به آن تسلطی ندارید کار دشواری است و من این پالش را داشتم، برگزاری ورکشاپ در قالب جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان تجربهای بسیار جذاب و دوستداشتنیای بود. چراکه به ایران آمدم و در کنار دیدن زندگی روزمره آدمها ورکشاپ برگزار کردم. امیدوارم ورکشاپهای بیشتری در ایران برگزار کنم تا با فرهنگ مردم بیشتر آشنا شوم. امیدوارم باز هم به ایران بیایم اما اینبار ورکشاپم بیشتر از سه روز باشد و زمان در نظر گرفته شده برای هر روز هم بیشتر از سه ساعت باشد. احساس میکنم اگر بتوانم دوباره به ایران بیایم و این بار «مسترکلاس» پنج الی 10 روزه و تمام وقت برگزار کنم، اتفاق بهتری رخ میدهد.
این هنرمند تئاتراسترالیایی جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان همدان را فوقالعاده ارزیابیبی کرد و گفت: این جشنواره فرصت بسیار خوبی را در اختیار هنرمندان قرار میدهد تا با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند. واقعا از حضور در این جشنواره هیجانزده هستم.