گفت وگو با احمد داوودی بازیگر نمایش های «اکوان دیو» و «مکبث»:
همواره آرزو داشتم نقش مکبث را بازی کنم
احمد داوودی از جمله بازیگران با تجربه و ممتاز تئاتر است که در ژانرهای مختلفی به بازیگری پرداخته است و فروردین و اردیبهشت ماه در دو نمایش «اکوان دیو» به کارگردانی عباس عبدالله زاده و «مکبث» به کارگردانی امیر دژاکام به بازی پرداخته است.
داوودی در نمایش مکبث در نقش اصلی و شخصیت مکبث را که شخصیتی منفی و قدرتطلب است به شایستگی بازی میکند و در نمایش اکوان دیو که یک اثر کمدی، عاشقانه و ایرانی و مبتنی بر شاهنامه است در نقش بیژن به بازی میپردازد.داستان نمایش «اکوان دیو» در باره شبی است که فردوسی قصد دارد منظومه عاشقانه بیژن و منیژه را بنویسند اما در ادامه با چالشهایی روبرو میشود. سروش طاهری، مانلی حسینپور، احمد داودی، فرشاد مجرب، مصطفی زندی، بهراد محمدی، یاسمن جعفری، عاطفه غضنفری، احسان سخی، شقایق مهاجر، فاطمه گوشه، پویا فراهانی، پانته آ احمدخان، آیلار شجری، آیناز شجری، احسان خان محمدی، شهاب بهرامی، مریم خادمی، مبینا فرهت بازیگران این اثر نمایشی هستند که در تماشاخانه ایران شهر فروردین و اردیبهشت ماه روی صحنه رفته است. نمایش مکبث هم در تماشاخانه شهرزاد در حال اجرا است.در خلاصه داستان «مکبث» آمده است: مکبث به روایت امیر دژاکام با بهرهگیری از زبان بدن و به همراهی دیالوگ، به نقل روایتی جدید از داستان مکبث شکسپیر از میپردازد. اثری که طی آن برای اولین بار جدا از روایت مکبث، صدای شخصیتهای دیگر همچون انسانهای عادی که روایتشان در طی رویداد بزرگ داستان مکبث همیشه به فراموشی سپرده شده نیز شنیده خواهد شد. الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، پروا محزون، پریا سلامی، مریم یوسف، شقایق خاکی پور، الناز ملکی، شایان یزدان شناس، احمد داوودی، مصطفی غیاثی، محمد آقا علی اکبری، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، ناصر عزتی، عارف عباسی، طاها عابدی، ماهان عابدی بازیگرانی هستند که در این نمایش ۶۰ دقیقهای به ایفای نقش میپردازند .از دیگر عوامل این اثر میتوان به: تهیه کننده: امیر دژاکام، مدیر تولید: فاطمه نیشابوری، جانشین تهیه کننده: ابوالفضل جمشیدی، دستیار کارگردان: حسین شهبازی وغزاله جهان بین، موسیقی: احسان تارخ، ساکسفون: گلنوش حمیدی، فلوت: پوریا حصارکی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح پوستر: امیر رجبی، عکاس: مصطفی فرج زاده، دستیاران حرکت نگاری: الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، مدیر صحنه: عارف عباسی، دستیار لباس: فاطمه محمدی، دوخت لباس: زهرا بهرامی، طراح گریم: علی فرزامی، طراح ویدیو: امسن جعفری، دستیار ویدیو: بهرام حاج جعفری زاده اشاره کرد. با احمد داوودی در باره بازیش در این دو نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.
دو سال قبل در «گرگ دختر» همکاری موفقیتآمیزی با عباس عبدالله زاده داشتید. آیا بر این اساس در نمایش «اکوان دیو» حضور پیدا کردید؟
قبل از «گرگ دختر» در نمایشهای هام و رفته به چرخه برمیگردد با عبدالله زاده سابقه همکاری داشتم و قرار بود با ایشان در نمایش «فستیوال» همکاری کنم. که متأسفانه بعد از شش ماه تمرین نمایش مجوز اجرا پیدا نکرد. کارگردان برای اینکه نوبت اجرایش از بین نرود تصمیم گرفت نمایش «اکوان دیو» را روی صحنه ببرد و از من هم دعوت کرد تا در این نمایش بازی کنم. این همکاری خوب و مؤثر بین ما دو طرفه است و حرف همدیگر را خوب میفهمیم. ممکن است با هم نمایشی سنتی، ایرانی و یا مدرن کارکنیم و تلاش میکنیم از تجربیانم در ایفای بهتر نقش بهره ببرم.
شخصیت بیژن چه جذابیتهای برای شما داشت و چه تحلیلی از این شخصیت داشتید؟
نمایش سوای داستان قدیمیاش، فضایی کاملاً مدرن و امروزی دارد و بیژن شاهنامه وارد یک فضای کاملاً مدرن میشود و من هم تلاش میکنم مدرن و امروزی نقش را بازی کنم. کارگردان تلاش کرده زبان نمایش ساده و آسان برای مخاطب ارائه شود و از استفاده از زبان پرطمطراق دوری کردیم. در این نمایش به سراغ بخشهای از شاهنامه رفتهایم که مهجور بوده و کمتر به سراغش رفتهاند. زبان نمایش شیرین و جذاب است. بیژن بزرگ سپه سالار کیخسرو است و نسبش به طایفه گودرزیان میرسد و کمتر شناخته شده برای ماها است. بیژن در اثر توطئهای توسط افراسیاب به درون چاه افکنده میشود. البته عشق منیژه به بیژن عامل بسیار مهمی در درام داستانی نمایش است.
بر اساس چه الگوهایی بیژن را بازی کردید؟
پیرنگ اصلی نمایش مبتنی بر همان داستان معروف شاهنامه است و فضای فانتزی و مدرن باعث جان بخشی شخصیتهای نمایش میشود. بیژن یک قهرمان سمپات است که مرام و مروت دارد و در ضمن آدم ماجراجویی است و یل ایرانشهر است. قبلاً من تجربه ایفای نقش سیاوش را داشتم و با زوایای پنهان و آشکار این نوع نقشها آشنا هستم. در ضمن فضای نمایش از کمدی جذابی هم بهره میبرد.
در نمایش مکبث در قالب شخصیتی چند لایه از یک متن نام آشنای خارجی بازی کردید. چقدر به ایفای نقشهای متفاوت علاقه دارید؟
علاقه دارم در گونههای مختلف تئاتری به عنوان بازیگر کارکنم و علیرغم پیشنهادهای زیاد دست به انتخاب میزنم تا نقشهای بهتری را بازی کنم. امسال هم سال خوبی به لحاظ کاری شروع کردهام.
نقش مکبث علیرغم منفی و ضد قهرمان بودنش برای خیلی از بازیگران ایفایش جذابیتهای زیادی دارد. آیا برای شما همچنین ویژگی وجود داشت؟
قبل از مرگ همواره آرزو دارم و داشتهام که سه نقش را بازی کنم. مکبت، هملت و ترپلف متن مرغ دریایی آنتوان چخوف. خوشبختانه توانستم نقش مکبث را در کار کارگردانی بزرگی مثل امیر دژاکام بازی کنم. مکبت شخصیتی است که هر بازیگری آرزوی ایفایش را دارد.
آیا نکته محوری شخصیت مکبث جاه طلبی مخرب و مرگبارش است؟
این آدم سوای حس شدید جاه طلبی، بسیار قدرت طلب است. پارادوکسی که در این میان وجود دارد این است که من نقشی را بازی میکنم که درست بر خلاف نگاه اومانیسمی است و در حال تخریب نگاه انسانی در جامعه است. این شخصیت شیفته ثروت، نفر اول بودن و قدرت تمام و کمال است. این سه عامل، ریشه تباهی هر آدمی میتواند باشد. انسان مثل کوه دماوندی میماند که اطرافش پر از برف و یخ است و البته گدازههای بد درونیش میتواند فوران کند و همه چیز را نابود کند. نکته مهم در باره ایفای این نقش این است که میتوانم به مخاطب نمایش این پیام را بدهم که دنبال کردن چنین خصلتهایی چقدر میتواند نابودکننده باشد.
آیا برای ایفای نقش مکبث به الگوهای بیرونی که این نقش را در گذشته ایفا کرده بودند رجوعی داشتید؟
بازخوانی امیر دژاکام از این متن کاملاً اومانیسمی است و شخصیتهایی را در این نمایش پررنگ کرده که در سایر اجراها چندان به آنها مثل نگهبان قصر توجهی نمیشده است. نقش مکبث را بازیگران بزرگی مثل جرمی برنت و سایرین ایفا کردهاند. آخرین بازیگری که به یاد دارم مکبث را بازی کرده است میکائیل شهرستانی در نمایش دکتر صادقی بود و من رجوعی به چند مقاله، تحلیل، فیلم و تئاتری که ساخته شده بود داشتم. در نهایت با توجه به استنباط هایم نقش را بازی کردم.
گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی