در حال بارگذاری ...
توسط یک کارگردان ایرانی

کارگاه «تماشاگر و نمایشگر بدون مرز» در زیمباوه برگزار می‌شود

به دعوت آکادمی تئاتر زیمبابوه در جشنواره بین‌المللی تئاتر میتامبو برگزار خواهد کرد

محسن سراجی به دعوت آکادمی تئاتر زیمبابوه کارگاه «تماشاگر و نمایشگر بدون مرز» را در جشنواره  بین‌المللی تئاتر میتامبو برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایران تئاتر محسن سراجی مدتی است که در خارج از کشور کارگاههای آموزشی- اجرایی برگزار می کند. او در سال گذشته کارگاه تماشاگر و نمایشگر بدون مرز را در جشنواره ی بین‌المللی کامپالا در پایتخت اوگاندا برگزار کرد و پس از آن به جشنواره ی بین‌المللی رواندا و مالاوی دعوت شد واکنون همان کارگاه را به دعوت آکادمی تئاتر زیمبابوه در جشنواره ی بین‌المللی تئاتر میتامبو برگزار خواهد کرد. این جشنواره هر ساله در شهر هراره پایتخت زیمبابوه برگزار می‌شود واین نخستین باری است که یک ایرانی در این جشنواره کارگاه آموزشی برگزار می کند.

سراجی در خصوص فعالیت های هنری خود گفت: آفریقا سرزمین شگفت انگیز وزیبایی است و این زیبایی ها در تئاتر نیز جلوه و رنگ وبوی خاصی پیدا کرده است، چنان که در تئاتر آفریقا توجه فراوانی به فرهنگ بومی، مسائل اجتماعی جامعه  آفریقایی و تلاش برای ارتباط با دیگر فرهنگ ها و درک و دریافت شیوه های وشگردهای بیانی وساختارهای شناخته نشده تئاتری در میان آنها دیده می‌شود. بطوریکه در جشنواره ی کامپالا باضافه ی برگزاری کارگاه نمایشگر وتماشاگر بدون مرز از امیلی ملدرسون استاد تئاتر دانشگاه در نیویورک نیز برای یک اجرای آموزشی دعوت شده بود و برای من توجه به تنوع بین شرق وغرب در انتخاب آثار وبرنامه های جشنواره تجربه ی بسیار ارزشمندی بود که نتایج آن را در رشد تئاتر اوگاندا و آفریقا شاهد خواهیم بود وجالب تر از آن توجه دیگر کشورهای آفریقایی به کشف تازه ی این هدیه ی تئاتر آسیا است.

 این نمایشنامه نویس افزود آکادمی تئاتر زیمبابوه پیش از این نیز با دعوت از مدرسین ایتالیایی ودیگر کشورها، کارگاههای بلند مدت با موضوعات متفاوت برگزار کرده اند وامسال با میزبانی کارگاه تماشاگر و نمایشگر بدون مرز نشان می دهند که اشتیاق کشف جهان پیرامون خود را از شرق تا غرب دارند.

او گفت، همواره با یک پرسش تکراری از سوی دوستان روبرو هستم که آیا این کارگاه به همت بخش های دولتی ایران برگزار می‌شود؟ آیا از سوی بخش های دولتی اعزام می شوم؟ که باید عرض کنم سفر وبرگزاری این کارگاه ها با اطلاع و آگاهی مراجع ذیصلاح واداره کل هنرهای نمایشی است و بخش های دولتی اگر بتوانند همراهی خواهند کرد، اما تاکنون دعوت ها کاملا شخصی وخصوصی بوده و در حال حاضر ارتباط، میزبانی، ارائه پروپوزال، برنامه ریزی وسفر کاملا شخصی و البته گاه با حمایت بخش های خصوصی بویژه خانه ی تئاتر البرز که یک آموزشگاه خصوصی به مدیریت خانم فرانک فروتن است و برخی حامیان جشنواره های مذکور صورت گرفته است و پس از قطعی شدن سفر و دریافت دعوتنامه رسمی در نهایت، سفر با اطلاع کامل مراجع مربوطه وهمراهی در اداره کل هنرهای نمایشی، حد مقدورات، انجام می گیرد.

محسن سراجی نویسنده، کارگردان، پژوهشگر و مدرس تئاتراست کتاب نظریه نمایش سیاه بازی به قلم وی وبا مقدمه استاد خسرو حکیم رابط توسط نشر قطره منتشر شده وتا کنون به چاپ سوم رسیده است، از وی چندین مقاله با موضوع نمایش سنتی ایرانی منتشر شده ودر سال2017 نمایشنامه ی مردهای مردم به قلم همین نویسنده به زبان انگلیسی ترجمه وتوسط انتشارات H&S در لندن منتشر شده است. همچنین نمایشنامه ی «پیراهن، لنگ، سرتاسری» توسط نشر هنر دفاع در سال1396 نمایشنامه های چندی پس از مرگ نویسنده و دیدار با پروفسور داتی در سال 1397 توسط نشر فاصله از او منتشر شده است وی چندین نمایشنامه چون مردهای مردم، غروب روز نهم، سبز سرخ و... را به روی صحنه برده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

محسن سراجی: نمایش خیابانی باید جلوه‌گاه هویت فرهنگی و بومی باشد
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

محسن سراجی: نمایش خیابانی باید جلوه‌گاه هویت فرهنگی و بومی باشد

محسن سراجی که به همراه سعید نجفیان و ساسان قجر داوری سی‌وپنجمین جشنواره استان زنجان را عهده‌دار بوده، معتقد است تا وقتی تئاتر هویت مستقل فرهنگی خود را پیدا نکند ضرورت برگزاری جشنواره‌های مختلف احساس نمی‌شود و اگر نمایش خیابانی جلوه‌گاه هویت فرهنگی، بومی، محلی، زبانی و ...

|

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

نظرات کاربران