نگاهی به نمایش «مجلس توبهنامهنویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی حکایت همچنان باقی است... احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایشهای سنتی و ایرانی با شیوههای خاص خود، نیازمند کولهباری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن ...
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنیترین منابع اقتباس داستانهای ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بیپایان ...
نگاهی به نمایش «داشآکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی باز هم قصه بگو... احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابستهای به نام «ادبیات نمایشی»، کمتر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از ...
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروشنیا زیگموند بودن یا فروید بودن؟! احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شبها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، اتفاق ویژه این روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شهر طلا» حامد زحمتکش: تکنیک عروسک کاغذی برای بچهها باورپذیر بود حامد زحمتکش با اشاره به اهمیت تنوع فرم میگوید نمایش «شهر طلا» مبتنی بر این ایده محوری است که شخصیت اصلی میرود دنیا را میگردد و قصه سواد مالی آدمها را میبیند ...
نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر مانیفستهایی از برزخ احمدرضا حجارزاده: در جهان هنرهای نمایشی، تصویری و ادبی، تاکنون بسیاری از شخصیتهای مطرح و مهم دنیا دستمایه تولید آثاری در مدیومهای مختلف قرار گرفتهاند. در ...
گفتوگو با بازیگران نمایش «زوج ناجور» متن نیل سایمون، یک کمدی سالم است این شبها اگر به تالار قشقایی در مجموعه تئاتر شهر سر بزنید، میتوانید به تماشای یک کمدی جذاب و حرفهای با عنوان «زوج ناجور» بنشینید. این نمایشنامه که اثری از ...
گفتوگو با بازیگران نمایش «لئوناردو داوودنژاد» بدشانسیهای ناتمام سه دوست آسوپاس بازیگران «لئوناردو داوودنژاد» میگویند این نمایش، ایرانیزه نمایشنامه «هنر» اثر یاسمینا رضا است که خیلی برای مخاطب باورپذیرتر و جذابتر است؛ اثری که روایتگر ...
نگاهی به نمایشنامه «موبایل مَردِ مُرده» اثر «سارا رول» یک داستان کوتاه درباره عشق و تکنولوژی احمدرضا حجارزاده: نشر قطره از سالها پیش در حوزه انتشار ادبیات نمایشی، جزو فعالان پیشرو و متفاوت ایران بوده و تاکنون نمایشنامهنویسان بسیاری را با چاپ آثارشان ...
در گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» مطرح شد سلمان سامنی: ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایتهای خود قرار داده است سلمان سامنی، نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» با بیان اینکه تاریخ ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایتهای خود قرار داده، میگوید در واقع زن خود، جهان ...
نشر نفیر منتشر کرد واگویههای یک منتقد تئاتر در مجموعه داستان «حرف» مجموعه داستان «حرف» به قلم احمدرضا حجارزاده خبرنگار و منتقد نامآشنای تئاتر از نشر نفیر منتشر شد.
گفتوگو با بازیگر، نمایشنامهنویس و کارگردان باسابقه تئاتر امیر دژاکام: تئاتر به معنی خردمندی و فهم مشترک است امیر دژاکام هنرمند کهنهکار عرصه هنرهای نمایشی میگوید تئاتر یعنی خردمندی و فهم مشترک. دلیل اصلی مشکلات زندگی ما، عدمِ داشتنِ فهم مشترک از موضوعات است. این فهم ...
گفتوگو با کارگردان نمایش کمدی عرفانی «سیاه و غزال» شقایق فتحی: به فکر فرو رفتن مخاطب، مهمتر از خندیدن اوست! کارگردان نمایش «سیاه و غزال» با اشاره به اینکه از شخصیت «سیاه» استفاده تازهای کرده و به وجه دیگری از این نماد نمایشی پرداخته است، گفت: «در ذات سیاه، همیشه به دنبال ...
نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی تنها راه نجات، صلح و مهربانی است احمدرضا حجارزاده: با راه افتادن دوباره جریان اصلی تئاتر و از جو جشنواره تئاتر فجر خارج شدن فضای تئاتر کشور، دوباره ریتم معمول اجرای نمایشهای بزرگسال به ...
نگاهی به مجموعه نمایشنامه «صحنههای دودی» اثر «نیک زاگون» پس از خواندن، فکر کنید! احمدرضا حجارزاده: با نگاهی به نسل جوان و معاصر نمایشنامهنویسان آمریکایی، میتوان بهراحتی دریافت که این نویسندگان نوگرا، بیشتر تحت تأثیر تغییرات ...
نقد و نظری بر نمایش «طبقه کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی» مانیفست ایرانی برای جامعه آمریکایی احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهمترین بسترهای موجود در عرصه هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسانهاست. از اینرو ...
نظری بر نمایش «عبدالرضا» به کارگردانی هومن رهنمون روایت ناتمام روزهای اشغال احمدرضا حجارزاده: جنگ در هر کجای جهان که اتفاق بیفتد، مقولهای هولناک و دراماتیک است و طبعاً عرصه فرهنگ و هنر، بستر مناسبی برای تولید آثاری با درونمایه ...
نگاهی به نمایشنامه «پسر» اثر «فلوریان زِلِر» مرگ صبر نمیکند احمدرضا حجارزاده: ادبیات نمایشی فرانسه همچون ادبیات داستانی و سینمای این کشور از دیرباز تا امروز محفل رشد هنرمندان خلاق و روشنفکری مانند «ژان ژنه»، «ژان پل ...
یادداشتی درباره نمایش «قلندرو» به کارگردانی امیرعلی ابراهیمی در انتظار چیزی نبودن احمدرضا حجارزاده: وقتی درباره تئاتر حرفهای حرف میزنیم، کاملاً پیداست که تمام ابعاد و مشخصههای استاندارد یک اثر نمایشی را در نظر داریم؛ یعنی هر ...
نقدی بر نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای تاجطلا» اثر پویا ششپری گذر از مرزهای تئاتر موزیکال احمدرضا حجارزاده: پس از مدت کوتاهی توقف فعالیت، این روزها تالار هنر با نمایش تازهای میزبان مخاطب کودکونوجوان است. نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «سگها و استخوانهای مادرم» مژگان خالقی: دوست داشتم نمایشنامه را درباره جنگ تحمیلی بنویسم سالن چهارسو در مجموعه فرهنگی هنری تئاتر شهر این شبها ساعت ۲۰:۳۰ میزبان نمایشی با نام «سگها و استخوانهای مادرم» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی «مژگان خالقی» ...
یادداشتی بر نمایش «ریزجان» به کارگردانی ندا وفایی سفرِ بزرگِ مردِ کوچک! احمدرضا حجارزاده: در میان انواع نمایش کودک و نوجوان، اگر روزی روزگاری نمایشهای عروسکی ارج و قربی داشتند، طی یک دهه گذشته متأسفانه تولید نمایشهای عروسکی ...
چهارشنبه 31 مرداد در تماشاخانه سنگلج؛ تمرین اجرای نمایش «عبدلمیمون،لاتِ پاکوتاه» ویژه عکاسان برگزار میشود نمایش «عبدلمیمون،لاتِ پاکوتاه» به کارگردانی کهبد تاراج، روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه در اجرای تمرینی خود میزبان عکاسان تئاتر خواهد بود.
نقد و نظری بر نمایشنامهی «خاطرهیی به نام تو» نوشته داریوش نصیری و مرتضی زیوری یک تلنگرِ تکراری ایران تئاتر_احمد رضا حجارزاده:نمایشنامهی «خاطرهیی به نام تو» نوشتهی مشترک داریوش نصیری و مرتضی زیوری، از متونی است که با رویکردی بر جنگ هشتسالهی ایران و ...