در حال بارگذاری ...

پوستر نخستین سوگواره «نی‌ناله» در تبریز رونمایی شد

از پوستر اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی با هدف رونق بخشی به نمایش‌های مذهبی و تکیه بر توانایی هنرمندان متعهد با عنوان «نی‌ناله» در تبریز رونمایی شد‌.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، این سوگواره از سوی سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان و مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۵ تبریز، در سه بخش «تئاتر میدانی و تعزیه و آیین‌های نمایشی» و «نمایش‌های صحنه‌ای» و «بخش ویژه‌ی تجربه»  اجرا  می‌شود که بخش تئاتر میدانی شامل: گونه‌های تئاتر خیابانی برگزار می‌شود.

ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده این‌گونه نمایش‌ها با مخاطبان و بخش تعزیه  تکریم پیر غلامان و صیانت از این نمایش ملی و بخش تجربه شناخت استعدادها و تربیت و تشویق و حمایت از آن‌ها از دیگر اهداف این سوگواره استانی است.

تعزیه و شبیه‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، بخش صحنه‌ای، بخش تجربه ، تأثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی و روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام امام حسین (ع) و تأثیر آن بر سایر ملت‌ها از موضوعات اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی است.

رئیس اقشار بسیج سپاه عاشورا در این مراسم هنر را روشن‌ترین راه انتقال پیام عنوان کرد و گفت: جهاد تبین و انتقال فرهنگ عاشورا کار امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بود و تداوم تبین و تداوم کار جهادی این دو بزرگوار وظیفه‌ی هنرمندان متعهد است.

صفدری افزود: عاشورا کامل‌ترین فرهنگ عملیاتی برای انتقال شعائر اسلامی است و پیام آن خروج فرهنگ اسلامی گسترش نهضت مقاومت و تأثیر بر سایر ملت‌های دنیاست.

وی با بیان اینکه یزیدیان زمان برای کم‌رنگ کردن فرهنگ عاشورا با برنامه‌های مختلف تلاش می‌کنند گفت: این سوگواره‌ها بهترین راه برای انتقال پیام و فرهنگ عاشورا به نسل جوان است و هنرمندان ما باید به‌خوبی در این زمینه فعالیت کرده و این فرهنگ را عالم‌گیر کنند.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی و شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت تعزیه در هنرهای نمایشی ایران، افزود: شبیه‌خوانی می‌تواند با تئاتر ممزوج شود و این کار می‌تواند به غنای آن کمک کند و در انتقال پیام عاشورا نقش بسزایی داشته باشد.

دهقان نژاد افزود: این هنر در سرتاسر دنیا مؤثر بوده است چنانچه که می‌توان آثار آن را در نقاط مختلف دنیا ازجمله هند و پاکستان مشاهده کرد.

این عضو، کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز  ادامه داد: نهضت‌های آزادی‌بخش در جهان اسلام از این هنر آیینی و عاشورایی الهام گرفته‌اند و این هنر مقدمه‌ساز برای ظهور است زیرا که یک هدایت است برای رسیدن به اسلام ناب محمدی و آماده شدن برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی عج.

فتح اللهی شهردار منطقه ۵ تبریز نیز با اشاره به اینکه با گسترش فضای مجازی و انفجار اطلاعات متأسفانه هنر اصیل ضربه دیده است گفت: در سایه تلاش هنرمندان امیدوارم در فضای کنونی در گسترش فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی کوشا باشیم و گسترش دهیم تا فرهنگمان از آسیب در امان بماند

دبیر جشنواره اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آئینی هم از ارسال ۳۰ اثر به دبیرخانه اشاره کرد و گفت: تابه این لحظه ۳۰ اثر به دبیرخانه رسیده و تا پایان تیرماه فرصت برای دریافت آثار و جود دارد.

 تقی پور افزود: ۷ نمایش صحنه‌ای ۷ نمایش خیابانی و همچنین تعزیه‌خوانی و کارگاه‌های جنبی در این جشنواره اجرا خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین اصل عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران