در حال بارگذاری ...
در سومین پاتوق شبانه جشنواره تئاتر عروسکی اتفاق افتاد

از دعای مرضیه برومند برای بارش باران تا کارگردانی یک کودک 11 ساله

در سومین شب پاتوق شبانه، نمایش «عروسک‌های من» به کارگردانی مهربان غلامیان ۱۱ ساله مخاطبان را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش ایران تئاتر، در سومین شب پاتوق شبانه یک نمایش عروسکی اجرا شد. در این نمایش از ترکیب ماپت و عروسک نخی بود. ابتدا افشین قاسمی؛ کارگردان و یکی از عروسک‌گردانان نمایش، در میان حاضران به دنبال یک عروسک‌گردان دیگر گشت و حامد ذبیحی؛ عروسک‌گردان مطرح که مخاطبان او را به‌عنوان عروسک‌گردان شخصیت «جناب خان» می‌شناسند،  انتخاب کرد. این دو بازیگر و عروسک‌گردان به همراه هم عروسک «مبارک» و یک عروسک نخی دیگر را به حرکت درآوردند و با ترانه‌‌های گیلکی همچون رعنای سروناز و ... نمایش خود را اجرا کردند.
سپس گروه «ایلیا» که از بندر گناوه به این دوره از جشنواره آمده‌اند، به اجرای موسیقی جنوبی پرداختند که با تشویق بسیار زیاد حاضران همراه بود.
اجرای بعدی به نمایش «عروسک‌های من» به کارگردانی مهربان غلامیان، جوان‌ترین کارگردان حاضر در جشنواره اختصاص داشت؛ مهربان غلامیان آبادانی که تنها 11 سال دارد، درباره «عروسک‌های من» گفت: «این نمایش از چهار عروسک رقصنده تشکیل شده است که با موسیقی جنوبی خیام‌خوانی می‌کنند.»
فرامرز غلامیان، تک بازیگر نمایش نیز این چهار عروسک را با شیوه‌ای بسیار دیدنی به حرکت درآورد و مخاطبان را به‌خوبی با خود همراه کرد. مخاطبان می‌توانند این نمایش را که از آبادان در بخش تجربه این دوره از جشنواره حضور دارد، دوشنبه پنجم شهریورماه در دو نوبت 16:30 و 19؛ در پلاتو اجرای تئاتر شهر ببینند.
بعد از اجرای «عروسک‌های من» گروه «ایلیا» به صحنه بازگشتند و این بار به اجرای نمایش آیینی پرداختند.
در پایان این اجرا، محمد مظفری؛ کارگردان «دریایی‌ها» و برنامه‌ای که گروه «ایلیا» در سومین شب پاتوق اجرا کرد، درباره این برنامه، گفت: برای اجرای برنامه در پاتوق از آیین‌های میمه و چوپی یا چوب بازی استفاده کردیم و بخشی از نمایش «دریایی‌ها» را هم که در بخش فضای باز جشنواره حضور دارد، اجرا کردیم. تمام تلاشمان را به کار بستیم تا این سه برنامه کوتاه در کنار هم هم‌نشینی درستی داشته باشند.
او ادامه داد: می‌خواهم به پاس زحماتی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی کشیده شده است، از طرف گروه، کتاب «بوشهر سرزمین آیین و مراسم» را به دبیر این جشنواره؛ مرضیه برومند تقدیم کنم. بیش از سی آیین و بازی نمایشی استان بوشهر در این کتاب معرفی شده است.
مرضیه برومند با تشکر از گروه «ایلیا» بابت برنامه خوبی که اجرا کردند و کتابی که به او هدیه دادند، گفت: بوشهر شهر بسیار خوبی است. دلم با بوشهر، کازرون و دریاچه پریشان است. امیدوارم دریاچه پریشان پر شود و در بوشهر هم حسابی باران ببارد تا شرایط همه مردم خوب شود.
در سومین شب پاتوق هنرمندانی همچون مریم سعادت، آزاده پورمختار، هرمز هدایت، زهرا صبری و جمع کثیری از هنرمندان تئاتر عروسکی حضور داشتند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران‌مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریورماه برگزار می‌شود. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتیtehranmobarak.com دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.




نظرات کاربران