در حال بارگذاری ...
...

قیس یساقی، هنرمند استانی با بیشترین تعداد اجرای نمایش عروسکی:

حضور در جشنواره نمایش عروسکی برای گروه ما راه‌گشا بود

قیس یساقی، هنرمند استانی با بیشترین تعداد اجرای نمایش عروسکی:

حضور در جشنواره نمایش عروسکی برای گروه ما راه‌گشا بود

کارگردان نمایش‌های «مثلث» و «جک نارن» از روند کاری خود از مشهد تا حضور در تهران و اجرای بی‌وقفه دو اثر نمایشی سخن گفت و تأکید کرد تداوم، تنوع تجربیات و لذت بردن از فرایند تولید، مهم‌ترین دلایل موفقیت گروه او بوده است.

به گزارش ایران تئاتر، کم‌تر کسی است که در یک سال گذشته، نام نمایش «مثلث» را در پایتخت نشنیده باشد، نمایشی عروسکی ویژه بزرگسالان که از نخستین اجرایش در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک توانست تماشاگران بسیاری به سالن بکشد و بیش از ۳۰۰ اجرا تاکنون داشته است، قیس یساقی هنرمند جوان مشهدی و کارگردان این اثر در جشنواره بیستم عروسکی نهران مبارک نیز با نمایش عروسکی «جک نارن» شرکت و توجه‌ها را به خود جلب کرد. او  این روزها هر دو نمایش را در تماشاخانه هامون روی صحنه دارد. 
قیس یساقی، کارگردان دو نمایش عروسکی «مثلث» و «جک نارن»، درباره مسیر فعالیت حرفه‌ای خود از مشهد تا تهران گفت: آغاز اجرای ما در تهران از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی «تهران مبارک» شروع شد. یکی از تعهدات جشنواره به آثار برگزیده، اختصاص سالن در تئاتر شهر بود که دبیرخانه جشنواره این امکان را در اختیار ما قرار داد. خوشبختانه پس از استقبال تماشاگران، اجراهایمان ادامه یافت و به سالن هامون منتقل شد.
او افزود: از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با «مثلث» در سالن قشقایی روی صحنه رفتیم و از اردیبهشت ۱۴۰۳ به سالن هامون آمدیم و در این مدت، به‌جز تعطیلی‌های رسمی یا حوادث غیرمترقبه، تقریباً بی‌وقفه روی صحنه بوده‌ایم و تا امروز بیش از ۳۰۰ اجرا داشتیم.

یساقی با اشاره به حضور همزمان دو اثرش روی صحنه اظهار کرد: با نمایش جدیدمان «جک نارن» هم در جشنواره بیستم عروسکی تهران مبارک شرکت کردیم که بازخورد خوبی داشت و باز هم حضور در جشنواره راه‌گشا بود و علاوه بر تسویه تمام و کمال مباحث مالی در بخش معنوی و تأمین امکانات اجرایی هم ما را تنها نگذاشتند و  انجمن نمایشگران عروسکی هم در این مدت از ما حمایت کردند و اکنون هر دو اثر در تماشاخانه هامون در حال اجرا هستند.

او درباره اثر جدید خود توضیح داد: نمایش «جک نارن» از نظر اتمسفر، به «مثلث» نزدیک است، اما از نظر فرم، کاملاً متفاوت طراحی شده است. ساختار اجرایی متفاوت این اثر باعث شده با فضای تازه‌ای روبه‌رو باشیم که به هیچ وجه قابل مقایسه با آثار قبلی نیست.

این کارگردان درباره عوامل موفقیت گروهش گفت: از بیرون که نگاه می‌کنم، می‌بینم چند عامل مهم در این مسیر نقش داشته‌اند؛ مهم‌ترین آن‌ها تداوم و تمرین مستمر در طول سال‌هاست. ما در کنار تئاتر، در حوزه‌هایی مانند دوبله، آواز و موسیقی هم فعال بودیم و این تنوع تجربیات به شکل مستقیم در کیفیت آثار تأثیر داشته است.

او ادامه داد: عنصر دوم، لذت بردن از فرایند تمرین و تولید است. همیشه سعی کرده‌ایم که فضای تمرین برای ما حال‌خوب‌کن باشد. به نظرم یک نمایش قبل از هر چیز باید سرگرم‌کننده باشد. بعد از آن می‌تواند پیام یا حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر گروه از کاری که انجام می‌دهد لذت ببرد، این حس به تماشاگر هم منتقل می‌شود.

در پایان یساقی درباره علاقه‌اش به نمایش عروسکی گفت: نمایش عروسکی همیشه برای من جذاب بوده است. یکی از دلایل اصلی این علاقه، انعطاف‌پذیری و بی‌مرزی این مدیوم است. هنرمند می‌تواند هر آنچه در ذهن دارد را  به‌راحتی روی صحنه پیاده کند. این خاصیت جادویی نمایش عروسکی، برای من بسیار الهام‌بخش است.