در حال بارگذاری ...
رامین کهن کارگردان حاضر در جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

اصرار دارم «پسر جنگل» در سالن اصلی تئاترشهر اجرا شود

رامین کهن کارگردان نمایش «پسر جنگل» می‌گوید: این نمایش را از ابتدا با اِشل سالن اصلی تئاتر شهر تولید کرده و معتقد است در صورت اجرای عمومی مناسب در سالن اصلی تئاتر شهر علاوه بر بازگشت سرمایه، این نمایش به سوددهی نیز می‌رسد.

نمایش «پسر جنگل» جدیدترین اثر نمایشی رامین کهن به‌عنوان یکی از نمایش‌هایی که در سومین روز برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد، ازجمله آثاری بود که در این دوره جشنواره توانسته نظر مثبت بسیاری از اهل‌فن و تماشاگران تئاتر را به خود جلب کند.

«پسر جنگل» (The Jungle Book) که بر اساس داستان معروف «داستان جنگل» اثر رودیارد کیپلینگ توسط کمپانی تئاتر سایه تولیدشده، داستان باگیرا پلنگ سیاه مهربانی است که در جنگل به کودک بی‌پناهی که تنها رهاشده برمی‌خورد. او به دنبال پدر مادر واقعی نوزاد می‌گردد، اما آن‌ها را پیدا نمی‌کند. نوزاد را پیش گله‌ی گرگ‌ها می‌برد و گرگ‌ها سرپرستی او را قبول می‌کنند و نام او را موگلی می‌گذارند. موگلی با گرگ‌ها بزرگ می‌شود و زندگی می‌کند، اما ببر شاه سلطان جنگل است و کینه‌ی دیرینه‌ای از انسان‌ها دارد به همین خاطر.....

رامین کهن نویسنده و کارگردان نمایش «پسر جنگل» درباره روند تولید این اثر نمایشی که یکی از پُرهزینه‌ترین تولیدات جشنواره هفدهم محسوب می‌شود، به ایران تئاتر گفت: فکر می‌کنم این یکی از بلند پروازانه‌ترین کارهایی بوده که من طی این چند سالی که تئاتر عروسکی کار می‌کنم، انجام دادم. البته این بلندپروازی را هم من و هم‌گروهم داشتیم چراکه می‌خواستیم کاری بکنیم که پیش‌ازاین در ایران و در تئاتر کودک به آن پرداخته نشده باشد. به همین روی برخلاف اکثر تئاترهای کودک در ایران که با توجه به کمبود بودجه و امکانات ناچار هستند به لحاظ پروداکشن خیلی جمع‌وجور و کوچک بسته می‌شود، در این کار تلاش کردیم که یک کار پرطمطراق و باشکوه برای بچه‌ها تولید کنیم.

کارگردان «پسر جنگل» ادامه داد: یکی از چیزهایی که من همیشه به آن خیلی علاقه داشتم تبدیل انیمیشن‌های محبوب و پرطرفدار به تئاتر بود و در همین راستا مقاله‌ای درباره انیمیشن‌های موفقی که در آمریکا و اروپا تبدیل به تئاتر می‌شوند را خواندم و پس از خواندن آن مقاله بود که به انجام این کار بیشتر مشتاق شدم. نهایتاً در جستجوها و تحقیقاتی که انجام دادم با ارجاع به رمان «داستان جنگل» و همچنین یکسری قصه‌های کوتاه «پسر جنگل» که بعد از تولید انیمیشن به‌صورت کمیک استریپ چاپ می‌شود، ارجاع کردم و درنهایت مصمم به تولید این کار شدم.

رامین کهن افزود: از طرفی دیگر موفقیت انیمشین این کار که توسط کمپانی دیزنی تولید شد و آن‌قدر موفق بود که فیلم آن را نیز ساختند، درمجموع کار من را خیلی سخت می‌کرد چراکه مخاطب یک‌چیزی از آن دیده و انتظار خیلی بالایی از شما دارد. اما من با این عقیده که عروسک‌ها به‌خودی‌خود آن‌قدر جادو و جذابیت دارند که می‌توان با آن‌ها کاری ارائه داد که مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهد، به این نتیجه رسیدم که با اتکاء به جادوی عروسک‌ها این کار را تولید کنم.

او بابیان اینکه برای طراحی عروسک‌ها زمان زیادی از صرف کردند، اظهار کرد: ما برای طراحی عروسک‌ها به بسیاری از نمونه‌هایی که در دنیا ساخته‌شده رجوع کردیم و از آن‌ها ایده گرفتیم و مجدداً خودمان آن‌ها را طراحی کردیم.  

این کارگردان تئاتر در ادامه بابیان این به نظر می‌رسد که وجود چنین مارکتی در ایران خالی به نظر می‌رسد، عنوان کرد: تئاتر کودک یعنی تئاتری که مخاطب آن توده‌ی مردم هستند. یعنی هم افراد روشنفکر و هم سایر اقشار جامعه با هر نوع طرز فکری که داشته باشند به تماشای کارهای کودک می‌آیند چراکه وجه مشترک همه آن‌ها فرزندانشان است. درواقع من معتقدم ازاینجا به بعد است که وظیفه‌ی ماست با ارائه کارهای خوب اجازه ندهیم که این ارتباط قطع بشود.

کارگردان نمایش «پسر جنگل» همچنین بابیان اینکه من اصرار دارم که این نمایش را در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کنم، تصریح کرد: دراین‌باره البته بسیاری به من می‌گویند که سالن اصلی به درد کار کودک و خانواده نمی‌خورد اما اتفاقاً من معتقدم که بچه‌ها با دیدن تئاتر درجایی مثل سالن اصلی تئاتر شهر فضایی را تجربه می‌کنند که در سالن‌های ویژه کودک و نوجوان نمی‌توانند چنین تجربه‌ای داشته باشند. فضایی را که می‌تواند آن‌ها به فضایی وصل بکند که در آینده به مخاطبان جدی تئاتر ما تبدیل بشوند.

رامین کهن بابیان من سال‌هاست کارهایم را در تالار هنر و سالن‌های کانون اجرا کردم و این سالن‌ها را همیشه دوست داشته و هنوز هم دوست دارم، اضافه کرد: این مسئله واقعاً از آندست مسائلی است که من می‌خواهم برای آن بجنگم چراکه باور دارم در صورت اجرای این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر می‌تواند مخاطبان بسیاری را به این سالن بکشند و حتی ازنظر مالی نیز هزینه‌های ما را تأمین بکند. به همین خاطر هم درخواست اجرای عمومی در این سالن را ارائه کردیم و آقای اسدی به‌عنوان مدیر مجموعه تئاتر شهر نمایش ما را دیده‌اند.

او بابیان اینکه برای تولید این نمایش و تأمین هزینه‌هایی مثل دستمزد عوامل و تأمین متریال لازم برای ساخت عروسک‌ها و دیگر وسایل موردنیاز چیزی حدود 250 میلیون تومان هزینه شده است، اظهار کرد: این تازه در شرایطی است که بسیاری از افراد همانند صداپیشگانی که در این کار با ما همکاری کردند و خیلی‌های دیگر فقط به خاطر عشقی که به تئاتر دارند در این کار به ما کمک کردند و تاکنون هم هیچ صحبتی از مسائل مالی مطرح نشده، اما درمجموع این نمایش جزو پروژه‌های پرهزینه است. از طرفی کمک‌هزینه‌ای هم که به ما می‌شود همان‌طور که از اسمش مشخص است قرار نیست تمام هزینه‌های ما را تأمین بکند. اما قطعاً اگر من بتوانم کارم را به‌درستی معرفی و پرزنت بکنم قطعاً هزینه آن درمی‌آید و قطعاً به سود هم می‌رسد.

او همچنین با تأکید بر اینکه هیچ توقعی خاصی از جشنواره ندارد، خاطرنشان کرد: واقعاً برگزارکنندگان جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به‌ویژه خانم برومند، آقای شریعتی، دبیرخانه و ستاد جشنواره  بسیار به من لطف داشتند و تاکنون هر کاری که از دستشان برمی‌آمده انجام دادند و از این بابت قدردان زحمات آن‌ها نیز هستم.

این کارگردان فعال تئاتر همچنین با اشاره به شرایط فعلی اجتماعی گفت: به نظر من در شرایط فعلی جامعه وظیفه یک هنرمند این است که اتفاقاً بیشتر از معمول کار کند و اگر می‌خواهد مخاطبش را سرگرم کند به بهترین نحو سرگرم کند و اگر هم می‌خواهد به مخاطبش اندیشه بدهد، اندیشه‌ی خوبی را به او عرضه کند.

کهن در ادامه با تأکید بر اینکه اساساً این نمایش را در اشل سالن اصلی تئاتر شهر تولید کرده، اظهار داشت: با توجه به بازخوردهایی که از اجرای این کار در جشنواره دیدم به‌صراحت می‌گویم که هیچ نگرانی بابت برگشت مالی این کار ندارم و مطمئن هستم که چنانچه کار را شرایط مناسب در سالن اصلی تئاتر شهر برای عموم اجرا بشود نه‌تنها هزینه‌های آن بازمی‌گردد که حتماً به سوددهی نیز می‌رسد.

نویسنده و کارگردان نمایش «پسر جنگل» در پایان اظهار امیدواری کرد که تمام اتفاق‌ها درنهایت منجر به رشد عروسک‌ها و تئاتر عروسکی کودک بشود و این نمایش‌ها بتوانند در عرصه‌ای حرفه‌ای‌تر برای مخاطبان خود اجرا بشوند.

گفتنی است، در نمایش عروسکی «پسر جنگل» هنرمندان مطرحی همچون؛ ژاله علو، مرضیه برومند، مریم سعادت، امیرحسین صدیق، آزاده مویدی‌فرد و محمد بحرانی به‌صورت افتخاری با رامین کهن همکاری کردند. همچنین الکا هدایت، محمدرضا مالکی، سعید ابک، کامیار محبی و هانی حسینی به‌عنوان صداپیشگان عروسک و سعید ابک، پرستو آریاکیا، الهام ایروانی، علی باروتی، صدف بیگدلی، فاطمه پورهاشمی، هانی حسینی، مریم رحمانی، مهرنوش صادقیان، امیر عباسیان، حمیدرضا گودرزی، متین گودرزی و مرضیه نادری نیز به‌عنوان بازی‌دهندگان عروسک در این پروژه حضور داشتند.




مطالب مرتبط

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن توضیح درباره اولویت‌های عمرانی این معاونت از آغاز تعمیرات ساختمان تئاتر شهر و نیز از بهسازی تالارهای سنگلج و هنر خبر داد.  

|

نظرات کاربران