در حال بارگذاری ...
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

جشنواره نمایش عروسکی باعث می شود تصمیم‌گیرندگان به هنربیشتر فکر کنند

محمدرضا کریمی‌صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است اگر مسئولان در دوران برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی به سالن‌های تئاتر بیایند و میزان استقبال مردم را ببینند، نگاه بهتری به این تئاتر خواهند داشت.

محمدرضا کریمی‌صارمی جشنواره تئاتر عروسکی را اتفاقی مهم دانست و گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی این امکان را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند که بتوانند آثار خوبی را از اقصی نقاط جهان ببینند. این جشنواره برای اهالی تئاتر هم اتفاق بسیار مهمی است چون متاسفانه جامعه تئاتری ما طی سال‌های اخیر آثار کشورهای دیگر را ندیده‌اند درنتیجه در سبک و ژانر خاصی تئاتر کار می‌کنیم اما اجرای آثار دیگر کشورها در جشنواره اهمیت بسیاری دارد زیرا باعث آشنایی ما با تئاتر روز دنیا می‌شود.
کریمی صارمی ادامه داد: امیدوارم جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی شرایطی را به‌وجود بیاورد که بتوانیم توجه بیشتر مسئولان را به تئاتر عروسکی جلب کنیم.
او تاکید کرد: جشنواره تنها برای نمایش دادن تئاتر نیست. بلکه فضایی را به‌وجود می‌آورد که تصمیم‌گیرندگان درباره شرایط هنر بیشتر فکر کنند. امیدوارم مسئولان که در دوران برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی به سالن‌های تئاتر آمده و میزان استقبال مردم را دیده‌اند، نگاه بهتری به این تئاتر پیدا کنند چراکه همین نگاه، باعث می‌شود بتوانیم از این ابزار مهم در تعلیم و تربیت استفاده بهتری داشته باشیم.
کریمی‌صارمی با بیان بخشی از کمبودهای نمایش عروسکی در ایران توضیح داد: سالنی که مختص تئاتر عروسکی باشد، شاخصه‌های این نوع تئاتر را داشته باشد و از صندلی گرفته تا امکاناتش برای مخاطب کودک مناسب باشد، نداریم.
او هچنین تاکید کرد: باید درزمینه اقتصاد تئاتر هم توجه بیشتری صورت گیرد چون واقعا امروز اقتصاد تئاتر بسیار ضعیف است و اگر این هنر تا امروز باقی مانده است، تنها به دلیل عشقی است که اهالی تئاتر به آن دارند چراکه تئاتر درآمدزا نیست و برای هنرمندان آن بویژه هنرمندان نمایش عروسکی و تئاتر کودک تعریف درستی از لحاظ دستمزد وجود ندارد. همین مسئله سبب شده است در فضاسازی‌ها و ... مشکلاتی وجود داشته باشد.
مدیرکل امور سینما و تئاتر کانون، کودکان را به تئاتر عروسکی علاقه‌مند دانست و گفت: کودکان به‌قدری خوب با عروسک‌ها و قصه و درام برقرار می‌کنند که انگار یک جلد کتاب را مطالعه کرده‌اند! البته باید خانواده‌ها را ترغیب کنیم که کودکان خود را برای دیدن تئاتر به سالن‌ها بیاورند چون کودکان تصمیم‌گیرنده نیستند و خصوصا در کلان‌شهرها به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود به‌تنهایی از خانه بیرون بیایند. بنابراین باید برای خانواده‌ها برنامه‌هایی بسازیم تا بیاموزند تئاتر ابزار آموزشی بسیار خوبی است.
کریمی صارمی پاسخ به این پرسش که اگر عروسکی همچون غول چراغ‌جادو در اختیار داشت که می‌توانست آرزوهای او را برآورده کند، چه آرزوی را در اولویت قرار می‌داد، گفت: می‌گفتم کاری کند که با بچه‌های تئاتر مهربانانه‌تر برخورد کنند و به آن‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد چون اهالی تئاتر واقعا نجیب و در شرایط امروز بسیار گرفتار هستند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران‌مبارک با دبیری مرضیه برومند تا هفتم شهریورماه ادامه دارد. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.




مطالب مرتبط

هم‌زمان با دهه فجر

تولیدات نمایشی کانون در سالن‌های شهر تهران اجرا می‌شوند
هم‌زمان با دهه فجر

تولیدات نمایشی کانون در سالن‌های شهر تهران اجرا می‌شوند

نمایش‌های «قورباغه و غریبه»، «دلغک»، «گرگ بلا جلوبیا جلوبیا»، «خرس آرکانسا»، «دوره‌گردها» و «شاهزاده اژدها»، از تولیدات مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ایام دهه فجر، در سالن‌های نمایشی تهران، روی صحنه هستند.

|

در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود
در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» به کارگردانی پویا شش‌پری در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان و نمایشگران کانون در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون اجرا می‌شود.

|

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به کارگردانی سمیرا یزدان‌پژو که پیش از این در اسفند سال 1402 روی صحنه رفته بود، در ادامه روند اجرا، از امروز (چهارشنبه ۱۵ فروردین) به مدت یک هفته، ساعت ۱۶ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک ...

|

گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم
گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم

محمدرضا معجونی، با اشاره به این‌که هنرمند پرده‌خوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آن‌چه از گذشته به ما رسیده است بی‌تفاوت باشیم و صرفا برای اجرای یک برنامه از هر روایت و حرف نادرستی استفاده کنیم.

|

برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»
برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»

هنرمندان در ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی» در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به نقالی، پرده‌خوانی، مناجات‌خوانی و تعزیه می‌پردازند.

|

نظرات کاربران