در حال بارگذاری ...
نگاهی به «منو نمی بره» به کارگردانی زهرا صبری در جشنواره نمایش عروسکی

پارچه ها و تصویر خیال ما

ایران تئاتر- محمدرضا الوند: اول شهریور ۹۷ ؛ساعت پنج ونیم بعدازظهر؛ تالار چهارسو ؛جشنواره نمایش عروسکی؛ اجرای «منو نمی بره» به کارگردانی زهرا صبری.

نگاهی که شاید سالیان پیش، یکی دو نسل قبل از دهه هشتاد نود شمسی، پاسش می‌داشت و باورش داشت. منظری که بسا برای
امروزی‌ها خرافه بنماید، اما دغدغه‌ای است در خلوت انسان با خودش، هرچند ازیادرفته و به عبارتی تاریخ گذشته و خرافی گونه...
سایه‌ات را اگر ببینی، خواهی دید قوزت درآمده...
مراد از قوز پشته‌ای است که از کار و کردار ناپسند، هرکسی ممکن است به دوش آدمی سایه بی افکند، بی‌اینکه خودش بداند؛ به‌عبارت‌دیگر معروف است لحظه مردن، زندگی آدمی ازنظرش مرور می‌شود و چون نیک می‌بیند از رؤیت نیت‌ها و رفتار سوء خود به وحشت می‌افتد و چون این حالت به آسودگی نمی‌انجامد آدمی تا رهسپار عالم دیگر شود گویی معلق و بی‌قرار است.
قصه خانم زهرا صبری تفضیل این حقیقت است که آدمی سبک‌بال خواهد بود که در معامله با نفسش نباخته باشد.
رهی دخت، دختری از خانواده‌ای کوچک، در پیرسالی، شبی را که سخت بدخواب شده در کودکی و خردسالی سیر می‌کند تا به امروز و ناخواسته فضاها و چیزهایی را می‌بیند که گویی در موردشان مقصر بوده و حالا آن واقعیت‌ها به شکایت صف‌کشیده‌اند.
کارگردان چرخش و دوران در این فضا را با مقداری پارچه که به‌دقت طراحی‌شده‌اند و در دستان متبحر عروسک‌گردانان هویت و معنا می‌گیرند، به تصویر خیال ما می‌نشاند و لحظات زیبایی را به ثبت می‌رساند.
رفتن به دنیای عروسکی دانش، ظرافت و زیبایی‌شناسی ژرفی می‌طلبد تا ما بتوانیم تصاویر و مفاهیمی را که به‌جز کمک عروسک نمی‌توانیم خلق کنیم، قابلیت‌های بی‌انتهای عروسک‌ها بتواند.
لذا مضامینی که هرکسی را قدرت تعمق در آن نیست توسط عروسک سازان و عروسک شناسانی نظیر خانم صبری  که در آثار گذشته نیز آن‌ها را به‌درستی از تجربه گذرانده به چنگ می‌آید.
عروسک در دست چنین گروه‌هایی اشیا گران‌قیمت و دلربایی نیست که اگر دست به آن بخورد از ارزش و اعتبارش کاسته شود، مواد و مصالح خلق این عروسک‌ها از همان مصالحی است که در زندگی روزانه با آن سروکار داریم...

ویژگی چنین بستری از ساخت‌وساز گاه در قصه‌هایی که گفتم تصور و تخیلشان جز با عروسک میسر نمی‌شود، چنان آرام و لطیف در وجود به تعبیر درمی‌آید که فاصله آن‌یکی دو نسل را نیز به‌راحتی می‌پیماید. درحالی‌که گاه در اجراهای عروسکی دیگر، صحنه و عروسک‌ها باید بسیار خاص باشند و علی‌رغم خاص بودنشان بازهم نمی‌توانند جان کلام را با حضور عروسک بیان کنند. به عبارت بهتر، ایده اصلی برای جهان عروسک طراحی نشده و حضور عروسک در کار بیشتر جنبه تزیین دارد. عروسک شناسان، هم رازان این جسمیت به‌ظاهر بی‌جان‌اند. این عروسک‌ها بدون بهره‌گیری از تکنیک‌های رایج، نه نخی، میله‌ای و ... بلکه طریقه‌ای جدید برای تمنای عروسک و حضور حقیقی‌اش هستند و بی‌همتا می‌مانند.

هنگامی‌که انسان به‌عنوان بازیگر به صحنه جان می‌دهد، عاقبت از جان‌مایه‌های نقش دور می‌افتد، اما عروسک حقیقتی پنهان را با واقعیت می‌تند که با خودش ابدی خواهد ماند.
خانم صبری تجربه‌های عجیبی تا به امروز با خود به صحنه آورده که قطعاً جای تصحیح در آن‌ها وجود دارد، اما ممکن نیست بتوان آن تجربه‌ها را بدون آن مصالحی که برای ایشان عروسک شدند، به‌صورت دیگری تا این اندازه درست و دقیق بر جان مخاطب بنشینند.
به امید درخشش همواره ایشان و گروهشان.




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد
محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد

محمود سالاری، در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان تاکید کرد تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد و از این طریق، هنرهای قدسی از مساجد به سطح جامعه راه خواهند یافت.

|

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

الینا پانایوتو و نیکولاس تومبروس دو هنرمند یونانی حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گویند از برگزاری و حضور مخاطبانی از طیف کودک، نوجوان و بزرگسال در شهر اردکان شگفت‌زده شده‌اند.

|

عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است
عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است

فریبا دلیری، عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت محتوای کودک می بایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعه شناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد.

|

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

نظرات کاربران