در حال بارگذاری ...
محمد نیازی در گفت وگو با ایران تئاتر خبر داد

«آیراچ» در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به صحنه می‌رود

ایران‌تئاتر: سیاست گذاری درست در مدیریت تئاتر در سال های اخیر باعث شده تئاتر در شهرستان ها رشد و پیشرفت خوبی داشته باشد و کارهای خوب خیلی از گروه های تئاتری شهرستانی حتی در تهران هم روی صحنه آمده است. تئاتر در مشهد با ظهور نام های جدید و مستعد از رشد خوبی برخوردار بوده است.

یکی از این نام ها، محمد نیازی است. وی سال قبل با اجرای نمایش پیانیستولوژی به موفقیت های زیادی دست پیدا کرد و این نمایش مبتنی بر ساختار موسیقیایی مثل کار قبلی نیازی یتیم خانه فونیکس بود. نمایش هایی که اجراهای موفقی در شهر مشهد داشته اند و محمد نیازی را به عنوان یک کارگردان مستعد و خلاق به مخاطب معرفی کرده است. نمایش آئینی راز روزبه، نمایش کمدی موزیکال آرایشگر و یتیم خانه فونیکس از جمله کارهای موفق محمد نیازی در صحنه تئاتر است. نمایش های نیازی سوای حضور موفق در حین اجرایشان در جشنواره تئاتر فجر هم بسیار موفق بوده اند. یتیم‌خانه فونیکس دو سال گذشته با فروشی بالغ بر یک میلیارد و 200میلیون ریال رکورد تئاتر مشهد را شکست و پس از آن در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجرموفق به 7 کاندیداتوری و دریافت 5 جایزه جشنواره شد. سال قبل هم نمایش پیانیستولوژی پرافتخارترین نمایش سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فجر تئاترشناخته شد وجوایزی نظیر کسب تندیس نمایش برگزیده، کسب تندیس بهترین موسیقی، کسب تندیس بهترین طراحی صحنه، تقدیر شده در بخش کارگردانی و تقدیر شده در بخش بازیگری زن را به دست آورد. محمد نیازی در گفت وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت های جدید تئاتری خود گفت: قرار است نمایش آیراچ را روی صحنه اجرا کنیم؛ متن نمایش را سهند خیر آبادی نوشته است.

وی در باره موضوع نمایش تصریح کرد: موضوع و تم اصلی نمایش در باره تاثیرات رسانه بر روی زندگی آدم های این روزگار و پیگیری موضوعی به نام جنگ است. نمایش فضای امروزی دارد. در این نمایش که جهان شمول است نگاهی نقادانه به موضوع داریم.

این کارگردان در باره شروع روند تمرینات خاطر نشان کرد: تمرینات نمایش چند مدتی است که شروع شده و دورخوانی متن هم با حضور بازیگران انجام شده است.

وی در باره عواملی که در نمایش آیراچ حضور دارند متذکر شد: تا به حال حضور مجتبی شفیعی، رضا صابری و تعدادی بازیگران جوان تئاتر مشهد در نمایش قطعی شده است.

نیازی درباره زمان و مکان اجرای نمایش افزود: نمایش را ابتدا در مشهد در سالن اصلی تئاتر شهر از اواخر مهرماه و بعد در تهران روی صحنه می بریم و اگر برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم انتخاب شود؛ نمایش در زمان برگزاری جشنواره هم روی صحنه خواهد رفت. به هر حال مشهد در تئاتر، موسیقی و سینما همیشه حضور اثرگذاری داشته و هنرمندان بزرگی را به جامعه هنری معرفی کرده است. دراین شهر گروه های تئاتری متعدد و جوانان مستعد زیادی حضور دارند که می توانند آینده روشنی را برای تئاتر کشور رقم بزنند. جریان تئاتر در مشهد روند پویا و روبه رشدی دارد. این جوان های مستعد نیازمند حمایت بیشتری از جانب مدیران فرهنگی هستند. گسترش سالن های نمایشی می تواند انگیزه بیشتری برای تئاترهای مشهد ایجاد کند. البته تعدادی تماشاخانه خصوصی هم در مشهد فعالیت دارد.

وی در باره دغدغه گروه تئاتریش در حوزه موزیک وموسیقی گفت: بسته به شرایط زمانی دغدغه اصلی گروه ما اجرای نمایش هایی مبتنی بر اپرا و موزیکال است و چند سالی است که روی این موضوع تمرکز داریم موسیقی به عنوان اصلی مهم و تاثیرگذار در یک اثر موزیکال نقش بسزایی در شکل گیری درام و ریتم نمایش دارد. موسیقی بخشی از شخصیت پردازی کاراکترها را انجام می دهد و تنظیم آواز در این اثر بر پایه فضاسازی و ایجاد اتمسفر نمایش است.   

 

 

 

 




نظرات کاربران