در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی خبرداد:

تشکیل شورای صنفی تعیین قیمت بلیت تئاتر

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد مذاکراتی برای تشکیل شورای تعیین قیمت بلیت‌های تئاتر انجام‌شده تا دیگر قیمت‌های غیراستاندارد و گران برای بلیت نمایش‌ها تعیین نشود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره قیمت‌گذاری بالای بلیت نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی زاده در تالار وحدت و نیاز به شکل‌گیری سازوکاری قانونی برای تعیین کف و سقف بهای بلیت آثار نمایشی گفت: تابه‌حال تئاتر درگیر چنین وضعیتی نشده بود و در سالن‌های دولتی تئاتر نرخ‌گذاری بلیت‌ها به صورت معقول بوده و نگرانی ایجاد نمی کرد ولی در این چند ساله با شکل‌گیری سالن‌های خصوصی نرخ گذاری بلیت‌ها باعث نگرانی شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا مانند سینما که قیمت بلیت سینماها به صورت قانونی در شورایی زیر نظر سازمان سینمایی تعیین و به سینماداران و دفاتر پخش ابلاغ می شود، عنوان کرد: ضرورت تشکیل شورای صنفی برای تعیین سقف و کف بهای بلیت آثار نمایشی احساس می شود. روز شنبه ۷ مهر و با مطرح شدن بهای بلیت نمایش «می‌سی‌سی‌پی ...» با دکتر شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر صحبت کردم که هر چه سریعتر این شورای صنفی را تشکیل دهیم. همچنین با چند حقوقدان نیز برای راهکارهای قانونی راه اندازی این شورا گفتگو داشتم.
کرمی درباره این موضوع که تشکیل چنین شورایی تنها توسط خانه تئاتر نمی تواند تاثیرگذار باشد و باید به مانند شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی متشکل از بدنه دولتی و همچنین نهاد صنفی باشد، بیان کرد: تنها صنف نمی تواند این شورا را تشکیل دهد و اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر باید در کنار هم دارای چنین شورایی شوند. ضرورت ایجاد این شورا احساس شده و امیدوارم هر چه زودتر شکل بگیرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره اینکه باید سوبسیدهای حمایتی متولی دولتی تئاتر از تولیدات نمایشی بیشتر شود، توضیح داد: ما همین الان اگر نرخ بلیت را معقولانه یا غیر معقولانه ببینیم باز هم هزینه اجاره سالن و تولید نمایش را تامین نمی کند. ما در سال ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای حمایت از تولیدات تئاتری بودجه داریم که جوابگوی تعداد بالای گروه های تئاتری نیست و شاید یک پنجم هزینه های تولید یک تئاتر هم نباشد ولی نسبت به بضاعت خود سعی می کنیم به گروه های تئاتری توجه کنیم.

وی درباره این نکته که بخش اعظمی از هزینه های تولید برخی آثار نمایشی به دلیل دستمزد بالای بازیگران چهره ای است که در آنها حضور دارند و این روند نباید باعث شود تا فشار تامین هزینه های گزاف بر مخاطب تئاتر وارد شود، تصریح کرد: یکی از دلایل اعتراض به قیمت‌گذاری بالای بلیت تئاتر این است که نباید به مخاطب تئاتر فشار بیاید. ما نباید به سمتی برویم که تئاتر تبدیل به هنری لوکس شود. ما سعی می کنیم تا اعتبار محدودی که در اختیار داریم به صورت عادلانه تقسیم کنیم. از طرف دیگر تئاتر مدت ها است گریبانگیر این شده که برای فروش بیشتر سراغ چهره ها برود و این هزینه های تولید را بالا برده است.

کرمی تاکید کرد: باید حمایت های دولتی از تئاتر بیشتر شود ولی با محدودیت بودجه این توانایی را نداریم. چیزی که اهمیت دارد این است که هنرمندانی در تئاتر هستند که با پرهیز از شرایط تجاری آثار خود را تولید و به صحنه می بروند و در جذب مخاطب نیز موفق هستند. شاید نیاز باشد به این هنرمندان و تولیدات آنها توجه و حمایت بیشتری شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود درباره اینکه برخورد با نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می میرد» چگونه خواهد بود تا بهای بلیت این اثر نمایشی به رقم استانداردی برسد، اظهار کرد: از روز شنبه ۷ مهر که این موضوع مطرح شد به ماجرا ورود کردم و با آقای صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی صحبت کردم که با کارگردان اثر صحبت کند که بهای بلیت نمایش تعدیل شود. قرار است قیمت بلیت‌های نمایش پایین بیاید و بخشی از بهای بلیت‌های این اثر نمایشی را تعدیل کنیم.

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

نظرات کاربران