در حال بارگذاری ...
اجراهایی که تا 17 آبان ادامه دارد

جزئیات برنامه مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی تئاتر صاحبدلان در محوطه تئاتر شهر

مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان از ۱۲ تا ۱۷ آبان در محوطۀ مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر بخش ویژۀ مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان از 12 تا 17 آبان در محوطۀ مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود. اجراهای این مجالس طی 6 عنوان، تا پنج شنبه این هفته هر روز ساعت 16/30 ادامه خواهد داشت.

اعضای این گروه نمایشی با سرپرستی علاء الدین قاسمی از پیشکسوتان هنر تعزیه در هر نوبت از اجرای این نمایش و به تناسب مجالس در ترکیب‌های مختلفی ظاهر می‌شوند و به ایفای نقش می‌پردازند. به گفتۀ محمود فرهنگ دبیر هشتمین دورۀ تئاتر صاحبدلان بخشی از مجالسی که در این بخش اجرا خواهند شد، از « نسخه‌های غریب» و در واقع نسخه‌هایی که پیش از این کمتر برای اجرای مجالس تعزیه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، انتخاب شده است.  

اولین اجرای مجالس تعزیه معین البکاء  علاءالدین قاسمی شنبه 12 آبان با مجلس « فضل و فتاح» آغاز به کار کرد. این مجلس روایت فتاح است که عاشق دختر عمویش اشکبوس می‌شود و موقعی که به خواستگاری او می‌رود، دختر شروطی دارد که مهم‌ترین آن کشتن علی (ع) است.

این مجالس تعزیه و شبیه خوانی در روز یکشنبه 13 آبان نیز با مجلس « متوکل بنی عباسی » ادامه یافت. این مجلس روایت متوکل بنی عباسی است که دستور تخریب قبر امام حسین ع را صادر می‌کند و با نیروی نظامی خود هرچه تلاش می‌کنند تا مزار مطهر سیدالشهدا ع را نابود کنند، کاری از پیش نمی‌برند و در نهایت عده‌ی زیادی از لشگریان به درک واصل می‌شوند.

این گروه نمایشی امروز 14 آبان اجراهای خود را با مجلس « قانیای فرنگی» ادامه می‌دهد. قانیا در زمان خودش عزاداری امام حسین ع را ممنوع اعلام کرده بود و عزاداران را زندانی می‌کرد. گروهی از این عزاداران از امام حسین ( ع) می‌خواهند که جواب این بی حرمتی را بدهد. قانیا خواب امام را می‌بیند که با غل و زنجیر نزد سیدالشهدا رسیده و از خواب می‌پرد و توبه می‌کند.

« شهادت حضرت علی اکبر» مجلسی دیگر از مجموعه مجالس تعزیه و شبیه خوانی هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان است که سه شنبه 15 آبان اجرا خواهد شد. اولین کسی که در روز عاشورا به شهادت رسید حضرت علی اکبر بود و در این مجلس رشادت‌ها و جنگ ایشان به تصویر کشیده می‌شود.

این گروه در روز چهارشنبه 16 آبان نیز  مجلس شهادت مسلم بن عقیل  را اجرا خواهد کرد. مسلم بن عقیل به عنوان سفیر امام حسین ع با دعوت کوفیان وارد کوفه می‌شود و در این میان ابن زیاد نیروهای بسیاری از شام به کوفه می‌فرستد و کوفیان که متوجه قدرت ابن زیاد می‌شوند، دست از بیعت با حسین بن علی ع می‌کشند و مسلم بن عقیل را به شهادت می‌رسانند.

آخرین مجلسی که این گروه در بخش ویژۀ مجالس تعزیه و شبیه خوانی هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان و در روز پنجشنبه 17 آبان اجرا خواهد کرد، مجلس  شهادت امام حسن (ع) خواهد بود. زن امام حسن (ع)  با توطئه‌ی امویان به امام خیانت می‌کند. او به حضرت زهر می‌خوراند و باعث شهادت ایشان می‌شود و در نهایت لشگریان کفر نمی‌گذارند تا قبر امام حسن ع عیان باشد.

گفتنی است؛ پیش از این نیز و در جدول اجراهای هشتمین دورۀ تئاتر صاحبدلان اجرای تعزیه و مجلس شبیه خوانی به کارگردانی احمد عزیزی شامل مجالس  شاهچراغ، مسلم بن عقیل، دو طفلان حضرت زینب (س) و  وهب نصرانی،  دو طفلان مسلم، حضرت علی اکبر(ع)، حر بن ریاحی، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع)، همچنین تعزیه  بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) به ترتیب از 20 تا 29 شهریور در محوطه تئاتر شهر اجرا شده بود.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

نظرات کاربران