در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در نشست چشم انداز تئاتر مقاومت در آینده :

بسط مفهوم دفاع مقدس، تئاتر مقاومت را تا ابد زنده نگاه خواهد داشت

تئاتر مقاومت می تواند جریانی موثر باشد. این تئاتر می تواند سبکی باشد که جنبه فاخر بودن و محتوا در آن قالب باشد. این واقعه محدود به تاریخ نیست لذا از لحاظ محتوایی می تواند ادامه حیات دهد.بسط مفهوم دفاع مقدس، تئاتر مقاومت را تا ابد زنده نگاه خواهد داشت.

به گزارش ایران تئاتر عصر دیروز سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر  پس از برگزاری ششمین همایش علمی تئاتر مقاومت شاهد برگزاری نشستی با عنوان "چشم انداز تئاتر مقاومت در آینده" بود. در این برنامه شهرام کرمی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی ، نویسنده و کارگردان به همراه فرهاد مهندس پور عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و اسماعیل  شفیعی عضو هیئت علمی دانشکده سینما و تئاتر به سخنرانی پرداختند .

 

شکل گیری جریانی به نام تئاتر مقاومت

در بخش آغازین، شهرام کرمی با اشاره به اینکه برای ارزیابی موقعیت اکنون باید گذشته و آینده را مورد ارزیابی قرار داد گفت: اگر تئاتر مقاومت در حیطه رخدادی تاریخی بسنجیم محدود به زمان خواهد بود اما اگر نگاه وسیع تری به آن داشته باشیم شکل و آینده دیگری بر آن متصور خواهیم بود. شاهد این موضوع می تواند به وجود آمدن ادبیات ابزورد در اروپا باشد که متاثر از جنگ  جهانی دوم بود.

کرمی افزود: جمله معروفی هست که می گوید هر زمان جنگی در جهان رخ دهد تا 100 سال بعد از آن می تواند در جنبش ها و جریان های هنری تاثیرگذار باشد. ما در طول 50 سال اخیر اتفاقات زیادی را شاهد بودیم که جریان هنرهای نمایشی از آنها تاثیر پذیرفته.  پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دو اتفاقی است که تاثیر به سزایی در تئاتر مقاومت داشته اند. وقتی انقلابی رخ می دهد همه چیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد اما زمانی که جنگ رخ می دهد تغییرات به تاثیر محدود نمی شود و آنچه رخ می دهد تحول است. گاهی اوقات تاثیر جنگ می تواند منجر به وارونه شدن یک رویداد می شود. این دو رویداد(انقلاب و جنگ) منجر به شکل گیری جریانی به اسم تئاتر مقاومت شدند که محدود به زمان نیستند بلکه فرهنگ کشور ما دچار تغییر کردند.

وی در ادامه افزود: برای ترسیم آینده باید اول دریابیم که تئاتر مقاومت ما چه چیزهایی را شکل داد. در دهه اول بعد از جنگ فعالیت ها تابع احساسات بود و جنبه تبلیغاتی داشت اما در دهه 80 این جریان عمق بیشتری گرفت و ما با شاکله آثاری که تحت عنوان تئاتر مقاومت ارائه می شدند آشنا شدیم و این نوع تئاتر به جریانی صاحب سبک تبدیل شد.

کرمی تصریح کرد: شاید آن تصوری که از تئاتر مقاومت داریم در آینده به آن شکل و معنا و مفهومی که میشناسیم تداوم نداشته باشد. تئاتر مقاومت می تواند به عنوان رخدادی تاریخی تلقی شود و گاهی هم از آن این برداشت وجود داشته باشد که به صورت رفتاری اجتماعی در آثار انعکاس داشته باشد. پس طبیعی است رخدادهای تاریخی آینده می تواند نقش اساسی داشته باشد. این جریان ادامه خواهد داشت اما نوع نگاه به آن و تحلیل در مورد آن دستخوش تغییر می شود.

 

اعتبار اولویت اول نیست

کرمی در ادامه با اشاره به تاثیر سیاست مداران در تئاتر مقاومت گفت: جریان های هنری در طول تاریخ وابسته به هیچ حکومتی نبوده اند. حکومت ها بر جریان های هنری تاثیرگذارند اما عامل اساسی نبوده اند.

رئیس اداره کل هنرهای نمایشی افزود: جریان هنری گاهی اوقات برخلاف تصور ما با رویدادهایی شکل می گیرد که ممکن است از نظر ما تاثیر وسیع و شگرفی بر جامعه نگذاشته  باشد. پیسکاتور زمانی که نمایش سرباز خوب را به صحنه برد به خودش معترض شد که چرا برای طبقه سرمایه دار تئاتر کار می کند چون اکثر تماشاچیانش از این طبقه بودند. وی با ارائه نمونه هایی از تاریخ تئاتر که هنرمندان متاثر از جریان های اجتماعی آثار خود را جهت می دادند گفت: تئاتر مقاومت روندی خلاقه است که مسیر رو به جلو دارد و قطعا با توجه به تغییراتی که در جامعه رخ می دهد همچنان موضوع مقاومت می تواند مبحث اندیشه ورزانه ای باشد که خود هنرمندان به عنوان رویدادی اثر گذار به آن رجوع خواهند کرد.

کرمی خاطر نشان کرد: در این مدتی که من مسئولیت اداره هنرهای نمایشی را قبول کردم با واقعیتی روبرو شده ام که پیش از این برایم تا این حد روشن نبود. با وجود اینکه در این سال ها در کارهای اجرایی و مدیریتی اداره کل نقش داشته  و از شرایط بی خبر نبودم اما زمانی که برای قبول این مسئولیت انتخاب شدم و واقعیت را از نزدیک لمس کردم متوجه شدم با شرایط نامناسبی روبرو هستم. مهمترین مسئله هم مسئله اعتبار است.

وی افزود: ما حتی در دوران طلایی تخصیص اعتبار و توجه هم می دیدم که با کمبود روبرو هستیم. بنابراین فکر می کنم هیچوقت نمی توانیم از دولت بخواهیم حامی اصلی و جدی تئاتر باشد.

شهرام کرمی گفت: معتقدم تئاتر مقاومت می تواند جریانی موثر باشد. این تئاتر می تواند سبکی باشد که جنبه فاخر بودن و محتوا در آن قالب باشد. این واقعه محدود به تاریخ نیست لذا می تواند از لحاظ محتوایی می تواند ادامه حیات دهد.

 

بیم ها و امیدهای تئاتر مقاومت

وی با اشاره به جریان ساز شدن تئاتر مقاومت به آفات این مسیر اشاره کرد و گفت: نگاه سیاست مدارانه به تئاتر مقاومت آن را محدود می کند و به جریان تبلیغاتی و غیر فعال تبدیل می کند. مسئله بعدی حمایت است، جشنواره ای برگزار می شود و بعد چند سال ادامه کار نمی دهد. اینها آفاتی است که اگر برطرف شود آینده تئاتر مقاومت درخشان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این چشم انداز باید به هنرمندان آن توجه کرد افزود: اگر به هنرمندان دغدغه مند این عرصه بها داده شود اثر تولید شده تاثیر گذار خواهد بود. معتقدم اگر این جریان به صورت یک محفل هنری و صنف شکل بگیرد که خود هنرمندان در شکل گیری آن نقش اساسی داشته باشند آینده بسیار روشنی برای تئاتر مقاومت رخ خواهد داد. امیدوارم این آینده محقق شود چون همه ما در قبال آیندگان و گذشتگان مدیونیم و نمی خواهیم روایت گر واقعه ای تاریخی باشیم بلکه می خواهیم گسترش دهنده اندیشه بزرگی تحت عنوان تئاتر مقاومت باشیم.

متن سخنان دیگر سخنرانان را در مطالب بعدی ایران تئاتر مطالعه کنید .




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران