در حال بارگذاری ...
کارگردان آلمانی حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان:

مخاطبان تئاتر ایرانی را می‌شناسم

الیزاوتا سالیِر که با نمایش «سفر فوق‌العاده» در جشنواره حضور دارد گفت: ما در مدارسمان درباره گذشته ایران بسیار زیاد خوانده‌ایم و بسیاری از هنرمندان، تاریخ بسیار جالب ایران و مخاطبان تئاتر ایرانی را می‌شناسم.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «سفر فوق‌العاده» به کارگردانی دیمیتری نوموکُنوو از کشور آلمان که توسط کمپانی چرخ پنجم در این دوره از جشنواره حضور دارد، در روز 30 آبان‌ماه و در روز دوم اجراهای جشنواره بین‌المللی کودک‌ونوجوان در سه نوبت؛ 10:30، 15 و 17:30 در کانون مهدیه روی صحنه می‌رود.
اِلیزاوتا سالیِر بازیگر این نمایش درباره داستان اثر، گفت: «سفر فوق‌العاده» یک نمایش عروسکی و موزیکال است ایده اصلی نمایش سفر کردن دور دنیا محسوب می‌شود. درواقع نمایش از تعداد زیادی بخش‌های موزیکال کوتاه تشکیل می‌شود که در کشتی سفید بزرگی که روی صحنه است، جریان دارند. هر بخش از کشتی، یک سرزمین جدید است.
سالیر ضمن اعلام این نکته که سرزمین‌های جدید خیالی نیستند، گفت: کشورهای هند، عربستان، یونان، آمریکا، فرانسه و ... در این کشتی به‌نوبت نشان داده می‌شوند و مخاطبان با حرکات فولک مردم این کشورها با آن‌ها آشنا می‌شوند. درواقع این نمایش درباره خوبی‌های سفر کردن در سراسر جهان است.
این هنرمند عرصه تئاتر کودک در آلمان ضمن اعلام این نکته که درباره تاریخ ایران بسیار می‌داند، گفت: ما در مدارسمان درباره گذشته ایران بسیار زیاد خوانده‌ایم و بسیاری از هنرمندان و تاریخ بسیار جالب ایران را می‌شناسم. چندان با تئاتر ایران آشنا نیستم اما مخاطبان تئاتر ایرانی را می‌شناسم!
وی در ادامه افزود: ما بسیار سفر می‌کنیم و در بیشتر از سی کشور متفاوت و 120 جشنواره تئاتر اجرا کرده‌ایم. درواقع ما بدون توقف سفر می‌کنیم و این نوع کار کردن برای ما بسیار جذاب است. دو سال قبل برای نخستین‌بار برای ایرانیان تئاتر اجرا کردیم و این تجربه واقعا جذاب بود چون مخاطبان بسیار با ما همراه بودند و با شادمانی نمایش را دنبال می‌کردند. واقعا تجربه‌ای بزرگ بود. همان‌طور که می‌دانید هر ملتی شرایط خاص خود را در همراه شدن با اثر هنری دارد و البته نمی‌توان هیچ‌کدام را ناجذاب دانست بلکه هر ملتی ری‌اکشنی متفاوت نشان می‌دهند! به‌عنوان‌مثال چینی‌ها بسیار درون‌گرا هستند، اسپانیایی‌ها و آرژانتینی‌ها به‌سرعت به آنچه احساس می‌کنند ری‌اکشن نشان می‌دهند. ایتالیایی‌ها هم همین‌طور هستند.
الیزاوتا سالیر ضمن اعلام این نکته که در این دوره از جشنواره تا کنون نمایش «اولیورتویست» به کارگردانی اسماعیل فیروزی را دیده است درباره تاثیر تئاتر پداکوژیکی، گفت: در ابتدا باید بگویم که چندان در زمینه تئاتر پداکوژیکی فعالیت نکرده‌ام اما در گذشته و در بوینس آیرس در زندان و برای زندانیان و مجرمانی همچون قاتلان و دزدانی بین 24 تا 17 سال تئاتر اجرا کردیم. واقعا باید بگویم که کمی ترسیده بودم!
وی در ادامه افزود: پسران نوجوان شرایط بهتری داشتند اما دختران واقعا وحشت‌آور بودند به‌طوری‌که حتی نمی‌خواهم درباره آن دختران فکر کنم و آن اتفاق را دوباره به یاد بیاورم چون دختران از هر امیدی خالی بودند و هیچ‌چیز نمی‌توانست به آن‌ها کمک کند اما پسران مهربان‌تر بودند و با ذهنی بازتر با نمایش و آدم‌ها ارتباط برقرار می‌کردند.
وی تئاتر «اولیورتویست» را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: تئاتر می‌تواند آموزشی متفاوت را به مخاطبان ارائه دهد و این مساله برای نوجوانان زندانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همان‌طور که در پایان نمایش «اولیورتویست» مطرح شد، واقعا معلمان بهتر می‌توانند سبب شوند این نوجوانان زندگی‌ای عادی داشته باشند و به‌سراغ جرم و جنایت نروند. فکر می‌کنم تئاتر پداکوژیکی اتفاقی بسیار خوب و بزرگ است و می‌تواند پسران را از شرایط وحشتناکی که گرفتار آن هستند نجات دهد. هر چیزی که بتواند به مردم کمک کند، اتفاقی بزرگ است و تئاتر اصولا برای همین منظور ظهور کرده است. در زندگی‌ام پسران هنرمندی را دیده‌ام که گذشته‌ای مجرمانه داشته‌اند و هنر رشد بسیار بزرگی در زندگی آن‌ها پدید آورده است و سبب شده است از آن فضا و شرایط خارج شوند اما هیچ‌گاه دختری را ندیده‌ام که توانسته باشد از این فضا خارج شود و به همین دلیل حس می‌کنم جنایتکاران زن بسیار متفاوت هستند.
بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 28 آبان تا چهارم آذرماه به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

از بین 1200 اثر متقاضی، 66 نمایش در جشنواره حضور دارند
در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

از بین 1200 اثر متقاضی، 66 نمایش در جشنواره حضور دارند

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که اول اسفند به میزبانی شهر اردکان یزد برگزار خواهد شد، اعلام کرد از بین حدود 1200 اثر ارسالی به دبیرخانه، ۶۶ اثر به بخش رقابت این دوره جشنواره راه‌ یافته است.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود
حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود

حسین سبزواری، فرماندار اردکان با اشاره به نقش مهمی که جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌توانند بر فرهنگ‌سازی داشته باشند، خواستار برگزاری دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر شد.

|

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

در گفت‌وگو با سامان کرمی مطرح شد

«هوش پشه‌ای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید
در گفت‌وگو با سامان کرمی مطرح شد

«هوش پشه‌ای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید

سامان کرمی، کارگردان نمایش «هوش پشه‌ای» می‌گوید هنرمندان فعال در زمینه تئاتر کودک و نوجوان باید همگام با تولیدات برتر جهان خوراک فکری جدید، به‌روز و جذاب برای این نسل آماده کنند.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

نظرات کاربران