در حال بارگذاری ...
رییس شورای اسلامی شهر کاشان در آستانه جشنواره تئاتر مهر:

چراغ تئاتر کاشان در طول سال روشن باشد

رییس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: اجرای تئاتر و استفاده از ظرفیت فرهنگی کاشان محدود به جشنواره نشود و با تدبیر ویژه در طول سال نهادینه شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، علی رسول زاده، در شصت و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان و در آستانه چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان که با حضور اعضای ستاد برگزاری این جشنواره تشکیل شد، تدبیر برنامه ریزی ویژه برای اجرای تئاتر و استفاده از این هنر تاثیرگذار در مناسبت‌ها و بهره مندی از پتانسیل مدارس و هیأت های مذهبی را خواستار شد و گفت: استفاده از ظرفیت زبان هنر در فرهنگ سازی و نهادینه سازی مضامین ارزشی و اجتماعی تأثیر گذار و سازنده است.
وی با تاکید براینکه در عرصه هنر تئاتر کاشان علی رغم اقدامات فراوان، بسیاری از فرصت ها را از دست دادیم افزود: برای استفاده از این پتانسیل به صورت مستمر و دایمی در سطح شهرستان کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در حمایت از هنرمندان برنامه های ویژه‌ای را تدبیر و عملیاتی کند و با توجه به اینکه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری متولی امور فرهنگی  هنری و همچنین حامی هنرمندان است امیدواریم بتواند از هنرمندان بویژه هنرمندان عرصه تئاتر در طول سال حمایت کند.
به گفته وی، استفاده از همه امکانات شهری برای رونق بخش هنر و تئاتر کاشان به طور حتم در تأثیرگذاری و‌ هدایت نسل جوان با ارائه محتواهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و ارزشی نقش موثری دارد.
رییس شورای اسلامی شهر کاشان، با تاکید بر اینکه سازمان فرهنگی ورزشی متولی  اجرای تئاتر و نهادینه کردن آن در سطح شهر با موضوعات ارزشی و فرهنگی است اظهار داشت: سازمان باید بودجه این رویداد فرهنگی هنری را نیز ارتقا دهد و البته باید حمایت همه جانبه را از سازمان داشت.
رسول زاده، با تاکید بر اینکه تئاتر می تواند عوامل توسعه و رشد و پیشرفت فرهنگی شهر را فراهم کند متاسفانه ما در خیلی از موارد نتوانستیم بهره برداری درست را داشته باشیم.  
وی در ادامه با اشاره به پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هدفمند کردن موضوعات تئاتر با مضامین انقلابی و نقش ایثارگران به خصوص شهداء، جانبازان و آزادگان اذعان داشت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با نقش تمام اقشار، افراد و گروه ها بویژه مبارزان انقلابی، شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی، جانبازان و آزادگان به ثمر نشست و امنیت، عزت، آزادی و استقلال امروز ما از برکت خون این شهدا و ایثارگران است.

 

گروه های بومی تئاتر در اولویت حمایت قرار بگیرد
حسینعلی وکیل، نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با تقدیر از زحمات تمامی دست اندرکاران برگزاری جشنواره ملی تئاتر مهر بویژه در ستاد جشنواره و شورای سیاست گذاری در رقم خوردن این رویداد مهم فرهنگی شهر گفت: علاوه بر استفاده مفید و لازم از اجراهای تئاتر در فرهنگ سازی شهری، ترویج فرهنگ تئاتر نیز در کاشان ضروری است.
وی، برنامه ریزی برای ترویج فرهنگ تئاتر در ستاد و شورای سیاست گذاری جشنواره را به صورت گسترده تر و با تلاش بیشتر خواستارشد و افزود: تقویت نهاد تئاتر موضوع مهمی است و شهرداری ازآن حمایت می کند.
به گفته وی، همانطور که هدف از تشکیل تیم های ورزشی در سطح شهر، شناخت استعدادهای نهفته و پرورش قهرمانان در سطح ملی است هنر تئاتر و خروجی جشنواره نیز بایستی در همه بخش ها علاوه بر کشف و شناسایی کارگردانان، بازیگران، گریمورهارو نمایشنامه نویسان برتر بومی به پرورش آنها و معرفی افراد نخبه این عرصه در سطح ملی و کلان پرداخته و تئاتر شهر را ارتقا دهد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با تاکید بر اینکه اعضای شورای سیاست گذاری و ستاد جشنواره سیاست مدونی در اولویت حمایت از گروه های نمایشی و بومی شهرستان را داشته باشند تا بتوانند از داخل آنها کارگردانان و نمایشنامه نویسان برتر در سطح تراز ملی را شناسایی و تربیت کنند اذعان داشت: آنها با این سیاست گذاری می توانند علاوه بر برگزاری رویداد کلان فرهنگی، بهره برداری در ارتقای تئاتر شهرستان و معرفی و پرورش چهره های برتر در این حوزه و افتخارآفرینی برای شهر را داشته باشند.

*تئاتر مهر تاثیرگذاری و حضور خود را از مخاطبین خاص آن به بطن مردم افزایش دهد
مصطفی کردمیل، دیگر عضو شورا نیز با تاکید براینکه جشنواره مخاطب خاص خود را دارد گفت: جشنواره باید به بطن مردم جامعه برود و ضروری است که گستره تأثیرگذاری خود را به دل همه مردم توسعه دهد.
وی، تحقق این مهم را با استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای هیأت های مذهبی کاشان دانست و گفت: حدود ۱۰ حسینیه هیأت های مذهبی کاشان دارای امکانات وارایه خدمات اجرای تئاتر را دارد که کمک شایانی به استفاده از هنر تاثیرگذار تئاتر برای عموم مردم دارد.
به گفته وی، استفاده از این ظرفیت بویژه در زمان مناسب های مذهبی و تاریخی بسیار ضروری و سازنده با مخاطب حداکثری و عموم مردم است.
کردمیل ادامه داد: اجرای تئاتر گروه های مختلف هنری شهر با استفاده از ظرفیت هیأت های مذهبی و حسینه ها علاوه‌ بر تأثیرگذاری حداکثری آن در طیف وسیعی از جامعه، عامل رقابت و ایجاد انگیزه برای هنرمندان و گروه های نمایشی و ارتقا و پیشرفت آنها می شود.
وی استفاده از ظرفیت مدارس با مخاطب آماده در مکان را تاکید کرد و گفت: این پتانسیل اجرای تئاتر نیز می تواند برای رونق هنر تئاتر شهرستان در تمام ایام سال علاوه بر زمان محدود به برگزاری جشنواره باشد.

 

تاثیر گذاری تئاتر، مستقیم، زنده، ملموس و محسوس است
علی هاشمی طاهری، عضو دیگر شورا گفت: زحمات نیروهای فرهنگی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان که هر سال تلاش می کنند تا این رویداد هنری زیبا در شهرستان در سطح ملی و علی رغم همه سختی ها و زحمات زیاد آن به ثمر بنشیند ستودنی است.
وی، با تاکید بر اینکه تئاتر چند ویژگی تاثیر گذاری مستقیم، زنده ، ملموس و محسوس متفاوت و بیشتر از سایر کارهای هنری دارد اظهار داشت: بازیگر تئاتر با ارتباط مستقیم خود روی مخاطب در لحظه و زنده محتوای کیفی این هنر نمایشی را در قالب شادی و خنده یا هر مضمون اثرگذار دیگر به او منتقل می کند.
به گفته وی، حتی خیلی از نکات جزئی و ریز که شاید در خیلی از فیلم ها و نمایش ها به صورت غیر مستقیم نتواند منتقل شود از طریق تئاتر بهتر و بیشتر به مخاطب انتقال داده می شود.

 

مضامین فرهنگ محور مورد دغدغه رهبری در هنر مورد تاکید جشنواره قرار بگیرد
علیرضا مفرح، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز زحمات و تلاش های عوامل اجرایی جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان را قابل تقدیر دانست و گفت: استفاده از مضامین و محتواهای فرهنگ  محور بویژه انقلاب اسلامی، ایثار، مقاومت و شهادت را که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز در زبان فرهنگ و هنر است در اولویت موضوعات قرارگیرد.
وی، سرلوحه قراردادن مباحث چهل سالگی انقلاب اسلامی را برای مخاطبین خاص جشنواره تاکید کرد و گفت: این موضوعات می تواند با برگزاری تئاتر خیابانی گروه هدف بیشتری را جذب کند و مورد تاثیر قراردهد.
به گفته وی، حتی در این بخش می توانند از ظرفیت دانش آموزی و دانشجویی با تأثیر گذاری آنها بر همسالان و دوستان استفاده کنند.

 

نیروهای تئاتر کاشان شاخص فرهنگی شهر در سطح ملی هستند
عفت پدرام فر، عضو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، با تقدیر از زحمات دست اندرکاران جشنواره تئاتر مهر بویژه هنرمندان کاشان در احیای هنر فاخر تئاتر که باعث جذب جوانان به عرصه های هنری فرهنگی شدند گفت: رسالت فرهنگی هنرمندان تئاتر کاشان در استفاده از این هنر تاثیرگذار و سازنده در طول سال که شاخص فرهنگی شهرستان در سطح کلان و ملی کشور هستند بسیار سنگین است.
وی با تاکید بر اینکه فرد فرد این هنرمندان پیشکسوت تئاتر کاشان خود از نیروهایی هستند که فعالیت های انقلابی نیز داشته اند تصریح کرد: حمایت فرهنگی از هنرمندان ضروری است.
به گفته وی، هنرمندان با توجه به شرایط امروزی جامعه‌ و مسایل حاشیه ای فرهنگی بسیار حواسشان جمع باشد و دقت کنند که در جریان برگزاری جشنواره تئاتر مهر و کارهای هنری مساله حاشیه سازی اتفاق نیفتد که شورا، شهرداری، مردم دارالمومنین کاشان و‌حتی خود آنها را با توجه به بافت مذهبی شهر زیر سوال و انتقاد ببرد.
در این جلسه اعضا ستاد برگزاری جشنواره به ارائه گزارش پیرامون روند برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر مهر پرداختند.
شایان ذکر است: چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر به میزبانی فرهنگ سرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان و با حمایت مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۹ تا ۱۵ آذر ماه در کاشان برگزار می شود.

 




نظرات کاربران