در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با فارس؛

شهرام کرمی، پاسخ هجمه‌ها علیه نظارت بر تئاتر را داد

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید: قوانین در زمینه نظارت و ارزشیابی تئاتر مشخص و شفاف است و اگر ابهام و مشکلی وجود دارد در نحوه اجرای آن است که اگر بازهم ما به قانون برگردیم هیچ مشکلی برایمان ایجاد نخواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، هفته گذشته نشستی در نقد عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی با حضور مهرداد رایانی مخصوص و حسین کیانی در سالن اجتماعات تئاتر شهر برگزار شد و طی این نشست هجمه‌های تندی به عملکرد این شورا در مرکز هنرهای نمایشی و وضعیت فعلی ارزشیابی نمایش‌ها در سالن‌های پایتخت مطرح شد.
یکی از هجمه‌های اصلی در این نشست به ماهیت وجودی شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر و همچنین فصل‌الخطاب نبودن دستورالعمل‌های شورا بود.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به برخی از این انتقادها عنوان کرد که محتوای مکتوب این نشست را خوانده و در جریان کامل آن قرار گرفته است.
وی در این باره به خبرنگار تئاتر فارس گفت: در زمینه همه چیز در اداره کل هنرهای نمایشی قانون وجود دارد. اینکه یک عده بیایند و بگویند ما چنین قوانینی نداشتیم یا اینکه اصلا قانون در این زمینه وجود نداشته باشد و اصل شورای نظارت را زیر سوال ببرند، درست نیست. حتی اگر زمانی پیش بیاید و ما در دستگاه‌های قضایی حضور پیدا کنیم می‌گوییم که قوانین در این زمینه واضح است.
کرمی در ادامه افزود: وظیفه سیستم مرکزی اداره کل هنرهای نمایشی، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر تئاتر است. همه اینها در قانون مشخص شده و ما در این زمینه هر چیزی که اعمال کنیم براساس قانون است و نمی‌توانیم اظهار نظر شخصی در این زمینه بکنیم یا اینکه هر یک از کارشناسان تمایلات شخصی خود را اعمال کنند؛ بنابراین ما روی این اصول پیش می‌رویم و هر کس هر اظهارنظری بکند و بگوید به قانون نیاز نداریم، نظر شخصی خودش را گفته و اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قوانین شورای نظارت و ارزشیابی تفسیر و تأویل‌پذیر است، گفت:‌ این قوانین در سال ۷۸ با ۱۶ ماده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و اصلا چنین چیزی نیست که تفسیر به رأی داشته باشد. قوانین در شورا واضح و مشخص است و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، شاید در زمینه اجرای آن باشد.
کرمی در این باره افزود: بنابراین ما خودمان اگر به قوانین درست عمل کنیم، مشکلی برایمان پیش نمی‌آید. به نظرم در این حوزه قوانین و ضوابط مصوب و مشخص است و نیاز داریم ما آنها را درست اجرا کنیم تا در حوزه هنرهای نمایشی دچار چالش نشویم.
وی با اشاره به تعاریف در شورای نظارت و ارزشیابی در راستای اهداف، اصول و سیاست‌های انقلاب اسلامی و حفظ و صیانت از حقوق هنرمندان، افزود: اصلا قوانین تفسیرپذیر نیست و همه واضح و شفاف است. به طور مثال ما نباید فرهنگ اشخاص و جوامع مختلف را به تمسخر بگیریم. این در قانون هست. همچنین ما حق نداریم به مقدسات دیگران توهین کنیم. اینها هم واضح و روشن است. قانون، بخشی نیز به حقوق نویسندگان و مؤلفان می‌پردازد. یک نکته این است که ما در اجرای قانون تفسیر داریم. به نظرم چون اصولش کاملا مشخص است، این تفسیر معنایی ندارد.
کرمی در پاسخ به فصل الخطاب بودن قوانین شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر و هجمه برخی منتقدان در زمینه دخالت دیگر نهادها در این زمینه گفت:‌ ما در آیین‌نامه جدید به خیلی از این موارد پرداخته‌ایم؛ منتها تئاتر خیلی متنوع و گسترده شده است. انواع مختلف گونه‌ها در آن ورود کرده است؛ مثلا الان ما به قانون تبلیغات تئاتر نیاز داریم؛ چرا که برخی حوزه‌های ما شخصی و برخی عمومی است. اینها باید مشخص شود که اگر هنرمندی در صفحه مجازی خود عکسی از یک کار می‌گذارد، اینجا حریم شخصی یا حریم عمومی تئاتر است. سعی کردیم به اینها در آیین نامه جدید بپردازیم و اگر تا به حال نبوده، ضرورتی برای آن وجود نداشته است.
وی در این باره افزود: بنابراین مباحث بنیادینی که در شورای نظارت تا به حال تعریف شده، مشخص است و ما با اینها کار نداریم؛ چرا که همان موارد ۱۶ گانه که دهه ۷۰ تصویب شد تا صد سال دیگر هم از انقلاب اسلامی بگذارد باز اینها ثابت است و اصول تغییر نمی‌کند، اما یک سری بخش‌ها نیاز به بازنگری دارد که این کار را در آیین نامه جدید انجام داده‌ایم.
کرمی اظهار داشت: مثلا در ترکیب شورای نظارت و ارزشیابی به شکل واضحی تعیین کردیم که چه کسانی می‌توانند کارشناس ما در حوزه ارزشیابی و نظارت باشند؛ نقش اصناف در این میان چیست و چقدر این وظیفه بر عهده هنرمند و چقدر بر عهده صنف یا شورا است.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران