در حال بارگذاری ...
روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر کرد؛

چهار معیار برای بررسی نمایش‌های شهر تهران در اسفندماه

۵۹ نمایش مخاطب بزرگسال و ۲۴ نمایش مخاطب کودک و نوجوان که هم اکنون روی صحنه‌ هستند از لحاظ چهار معیارِ نسبت متون ایرانی به خارجی، کارگردانان زن به مرد، دسته‌بندی شش‌گانه (تئاتر معیار، تئاتر آیینی، تئاتر ترکیبی، تئاتر بدن، تئاتر مستند و تئاتر موزیکال) و همچنین پراکندگی جغرافیایی تماشاخانه‌ها در سطح شهر تهران بررسی شدند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، از میان ۵۹ نمایش حرفه‌ایِ مخاطبِ بزرگسالی که هم اکنون در تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی در تهران روی صحنه است، ۴۴ متن ایرانی و ۱۵ متن خارجی است. این ۵۹ نمایش توسط دو کارگردان زن و ۵۷ کارگردان مرد اجرا می‌شود.
براساس دسته‌بندی‌ شش‌گانه‌ای که سال گذشته و در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مبنای تقسیم شکلی آثار قرار گرفت، آثار حال حاضر را نیز می‌توان تفکیک کرد. تئاتر معیار، تئاتر آیینی، تئاتر ترکیبی، تئاتر بدن، تئاتر مستند و تئاتر موزیکال شش بخش این تقسیم‌بندی است و با این مبنا در مورد این ۵۹ اثر  به این نتیجه می‌رسیم؛ ۵۴ نمایش تئاتر معیار، چهار نمایش تئاتر ترکیبی و یک نمایش تئاتر موزیکال هستند.
هر یک از بخش‌های تقسیم‌بندی بالا اینگونه تعریف شده بود؛ تئاتر معیار: اجراهایی مبتنی بر نمایشنامه به عنوان فرم آغازین و رایج تئاتری که بر اجرای کمابیش دقیق متن نمایشی با بهره‌مندی از قصه و جلوه‌های دیداری و شنیداری تکیه دارد. تئاتر آیینی: اجراهایی مبتنی بر قراردادهای نمایش‌های آیینی- سنتی. تئاتر ترکیبی: عنوانی برای نمایش‌هایی که از ترکیب رسانه‌های مستقل با هم بهره می‌برد مانند ترکیب تئاتر با ویدئو، پرفورمنس و... تئاتر بدن: عنوانی برای اجراهای متکی بر بدن. تئاتر مستند: عنوانی برای نمایش‌هایی مبتنی بر گزارشی خلاق از رویدادهای مستند در گذشته و حال و در نهایت تئاتر موزیکال: عنوانی برای نمایش‌هایی که با بیشترین استفاده از موسیقی و گفتار آهنگین و آوازی ساخته می‌شوند.   
فاکتور دیگر پراکندگی جغرافیایی است. اساس در این تقسیم‌بندی این است که تهران را در چهار بخش شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز در نظر بگیریم. بر این مبنا تماشاخانه‌هایی که اکنون پذیرای نمایش‌های روی صحنه‌ هستند، تعدادشان به عدد ۲۹ می‌رسد که ۲۵ محل اجرا در مرکز، سه محل اجرا در شمال و یک محل اجرا در جنوب تهران قرار دارند.  
همچنین هر ۲۴ نمایش حرفه‌ای ویژه مخاطب کودک و نوجوانی که هم اکنون روی صحنه است، براساس متون ایرانی و توسط ۱۸ کارگردان مرد و پنج کارگردان زن اجرا می‌شوند. یک نمایش نیز به صورت مشترک، توسط یک کارگردان زن و یک کارگردان مرد روی صحنه می‌رود.
از لحاظ پراکندگی جغرافیایی نیز در میان ۱۷ محل اجرای نمایش‌های ویژه کودکان و نوجوانان، شش محل اجرا در مرکز، سه محل اجرا در شمال، شش محل اجرا در غرب و دو محل اجرا در شرق تهران واقع شده است.  
فایل word اجراهای روی صحنه نمایش‌های مخاطبِ بزرگسال و نمایش‌های مخاطبِ کودک و نوجوان به تفکیک نام نمایش، نویسنده/ مترجم، کارگردان، مکان جغرافیایی و دوره اجرا پیوست این خبر شده است و علاقمندان می توانند از قسمت فایل های ضمیمه دریافت نمایند. در ضمن اجرای نمایش‌های کمدی شبانه (تئاتر آزاد) در بررسی بالا لحاظ نشده است.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران