در حال بارگذاری ...
مدیرعامل خانه تئاتر در ضیافت افطاری رییس جمهور با هنرمندان:

هنرمندان را برای رسیدن به حداقل حقوق مدنی یاری کنید

ضیافت افطاری رییس جمهور با اهالی فرهنگ و هنر روز گذشته برگزار شد که در این ضیافت مدیرعامل خانه تئاتر در سخنانی به تشریح مشکلات هنرمندان پرداخت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خانه تئاتر متن سخنرانی شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سـلام/ عبادت های شما مقبول درگاه حق، از دعوت و همنشینی تشکرمی کنم  
جام می و خون دل هریک به کسی دادند
در دایـره قسـمت اوضـاع چـنین باشـد
هر جامعه ای اندیشمندان و دانایانش لگام ستوران را تحمل کنند و نادانانش بر اورنگ عزت باشد محکوم به فنا است.
این روزها هنرمندان تئاتر از وجوه مختلف زیر فشار هستند؛ نمی خواهم وارد مواردی بشوم که احیاناً حضرتعالی بفرمایید از دست شما خارج است، پس به مواردی اشاره می کنم که مستقیم به خود شما و دولت کریمه مربوط است.
آقای رییس جمهور در بین هنرمندان مشهور شده است که هر حرفی در حضور حضرتعالی می زنند عمل نمی شود؛ اما بنده در نهایت احترام می خواهم به بیان نکاتی بپردازم و خواهش کنم در فرصت کم خدمت دستور فرمایید پیگیری، عمل و نتیجه را به سمع و نظر هنرمندان برسانید ولو نتیجه منفی باشد. این عمل حداقل احترام است.
هنرمندان در تمامی جوامع پیش آهنگان و مراجع اجتماعی جامعه خودشان هستند. در کشور ما بیش از 25% مرجعیت دارند. یعنی اگر هنرمندی کاری را انجام می دهد بیش از 25% جامعه پذیرا و یا به آن نظر دارند. خانواده بزرگ تئاتر ایران در تمام وجوه، خانواده ای 150 هزار نفری است که حدود 17 هزار نفر از آنها به صورت حرفه ای به این امر اشتغال دارند؛ در این بین حدود پنج هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی و از قانون مؤلفین و مصنفین استفاده می کنند.
حضرتعالی منشور حقوق شهروندی را در دستور کار قرار دادید و الان وقت آن است برای هنرمندان عملکرد آن را داشته باشید و آنان را در رسیدن به حداقل حقوق مدنی یاری کنید. امروزه عدم توجه به حقوق بسیاری از هنرمندان تبدیل به ظلم به جامعه شریف و معرفت اندیش هنر ایران شده است. حقوقی که اگر برای خود شما یا کسی از مسئولین صلب شود و یا خدشه ای بر حقوق آن ها وارد شود به یقین برخوردی متناسب خواهید داشت.
1. بیمه تامین اجتماعی هزینه ها آنقدر کمرشکن است که بسیاری از پرداخت حق بیمه عاجز هستند.
2. بیمه تکمیلی روز به روز اعضاء لغو عضویت می کنند، برای اینکه از ادامه ناتوان هستند.
3. بازنشستگی با حداقل حقوق که اساساً در شأن کشور برای جایگاه هنرمندان نیست.
4. حقوق ایام بیکاری هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
5. حتی مالیات بر ارزش افزوده که غیرقانونی از مشاغل و حرفه ها و تولید آثار هنری گرفته می شود.
آقای رئیس جمهور این خواسته های به حق مدنی و صنفی هنرمندان تئاتر این مُلک است، عمل به آن ها در ید قدرت قوه مجریه و شخص حضرتعالی است. تصور می کنم این موضوعات نه سیاسی، نه مربوط به امنیت ملی و نه چپ و راست، است. الـبته بی توجهی به معیشـت و حـقوق عقب افتاده هنرمندان این سـرزمین می تواند تمام مشکلات تعلقی به کشور را به وجود بیاورد.
لطفاً برای اعتماد سازی به طور خاص و صریح خارج از منابع  نحیف فرهنگی کشور و در خصوص رفع این مشکلات دستور مساعدو  اظهار نظر و در صورت صلاحدید دستور بفرمایید تا به جامعه هنری اطلاع رسانی شود.
در ادامه رئیس جمهور با اشاره به اینکه تمام نکات مطرح شده در این جلسه درباره رونق کالاهای فرهنگی و هنری و همچنین رفع مشکلات هنرمندان در زمینه‌ ارایه تسهیلات و توسعه فرهنگ و هنر در دولت پیگیری خواهد شد، گفت: آنچه مربوط به دولت باشد در هیأت دولت و در صورت نیاز به قانون،در قالب لوایح به مجلس ارایه خواهد شد.
 گفتنی است ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر نیز چند کلامی به صحبت پرداخت.
 در این ضیافت چهره های تئاتری چون شهرام کرمی، نادربرهانی مرند و مریم معترف نیز حضور داشتند.

 




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران