در حال بارگذاری ...
...

جزئیات دیدار معاون امورهنری با دو صنف تئاتر

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست مشترک با تعدادی از اعضای هیئت مدیره جدید خانه تئاتر و انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نادره رضایی معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رضا مردانی سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مشاور عالی معاون امور هنری و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، وحید آگاه دبیر کارگروه حقوقی معاونت امور هنری و سید وحید فخر موسوی معاون اداره کل هنرهای نمایشی در یک نشست مشترک با تعدادی از اعضای هیئت مدیره جدید خانه تئاتر متشکل از مجید قناد، بهرام ابراهیمی، محمد بهرامی، رضا دادویی، مریم رحیمی، مهدی قلعه، سید جواد روشن، مهدی موسی خانی، علی اصغر گودینی و اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی متشکل از داود نامور، شاهین چگینی و عماد عامری دیدار و در جریان تازه‌ترین فعالیت‌ها و مشکلات مربوط به این دو حوزه صنفی قرار گرفتند. 

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این دیدار توضیح داد: طی روزهای گذشته که ردیف بودجه برای بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است، بحث‌های مختلفی برای نحوه تخصیص بودجه مورد توجه قرار گرفته است. در این چارچوب قرار بر این است تا نحوه تخصیص بودجه براساس عملکرد و فعالیت‌های اصناف تعریف شود. به عبارتی در این چارچوب هرکدام از اصناف محترمی که بتوانند به واسطه کنش‌گری بیشتر در امور صنفی، فعالیت و عملکرد موثری در حوزه های تخصصی خود انجام دهند، قطعا در حوزه تخصیص نیز از شرایط حمایتی مطلوب تری برخوردار خواهند شد. 

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع انتخابات و نحوه فعالیت‌های اجرایی اصناف هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از اهالی هنر امیدوارند روند انتخابات صنوف به شیوه‌ای برگزار شود که هم دربرگیرنده شفافیت بیشتر و هم مشتمل بر حضور طیف گسترده‌تری از هنرمندان صنف مربوطه باشد به گونه‌ای که ذی نفعان ای حوزه احساس کنند فضای مطمئنی را در واسطه‌گری بین صنف و وزارت فرهنگ در اختیار دارند تا بر اساس آن بتوانند با خیالی آسوده در حوزه‌های صنفی نقش آفرینی جدی داشته باشند. طبیعتا لازمه اجرای چنین شرایطی ارائه و تبیین یک نگاه تخصصی و کارشناسی شده ای است که شما عزیزانی که در حوزه‌های صنفی تئاتر فعالیت دارید می‌توانید بازوی کمکی موثری در تحقق این چشم انداز باشید. 

رضایی ادامه داد: تمام تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براین است تا در حوزه‌های اجرایی، حضور کمتری داشته و عمده فعالیت‌های خود را با کمک جامعه هنرمندان در حوزه‌های سیاستگذاری معطوف کند. بنابراین حضور اصناف در چنین مسیری می‌تواند یکی از مهم ترین اولویت‌های میان وزارت فرهنگ و اصناف به حساب آید. البته تحقق چنین رویکردی نیازمند این است که صنوف بتوانند از تمامی اعضای خود بهره برده و تمرکزشان فقط افراد خاص نباشد. به هرحال فعالیت مدنی در این شرایط دشوار است و قطعا من و همکارانم دربخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانیم، ایجاد انگیزه یکی از مهم‌ترین ارکانی است که می‌تواند در استمرار این نقش‌آفرینی مولفه مهمی باشد. استمرار چنین رویکردی موجب می شود تا حس مسئولیت پذیری و انجام کارهای تخصصی در رویدادها و فعالیت های هنری شکل پررنگ تری به خود پیدا کند. ما براین باوریم هرچه قدر بتوانیم کار را در زمینه اجرایی، براساس کیفیت مطلوب، نحوه سیاستگذاری دولت و روند شفاف صنوف تعریف کرده و آن را به خود اصناف واگذار کنیم قطعا هم در حوزه کیفیت و هم در حوزه برنامه‌ریزی شرایط بهتری خواهیم داشت. 

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به محدود بودجه درحوزه منابع دولتی تصریح کرد: هم بنده در حوزه دولتی و هم اصناف باید شرایطی را فراهم کنیم تا منابع مالی بیشتری از خارج وزات‌خانه به فعالیت‌های هنری اختصاص پیدا کند. در این راه وقتی اصناف بتوانند راه کارهایی را برای تحقق چنین روندی ارائه دهند قطعا تمامی مجموعه ها و معاونت‌های وزارت فرهنگ می توانند با آسودگی خیال بیشتری امور اجرایی رویدادهای ملی و مهم خود را به اصناف واگذار کنند. بی تردید صنوف هنری در کشورما توانایی‌های زیادی دارند و اتفاقا به واسطه همین توانایی است که بنده درخواست می‌کنم در این مسیرجدید فعالیتی خانه تئاتر که هنوز مدیر عامل آن تعیین نشده، دوستان فردی را برای خانه تئاتر معرفی کنند که علاوه بر دغدغه‌های هنری و صنفی در حوزه‌های اقتصادی نیز توانایی‌ها و توانمندی‌های لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من یک نهاد صنفی باید بتواند فارغ از همه کمک‌ها و حمایت‌های دولت مستقل عمل کند. این که دولت هم باید در این راستا نقش حمایت کننده داشته باشد قطعا لازم است. البته در این چارچوب نباید همه تقصیرها را به گردن صنف انداخت چرا که در مقاطعی اجازه داده نشده که نهادهای مدنی پا بگیرند و تقویت شوند؛ فرآیندی که موجب شده مشکلات زیادی در حوزه اصناف هنری به وجود بیاید که واقعا قابل درک است. به هرحال بنده معتقدم صنف در یک تعامل درست و اصولی می‌تواند بهترین بازوی اجرایی دولت در فعالیت‌ها باشد. بنده هم شخصا این انگیزه را دارم تا در کنار شما قرار بگیرم و از مسیر توانمندی هنر به یاری بخش‌هایی که به کمک هنرمندان نیاز دارد برویم.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بود که به موضوع تماشاخانه‌های خصوصی اشاره کرده و توضیح داد: بی تردید مدیران تماشاخانه های خصوصی از ما انتظاراتی دارند که دربرگیرنده ابعاد مختلفی است. مسیری که در یک تعامل دو سویه می تواند موجب برآورده شدن انتظارات طرفین شده و فضایی را به وجود آورد که تعامل مهم‌ترین نکته آن برای پیشبرد و پیشرفت تئاتر است.  در این راه می بایست نشست ها و جلسات تخصصی موضوعی میان مدیران تماشاخانه ها، انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی و بخش‌های مختلف معاونت امورهنری برگزار شود که بتوانیم به این تعامل دست پیدا کنیم. 

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دغدغه و مشکلات گروه‌های اجرایی در زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران و لزوم همراهی تماشاخانه‌های خصوصی با هنرمندان آسیب دیده بیان کرد: 43 گروه نمایشی در این بازه زمانی به دلیل توقف اجراهای‌شان دچار مشکل شده و متضرر شدند. در این شرایط تماشاخانه باید مکانیزم جبران را در نظر داشته باشد و ما نیز به تماشاخانه‌داران کمک کنیم. به هرحال هنرمند تئاتر همیشه درگیر مشکلات متعدد است و باید شیوه‌ای برای حل مشکل او پیدا کرد و به صورت نظام‌مند به یاری او شتافت.

پس از صحبتهای معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که تعدادی از اعضای هیئت مدیره جدید خانه تئاتر و همچنین برخی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی به طرح نقطه نظرات، انتقادات و مسائل خود در حوزه های صنفی مربوط به فعالیت شان پرداختند. 

 توجه بیشتر  مراجع دولتی به اصناف هنری و خانه تئاتر به عنوان مرجع اصلی اهالی تئاتر، انجام تعهدات مالی و پرداخت معوقات اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد به خانه تئاتر، ⁠تسهیل و به حداقل رساندن پروسه اخذ مجوز تولید تئاتر، ⁠رسیدگی سریع به وضعیت بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی اهالی تئاتر، توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات زیرساختی حوزه تئاتر و ⁠لزوم حمایت ویژه از تولیدات تئاتری به واسطه تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه، عنایت بیشتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در رویدادها و مجامع تئاتری برای دریافت انتفادات و مسائل صنفی آنها از نکاتی بود که محمد بهرامی رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر به آن اشاره کرد. 

رضا دادویی کارگردان و سخنگوی هیئت مدیره جدید خانه تئاتر هم گفت: گاهی اوقات دلگیری ما بعضی اوقات از افرادی که با آن ها همفکر هستیم، بیشتر است. ما باید راهکار برای این موضوع پیدا کنیم. اما بد نیست که این جا یک طرح مسئله کنیم؛ آیا رابطه‌هایی بین دولت با مجموعه‌های اقتصادی شکل گرفته است؟! من در پاسخ می گویم اگر با همدلی پیش برویم می‌توانیم بال کمکی شما باشیم ولی اگر نگاه از بالا به پایین باشد؛ ما اصلا زیر بار نخواهیم رفت. هم دلی زمانی است که دولت دست هنرمند را بگیرد و قطعا هنرمند هم در بزنگاه‌ها همراه خواهد شد. ما می‌دانیم وضع کشور از نظر اقتصادی خراب است. شما روی امکانات ما حساب کنید ما هم روی شما حساب می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور تماشاخانه‌های خصوصی گفت: دوستانی که از انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی در این جلسه حضور دارند؛ نزدیک‌ترین افراد به ما هستند. مشکل ما تماشاخانه‌های دولتی است. وقتی وارد مصادیق شویم راه را به بیراهه می‌رویم. ما در نگاه به صنف خانه تئاتر دچار اختلاف سلیقه ماهوی هستیم. مشکل ما از نگاه به ماجرا شروع می‌شود.

مهدی قلعه کارگردان تئاتر و یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره خانه تئاترهم در این نشست ضمن طرح نکاتی از نحوه انتخاب دبیران جشنواره‌ها به ویژه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سال گذشته گفت: در گذشته نه چندان دور پنجاه درصد سرانه درمان بیمه تامین اجتماعی توسط خود هنرمند و پنجاه درصد دیگر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شد اما تقریبا هفت سال است که وزارت فرهنگ پرداخت آن پنجاه درصد را حذف کرده و این خود ما هستیم که تمامی سرانه درمان را پرداخت می‌کنیم. مورد دوم نحوه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر است ماجرای پرداخت بیست درصد «فرانشیز» است. یعنی ما ناگزیر به پرداخت بیست درصد در مراکز درمانی هستیم که این فرآیند هم نیازمند بازنگری و حمایت‌های دولتی است که می‌تواند در این دوره به نتیجه برسد. بحث بعدی موضوع بازنشستگی هنرمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی است که اگرهنرمندان با توجه به این نوع مدل قراردادی فعلی بازنشسته شوند فقط می‌توانند پایین‌ترین میزان رقم وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی را دریافت کنند. معضلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با وزارت کار می‌تواند به حل آن کمک کند. 

مریم رحیمی بازیگر و دیگر عضو هیئت مدیره جدید خانه تئاتر هم در ادامه این نشست دو ساعته ضمن ارائه نقطه نظرات خود درباره مشکلات صنفی هنرمندان تئاتر به واکنش معاون امورهنری وزیر فرهنگ مبنی بر عدم برگزاری جلسه خانه تئاتر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت عدم معرفی مدیرعامل خانه تئاتر اشاره کرد و گفت: قطعا ما هم براین باوریم که مدیرعامل خانه تئاتر  باید متخصص، باسواد، با وجاهت، دارای روابط قوی، آشنا با تئاتر،  مسلط به امور اقتصادی و دارای پیشینه‌ای مطمئن باشد. اما ما واقعا توان پرداخت دستمزد چنین شخصی را نداریم و الان هم مدتهاست که شما و مدیران دیگر رو در جریان مشکلات شدید مالی خانه تئاتر قرار داده‌ایم. از طرفی لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که مدیرعامل لزوما شخص اول خانه تئاتر نیست. به اعتقاد من مدیرعامل بازوی اجرایی و کمکی هیئت مدیره و مجری مصوبات آنهاست. حتی در حال حاضر هم که خانه تئاتر مدیرعامل ندارد جلسات هیئت مدیره به صورت مستمر در حال برگزاری است و مشکلی برای فعالیت ها نیست. 

وی درباره یکی از موضوعات خانه تئاتر در ارتباط با تماشاخانه‌های خصوصی اظهار کرد: ما در انجمن بازیگران طی یک سال گذشته با دو مدیر قبلی اداره کل هنرهای نمایشی در ارتباط با نقدها و پیشنهاداتی که در ارتباط با تماشاخانه های خصوصی داشتیم صحبت کردیم و قرار بر تشکیل جلسه مشترکی با نمایندگان تماشاخانه‌های خصوصی بود که امیدوارم  به زودی توسط آقای مردانی این جلسه تشکیل و نتایج درستی حاصل شود.

براساس این گزارش، شاهین چگینی از اعضای هیئت مدیره تماشاخانه‌های خصوصی نیز در این دیدار بیان کرد: در قرارداد سالن‌های خصوصی، بندی برای همراهی با گروه‍‌‌های نمایشی و روند اجرا در شرایط بحران وجود دارد که ما طبق آن پاسخگوی گروه‌ها هستیم. قطعا در زمینه ادامه روند اجرای گروه‌های آسیب دیده به واسطه حمله رژیم صهیونیستی ما می‌توانیم پاسخگو باشیم اما در بخش ضرر مالی چنین امکانی برای ما نیز فراهم نیست. البته که تاکنون هیچ گروهی برای حل و فصل اختلاف خود با سالن‌های خصوصی در این زمینه به صنف ما مراجعه نکرده است.

وی ادامه داد: صنف تماشاخانه‌های خصوصی و مدیران این تماشاخانه‌ها از بی ادعاترین و مظلوم‌ترین فعالان این بخش هستند. به لحاظ عملکرد ما حدود 70 تا 80 درصد عملکر اجرایی را با آثاری با کیفیت برعهده داریم اما هیچوقت درخواست مالی و حمایت نداشته ایم.

داوود نامور، رئیس صنف تماشاخانه‌های خصوصی نیز اضافه کرد: ما حاضریم که صنف تماشاخانه‌های خصوصی زیرمجموعه خانه تئاتر شود و تمام عملکردها، برنامه و پروپوزال خود را در اختیار خانه تئاتر قرار دهیم اما در قبال آن درخواست داریم تا صنف نیز از ردیف بودجه تعیین شده بهره‌مند شود.

وی به موضوع حضور اصناف در فعالیت‌های اجرایی مرتبط با رویدادها و فعالیت‌های تحت مدیریت دولت هم بیان کرد: ما حاضریم مدیریت اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده بگیریم. همان طور که سال گذشته بخش «به علاوه فجر» را با بودجه‌ای اندک و با حضور 40 گروه نمایشی به خوبی برگزار کردیم. قطعا تماشاخانه‌های خصوصی برای خود درخواست حمایت و کمک ندارد اما سوال ما اینجاست که چرا گروه‌های نمایشی که آثارشان در سالن‌های خصوصی روی صحنه می‌رود سهمی از کمک هزینه هرچند اندک انجمن هنرهای نمایشی ندارد؟

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به این سوال بیان کرد: قطعا باید سازوکاری در نظر گرفته شود که گروه‌های نمایشی که از طرف صنف تماشاخانه‌های خصوصی و از سوی سالن‌هایی که عضو این صنف معرفی می‌شوند، بتوانند مورد ارزیابی قرار گرفته و از آن‌ها حمایت شود.از طرفی می‌توان از اعضای این صنف در روند تصمیم‌سازی و شوراهای داوری و حمایت بهره برد.