در حال بارگذاری ...
داریوش مودبیان درباره اهمیت برگزاری جشنواره نوایش گفت:

«ایجاز» از نشانه‌های نبوغ در رادیو است

داریوش مودبیان ایجاز را از نشانه‌های نبوغ در رادیو دانست و گفت سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی «نوایش» باید به مقوله ایجاز، توجه بسیاری داشته باشد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو؛ داریوش مودبیان درباره برگزاری جشنواره نوایش گفت: شرکت‌کنندگان در سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی نوایش باید به مقوله "ایجاز " توجه بسیاری داشته باشند و داستانی را برای نمایش‌های کوتاه پنج‌دقیقه‌ای در نظر بگیرند که آغاز، میانه و پایان درستی داشته باشد.
وی در خصوص داوری جشنواره نوایش توصیه کرد: بهتر است درداوری این جشنواره کیفیت آثار مورد نظر باشد نه کمیت و این کیفیت نیز در حد بالا و اعلی باشد.
مودبیان همچنین درباره نگارش نمایش کوتاه رادیویی گفت:" ادبیات " عرصه بسیار گسترده ای است به خصوص ادبیات نمایشی که جایگاه خودش را دارد و وقتی نمایش کوتاه آن هم از نوع رادیویی مدنظر باشد کار بسیار سخت می شود چرا که فن بسیار پیچیده ای است.
این هنرمند ادامه داد: در رادیو، قدم اول داستان است، توصیه من به جوان هایی که علاقه مند به فضای نمایش رادیویی هستند این است که برای نوشتن نمایشنامه سراغ ادبیات داستانی ایرانی بروند و اگر به آثار بزرگ جهان علاقه مند هستند با مطالعه و ایرانیزه کردن از آن متون، الگو برداری کنند.
این کارگردان یادآور شد: به خاطر دارم زمانی با مرحوم شجره مجموعه کمدی های بزرگ جهان را در رادیو به شکل حرفه ای کار کردیم که برخی از آنها با تنظیم رادیویی مرحوم شجره و برخی دیگر با ترجمه و تنظیم رادیویی بود که من انجام می دادم و به همین دلیل و کارهایی که در گذشته انجام داده ایم تأکید دارم که تنظیم رادیویی مسئله بسیار مهمی در رادیو است و به تبع آن وقتی قرار است نمایش کوتاه باشد در مرحله تنظیم رادیویی کار نویسنده سخت تر می شود.
این هنرمند در پایان توضیح داد: در واژه "نمایش رادیویی " تضاد وجود دارد چون وقتی می گوییم: "نمایش "، جلوه های دیداری مدنظرمان است در صورتی که در نمایش رادیویی ظاهرا جلوه های دیداری وجود ندارد اما در جلوه های شنیداری باید از کدها و رموزی استفاده شود که این تداعی معانی و فضا در ذهن تماشاگر رخ بدهد به گونه ای که شنونده بتواند با شنیدن، شخصیت ها و حتی موقعیت های داستان را ببیند که البته این در کار در رادیو بسیار دشوار است.
گفتنی است، فرصت ارسال آثار در سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی "نوایش " تا ساعت 24 روز سه شنبه 15 مرداد تنها از طریق سایت www.radionamayesh.ir امکان پذیر است و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.




مطالب مرتبط

داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است
داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است

داریوش مؤدبیان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، نکوداشت نامداران عرصه فرهنگ و هنر توسط صندوق اعتباری هنر را فرصت مغتنمی برای آشنایی، معرفی و ایجاد ارتباطات عمیق میان پیشکسوتان هنرمند و نسل جوان دانست.

|

با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از 30 نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در ...

|

گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد
گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد

داریوش مودبیان، می‌گوید نمایشنامه‌خوانی به این شکلی که در ایران به آن پرداخته می‌شود، بیشتر یک نوع نمایش رادیویی است، در حالی‌که در کشورهای اروپایی، متن طوری خوانش می‌شود که تماشاگر هم‌زمان میل به دیدن و شنیدن داشته باشد.

|

نظرات کاربران